منوی دسته بندی

راجع به سخنوری چه می دانید ؟

راجع به سخنوری چه می دانید ؟

سخنوری چیست؟

سخنوری بالاترین حد کلام یک فرد است. چنین فردی می تواند در هر شرایط و زمانی به خوبی در جمع صحبت کرده و با سخنان خود روی افراد تاثیر بگذارد. سخنوری و فن بیان از نمونه مهارت های فردی است که افراد برای به کرسی نشاندن حرفشان از آن بهره می گیرند. این موضوع و همچنین توانایی شما در متقاعد کردن دیگران، با هر موقعیت اجتماعی که داشته باشید، می‌تواند در کار و زندگی شما تغییرات بزرگی ایجاد کند. 

این مهارت ارتباطی به شما کمک می‌کند ایده‌ها و احساسات خود را به طور موثر به دیگران منتقل کنید. از طریق استفاده از زبان بدن، صدا، لغات قوی و ساختار منطقی، می‌توانید تاثیر گذاری بیشتری داشته باشید و ارتباط عمیق‌تری را با مخاطبین خود برقرار کنید.
تمرین و آموزش مداوم برای بهبود این مهارت بسیار مهم است. با توسعه فن بیان، می‌توانید رشد و پیشرفت حرفه‌ای را در کنار  ارتباطات موثر تجربه کنید. 

 

جنبه های کاربردی سخنوری در زندگی

  • خانواده

در جایگاه فرزند خانواده باید بتوانید به خوبی با پدر و مادرتان صحبت کنید و متقاعد شان کنید. و یا برعکس در جایگاه پدر یا مادر، نوع صحبت کردن شما با فرزندتان اهمیت بیشتری پیدا می کند. چون نوع بیان تاثیر بسیار زیادی بر روی تربیت کودکان دارد. اگر شما بلد نباشید خوب صحبت کنید فرزندانتان از شما تاثیری نخواهند گرفت.

راجع به سخنوری چه می دانید ؟

 

  • روابط اجتماعی

 فن بیان و سخنوری در روابط اجتماعی ما با بستگان، دوستان و آشنایان هم کاربرد بسیار دارد. داشتن روابط اجتماعی خوب از ملزومات یک زندگی شاد و خوب است. اگر موقع اعلام نظر کردن در جمعی، نتوانید به خوبی حق مطلب را ادا کنید، دیگران شما را دست کم می گیرند و در مراودات اجتماعی سعی می‌کنند کمتر با شما طرف شوند. 

یا اگر موقع انتخاب شریک زندگی با شخص مورد علاقه روبرو شوید و نتوانید نظرش را جلب کنید،  این مساله می‌تواند ازدواج شما را تحت تاثیر قرار دهد و در پی آن احساس خوشبختی نکنید. 

 

  • تحصیل

شما در مدارس یا دانشگاه‌ها ممکن است برای یک سری دروس ملزم به ارائه یک کنفرانس باشید. یا استادتان از شما بخواهد در مورد موضوعی تحقیق کرده و در جمعی نتیجه را بیان کنید. به علاوه ، فن بیان و سخنوری برای افرادی که در مقاطع تحصیلات تکمیلی مثل فوق لیسانس و دکترا تحصیل می‌کنند می‌تواند حیاتی باشد و گرفتن مدرک یا ادامه تحصیلشان به همین بستگی داشته باشد. چون باید بتوانند هنگام ارائه پروپوزال، مقاله، سمینار، پروژه‌های درسی و نهایتا دفاع از پایان‌نامه عده‌ای را متقاعد کنند و برای گرفتن نظر تایید داوران داخلی و خارجی شایستگی خود را نشان دهند.

 

  • شغل

همه شما مسلما افرادی را در کار دیده‌اید که به نسبت شما مهارت کمتری در شغلشان دارند، اما به خاطر فن بیان خوبشان در جایگاه بالاتری قرار گرفته‌اند. چون کسی که فن بیان بهتری دارد واقعا هم شایستگی بیشتری دارد؛ چه تمرین کرده باشد چه ذاتی اینچنین باشد. 

