منوی دسته بندی

نکات کلیدی درباره مذاکره موفق و سودمند

نکات کلیدی درباره مذاکره

نکات کلیدی درباره مذاکره

ضمیر ناخودآگاه، دقیقا مانند یک جزء مجزا کار میکند. اگر آگاهانه خواهان چیزی هستید باید بدانید که ضمیر ناخودآگاه، لزوما شما را همراهی نخواهد کرد. در چنین مواردی، ضمیر ناخودآگاه باید اهمیت آن موضوع را بداند و درواقع شما موظف به قانع کردن ضمیر ناخودآگاهتان هستید وگرنه انگیزه ی خود را از دست می دهید. در این مقاله به نکات کلیدی درباره مذاکره می پردازیم.

 

وقتی که شما، هدف ضمیر ناخودآگاه را نمی دانید و میخواهید کار دیگری را انجام دهید ضمیر ناخوداگاه، مقاومت خواهد کرد. مثلا، اگر قصد مطالعه کردن را دارید اما باور ضمیر ناخودآگاهتان اینست که شکست می خورید، ضمیر ناخودآگاه، انگیزه لازم را برای مطالعه به شما نمی دهد.

 

در چنین شرایطی وقتی که سعی کنید بصورت آگاهانه، مطالعه کنید ضمیر ناخودآگاه نمیگذارد که شما مطالعه کنید. در نتیجه صفحات را تند تند ورق می زنید و تستها را تند تند رد می کنید یا به فکر مسائل دیگری هستید، یا اینکه به محض باز کردن کتاب، خوابتان میبرد! چون هنوز ضمیر ناخودآگاه را قانع نکرده اید که همراهیتان کند و این رویداد جالبیست. زیرا بصورت ناخودآگاه، تمامی این حالات(خواب آلودگی حین مطالعه، ورق زدن تند تند و…) اتفاق می افتد و از سوی ضمیر ناخودآگاه ارسال میشود ! حیرت آور است که چرا این کار را ضمیر ناخودآگاه انجام میدهد و چه سودی دارد؟! در پاسخ باید گفت که ضمیر ناخودآگاهتان با جلوگیری کردن از مطالعه میخواهد، کاری کند که اعتماد به نفس و عزت نفستان درصورت شکست در آزمون، ضربه نبیند و بتوانید به سادگی بگویید : “من برای این آزمون مطالعه نکرده بودم !

 

وقتی قسمت‌های ناسازگار در حال جنگ هستند، هیچ کاری شما را خوشحال نمی‌کند. مثلا یک قسمت می‌خواهد دیگران را شاد کند، در حالی‌که قسمت دیگر از خواسته‌هایی بیزار است که دیگران مطرح می‌کنند.

 

مذاکره با ضمیر ناخودآگاه براساس اهدافی صورت می‌گیرد که از آنها میتوان به توجه به منظورهای مفید هر یک از قسمت‌های مخالف ، شناسایی اشتراکات و ایجاد صلح و آشتی میان آنها اشاره کرد.

مهمترین نکات یک مذاکره سودمند

صحبت با ضمیر ناخودآگاه

گاهی اوقات شما باید با ضمیر ناخودآگاهتان حرف بزنید، دقیقا مانند حالتی که با شخص دیگری مذاکره میکنید. در چنین شرایطی میتوانید منبع اصلی مخالفت ضمیر ناخودآگاهتان را در زمان انجام کار مربوطه متوجه شوید.

 

سپس باید کار کنید و به منظور جلب اعتماد ضمیر ناخودآگاهتان، تغییرات جدی ایجاد کنید. برخی از مواقع، ضمیر ناخودآگاهتان به اهداف و نقشه های شما باور ندارد که لازم است  با مرور مجدد نقشه ی خود بدانید که آیا نیاز به تغییر دارند یا خیر. انجام چنین کاری باعث اعتماد بیشتر ضمیر ناخودآگاه به شما میشود و میتوانید به هدفتان برسید.

 

تاثیرات مخرب عدم ارتباط با ضمیر ناخودآگاه

اگر در ارتباط با ضمیر ناخودآگاه دچار شکست شدید، آنگاه ضمیر ناخودآگاه در مقابل اهدافتان مقاومت می کند. عدم پاکسازی ضمیر ناخودآگاه باعث بروز اهدافی میشود که از آن مطلع نیستید و با اهدافتان همخوانی ندارد.

 

چنانچه شما قصد یک رابطه عاطفی و ازدواج داشته باشید اگر مسیر صحیح برای ناخودآگاه تعریف نشود، ممکن است جذابیتتان در اثر ترس و رفتارهای ناخوشایند کاهش یابد.

 

همچنین اگر میخواهید درس بخوانید اما باور ضمیرناخودآگاهتان اینست که امتحانات خود را تحت هر شرایطی خراب می کنید، انگیزه ی خود را از دست خواهید داد با اینکه توانایی مطالعه کردن را دارید.

 

حتی اگر تمایل به موفقیت به صورت خودآگاه داشته باشید، ضمیر ناخودآگاه نمیگذارد که شما مطالعه کنید یا کاری میکند که در جلسه امتحان حاضر نشوید. لذا همین اهداف متضاد باعث شده تا نیازمند پاکسازی ضمیر ناخودآگاه باشید.

 

گاهی اوقات میگویید که مطالعه نکردن چه فایده ای دارد که ضمیر ناخودآگاه، روی آن پافشاری می کند. باید گفت که ضمیر ناخودآگاه می داند که مطالعه ی کم و عدم موفقیت در امتحان، هیچ آسیبی به اعتماد به نفس و ارزش هویت فردیتان نمیزند. زیرا ضمیر ناخودآگاه، رفتاری همانند یک کودک دارد.

آشنایی با نکات کلیدی درباره مذاکره

نتیجه گیری

اولین قدم برای اجرای تکنیک کانال سازی ارتباطی و ارتباط با ضمیر ناخودآگاه جهت پاکسازی ضمیر ناخودآگاه، پیدا کردن ترس و نگرانی هایتان می باشد. سپس باید دلیل این ترس ها را به نحوی که ریشه در خود دارد کشف کنید و خصلت شکست ناپذیری خود را با ارائه دلایل و مدارک کافی، اثبات کنید و حتی بدانید که درصورت نتیجه نگرفتن، گزینه های دیگری برای موفقیت دارید.

 

شما باید به نحوی با ضمیر ناخودآگاهتان ارتباط برقرار کنید که گویی با شخص دیگری صحبت می کنید تا از این طریق، دلیل مقاومت ضمیر ناخودآگاه خود را کشف کنید.

 

الهه باقری

دیدگاهتان را بنویسید