یعنی همانطور که هوش هیجانی بالا جزو ملاک‌های برتری افراد است فن بیان خوب هم یک ملاک برای برتری شخص در نظر گرفته می‌شود. پس بجای اعتراض به بی‌عدالتی و فکر کردن به اینکه حقتان همیشه در اجتماع ظالم پایمال می‌شود، خودتان در حق خودتان عدالت را رعایت کنید و به تقویت فن بیان و سخنوری بپردازید.

 

فن بیان از سه بخش اصلی تشکیل شده است : 

 

راجع به سخنوری چه می دانید ؟

 

  • اینکه چه زمانی صحبت کنیم؟ 

  • چگونه حرف بزنیم؟ 

  • چه کلماتی را بر زبان بیاوریم؟ 

 

  • چه زمانی حرف بزنیم؟

اصلی ترین نکته ای که در صحبت کردن باید به آن توجه کنید این است که بدانید چه زمانی باید سخن بگویید و چه زمانی  سکوت کنید (اصطلاحاً وقت شناس باشید).  اگر بتوانید این نکته را به خوبی رعایت کنید ، نسبت به دیگران بیشتر مورد توجه قرار می گیرید؛ چرا که در مواجهه با هر موقعیتی می توانید ابتدا آن را خوب بسنجید و نسبت به آن تصمیم گیری کنید.

این که الزاما شما در هر موقعیتی حرف برای گفتن داشته باشید نشان دهنده دانایی و سخنوری شما نیست . گاهی اوقات لازم است سکوت کنید . هدف فن بیان هم همچین چیزی است ؛ یعنی به شما یاد می دهد که چه زمانی حرف بزنید و چه زمانی سکوت کنید. 

 

 

  • چگونه حرف بزنیم؟

این که شما چه لحنی داشته باشید و یا چگونه صحبت کنید در کلام شما بسیار اهمیت دارد؛ چرا که ممکن است باعث شود مخاطب منظور شما را کاملا برعکس متوجه شود. به همین دلیل در فن بیان به لحن صحبت کردن اهمیت زیادی داده می شود.

 

راجع به سخنوری چه می دانید ؟

 

باید یاد بگیرید منظور خود را با چه لحن و حالتی بیان کنید تا بیشترین تاثیر را بر مخاطب شما بگذارد و مفهوم صحبت شما را نیز به بهترین حالت به او منتقل کند.  احتمالا شما هم در بین اطرافیان خود این مسئله را شاهد بوده اید که لحن نادرست سوء تفاهم های بزرگی را ایجاد کرده است.

 

 

  • چه کلماتی بر زبان بیاوریم؟

برای داشتن فن بیان خوب نه کلمات خیلی زیادی را در صحبت های خود به کار بگیرید و نه از کلمات پیچیده و اصطلاحاً قلمبه سلمبه در صحبت های خود استفاده کنید. اصلی ترین هدف فن بیان این است که شما بتوانید در هر موقعیتی با استفاده از بهترین کلمات منظور خود را به درست‌ترین شکل ممکن به مخاطب انتقال دهید. 

اینکه بتوانید به راحتی نه بگویید و محتوای ارزشمندی را ارائه دهید، مهم است . کلماتی که شما در کنار هم می چینید میزان این ارزشمندی را تعیین می کند؛ پس باید بتوانید کلمات درست و به جایی را انتخاب کنید. 

 

سخنوری چه کمکی به شما می کند؟

 

  • سخنوری به شما جذابیت می بخشد

افرادی که می توانند به خوبی صحبت کنند معمولاً نسبت به دیگران بیشتر مورد توجه و احترام قرار می‌گیرند و به عبارت دیگر فن بیان قوی موجب می شود که شما در نظر دیگران فردی قابل احترام و جذاب به نظر برسید.

پس فراموش نکنید که کلام شما می تواند کسی را از زندگی ناامید کند یا برعکس یک فرد افسرده را به زندگی بازگرداند. کلام یکی از اثرگذارترین مولفه های زندگی انسان به حساب می آید؛ بنابراین طبیعی است که افراد نسبت به کسانی که بهتر صحبت می کنند و کلام جذاب تر و گیرا تری دارند تمایل بیشتری نشان دهند و دوست داشته باشند که بیشتر با آنها در ارتباط باشند.

 

  • دیگران از روی کلام شما را قضاوت می کنند

معمولاً زمانی که برای اولین بار با شخصی مواجه می‌شوید نسبت به صحبت‌های او حساسیت بیشتری دارید؛ زیرا حرف های افراد معمولاً نشان دهنده نوع ذهنیت آنها است. به همین دلیل هم وقتی قرار است افراد نسبت به یکدیگر شناخت بیشتری پیدا کنند ترجیح می دهند با همدیگر هم کلام شوند. 

 

راجع به سخنوری چه می دانید ؟

 

معمولا وقتی شخصی با شخص دیگری روبرو می شود و همدیگر را می بینند، در چند ثانیه اول بر اساس حرف‌ها و حرکاتی که از هم می بینند، ذهنیت شان ساخته می شود. پس برای اینکه بتوانید در برخورد اول دیگران را تا حد زیادی تحت تاثیر شخصیت خود قرار دهید، باید به مهارت های فن بیان تسلط خوبی پیدا کنید. 

نگران نباشید این مهارت‌ها ذاتی نیستند بلکه اکتسابی می باشند و شما با انجام تمرین‌ها و فراگیری آموزش‌ها می توانید آن‌ها را به طور کامل یاد بگیرید .

 

  • فن بیان قوی از ویژگی رهبران است

افرادی که رهبری دیگران را به عهده دارند اغلب کسانی هستند که می توانند به خوبی صحبت کنند. خوب صحبت کردن یکی از ویژگی های کسانی است که می تواند دیگران را با خود همراه کنند. زیرا آنها می دانند که اگر از مهارتهای کلامی به درستی استفاده کنند می توانند اثرگذاری صحبت های خود را چندین برابر افزایش دهند و دیگران را با خود هم عقیده کنند. 

آنها در موقعیت های مختلف می توانند به خوبی از حق خود دفاع کنند، کار و عقاید خود را به درستی مطرح نموده و این نوع نگرش خود را به خوبی به دیگران منتقل کنند به همین دلیل است که توانایی رهبری کردن و مدیریت در گروه های کوچک یا بزرگ را دارا هستند.

 

  • فن بیان اعتماد به نفس شما را بالا می برد

اعتماد به نفس جذابترین ویژگی یک فرد است. به یاد داشته باشید که اگر شما خودتان، خودتان را قبول نداشته باشید، دیگران هم اصلا شما را نمی پذیرند. 

فن بیان مهارتی است که با تسلط بر آن می توانید اعتماد به نفس خود را بالا ببرید. وقتی شما در جمعی شروع به صحبت می کنید یعنی در حال تمرین عملی فن بیان و افزایش مهارت کلامی خود هستید. بر اثر این افزایش مهارت و همچنین تسلطی که بر بیان خود پیدا می کنید، اعتماد به نفس شما نیز افزایش می یابد. پس هر چقدر شما در جمع ها بیشتر صحبت کنید، مهارتهای کلامی تان افزایش یافته . در نهایت نیز اعتماد به نفس شما بالاتر می رود.

وقتی شما به خودتان اعتماد داشته باشید، می‌توانید با قدرت بیشتری با چالش‌ها مقابله کنید، به تصمیم گیری های بهتری برسید و برای رسیدن به اهدافتان بیشتر تلاش کنید. اعتماد به نفس نقش مهمی در توانمندسازی افراد و ایجاد یک زندگی موفق و رضایتمند دارد.

 

  • عزت نفس شما افزایش می یابد

عزت نفس به معنای ارزش و احترامی است که فرد به خودش و قدرت‌ها و توانایی‌هایش می‌دهد. زمانی که شخص عزت نفس دارد، به خود احترام می‌گذارد. به تلاش برای رسیدن به آرزوها و اهدافش اعتقاد دارد و برای حفظ حقوق شخصی خود ایستادگی می‌کند.

 

راجع به سخنوری چه می دانید ؟

 

عزت نفس نقش مهمی در ساختن روابط سالم و موفق، تعاملات اجتماعی مثبت و تعامل با دیگران است. با تمرین خودشناسی، توسعه مهارت‌ها و پذیرش خود، می‌توان عزت نفس را تقویت کرد و زندگی با رضایت بیشتری را تجربه کرد.

 

اهمیت نفوذ کلام و فن بیان در زندگی

 

امروزه موضوع سخنوری و فن بیان خوب داشتن بسیار مهم است. در حدی که بسیاری از آموزشگاه های گویندگی و فن بیان به این موضوع پرداخته اند و وقت زیادی را صرف آموزش آن می کنند. آموزش این که چطور سر صحبت را باز کنید؟ چطور فن بیان خوبی داشته باشید؟ و یا اینکه چطور نظر مخاطب خود را جلب کنید؟  اینها موضوعات بسیار مهمی هستند که افراد (به خصوص سخنرانان) باید به آن توجه کنند و آن را یاد بگیرند.

از آنجایی که درصد قابل توجهی از ارتباطات انسانها در طول روز با ارتباطات کلامی توأم است! پس دیگر بهانه ای وجود ندارد که مهارت‌های کلامی را آموزش نبینید! مسلما فردی که سخنور خوبی باشد نسبت به افراد دیگر پیشرفت بیشتری در جامعه، محیط کار و زندگی خود دارد. 

در نظر داشته باشید که صاحبان کسب و کار اهمیت فراوانی به برقراری ارتباط می دهند. چرا که همین ارتباطات زمینه ساز رشد و پیشرفت آنها است. برقراری تعاملات سازنده و حرفه ای با دیگران در همه حوزه ها برای کسب موفقیت الزامی است. این تعاملات با مهارت های کلامی بسیار ارتقا می یابد.

 

 

روش های یادگیری و بهبود سخنوری 

 

  • یادگیری به صورت خود خوان 

در این روش شما ساعتها وقت می گذارید و در اینترنت جست و جو می کنید . سپس با استفاده از اطلاعات پراکنده ای که از فضای مجازی به دست می آورید ، تلاش می کنید تا فن بیان خود را بهبود بخشید. 

این روش مزیتها و معایب خودش را دارد . مثلا شما لازم نیست هزینه ای پرداخت کنید و نیازی هم به رفت و آمد برای رفتن به کلاس ندارید. ولی در کنار این مزیتها معایب آن را نیز در نظر بگیرید. اینکه ممکن است بعد از صرف ساعتها وقت خود در اینترنت مطلبی را که به دست می آورید؛ هیچ منبع درست و موثقی نداشته باشد و یا آموزش های کاربردی در اختیار شما قرار ندهد. 

 

  • یادگیری از طریق کلاس حضوری و آنلاین

یکی از بهترین راه های تقویت فن بیان شرکت در کلاس های آموزشی زیر نظر بهترین اساتید فن بیان است . کلاسهایی که به صورت کارگاهی و با تمرینات عملی برگزار می شود و قطعا در بهبود عملکرد شما تاثیرگذار است. 

 

سخن پایانی 

 

درست است که برخی از افراد به صورت ذاتی فن بیان خوبی دارند. اما واقعیت این است که تعداد قابل توجهی از افراد با تمرین و ممارست و شرکت در کلاس های گویندگی و فن بیان چه به صورت حضوری، چه با شرکت در آموزش آنلاین گویندگی و فن بیان درست توانسته‌اند به یادگیری مهارت‌های ارتباطی بپردازند. 

زهرا نظری

دیدگاهتان را بنویسید