منوی دسته بندی

قدرت مذاکره و متقاعد سازی (+ تکنیک ها)

قدرت مذاکره و متقاعد سازی

قدرت مذاکره و متقاعد سازی

یادگیری قدرت مذاکره و متقاعد سازی با پیشرفت تکنولوژی، اهمیت بیشتری پیدا کرده است و تمامی افراد از این مهارت در جهت رسیدن به اهدافشان بهره می‌برند. در واقع ما در موقعیت‌های مختلف باید دیگران را با خودمان هم‌جهت کنیم و آن‌ها رابه منظور پذیرفتن گفته ی خود قانع کنیم تا مطابق خواسته ما رفتار کنند. بنابراین افرادی که تکنیک‌های متقاعدسازی بیشتری را آموزش دیده اند در این جهان موفق‌تر هستند. چنین افرادی می‌دانند که چه جملاتی را باید برای تغییر عقیده هرکسی بر زبان بیاورند.

 

تکنیک های قدرت مذاکره و متقاعد سازی

برخی از تکنیک های قدرت مذاکره و متقاعد سازی به شرح زیر می باشد:

 

>> روی مخاطبانی تمرکز کنید که قانع می‌شوند:

بهترین راه برای موفقیت در متقاعد سازی، تمرکز بر افرادی است که به راحتی قانع می‌شوند. در مبارزات سیاسی، داوطلبان معمولاً بر روی جذب مخاطبانی که قصد شرکت در انتخابات را دارند، تمرکز می‌کنند. بنابراین اولین قدم برای متقاعد سازی، شناسایی و انتخاب کسانیست که میتوان آنها را قانع کرد؛ در چنین شرایطی میتوانید با صرف تمرکز و انرژی خود روی این افراد سرمایه‌گذاری کنید.

 

>> محتوا و زمان‌بندی درستی را انتخاب کنید:

یکی از عوامل تأثیرگذار در سخنان شما، محتوای ارائه شده ی خود و زمانیست که برای ارائه ی آن انتخاب می‌کنید. لازمه ی شروع برقرار‌ی ارتباط اینست که بین خود و طرف مقابلتان زمینه مشترکی را پیدا کنید و در نهایت، اصل حرفتان را به او بگویید. همچنین زمان، تاثیر بسزایی در متقاعد سازی مخاطبان دارد. فرد باید بدون داشتن هیچ دغدغه ای در آرامش کامل باشد و آمادگی گوش دادن فعال و برقراری تعامل را داشته باشد.

>> آرام صحبت کنید:

تمامی افرادی که با مشتری در طول روز برخورد می‌کنند باید به تقویت مهارت حفظ رفتار حرفه‌ای در خود بپردازند. مهارت کنترل اعصاب باعث حفظ شرایط فعلی می‌شود. در مواجهه با مشتری خشمگین توجه کنید که نباید صدایتان را بالا ببرید حتی اگر از پولتان گذشتید. بالا بردن صدا برای شما و کسب و کارتان، پیامدهای بسیار بدی به همراه دارد.

ترفنندهای متقاعد سازی مخاطب

>> ابتدا توجه مخاطبانتان را جلب کنید:

شما نمیتوانید فرد را برای چیزی که به آن علاقه ای ندارد، قانع کنید. نحوه ی متقاعد سازی درست اینست که ابتدا با مخاطبان درباره خودشان صحبت می کنید و سپس به آنها توجه کنید؛ به اینصورت که آنها را بسته به موقعیت، با نام کوچک صدا بزنید و به حرف‌هایشان گوش دهید؛ پس از آن می‌توانید با جلب توجهشان نسبت به حرف‌های خود، ارتباط موثر متقابلی را ایجاد کنید و موجب افزایش اثربخشی سخنانتان شوید.

 

>> اعتمادسازی کنید:

وقتی که اعتماد مشتری را خدشه‌دار کنید او از شما ناراضی میشود. برای آرام کردن او باید مجددا برای بازگشت این اطمینان تلاش کنید و اعتماد ساخته شده را حفظ کنید. درصورت خطا کردن باید میزان تلاشتان را برای جبران آن چندین برابر کنید؛ به اینصورت که به مشتری نشان دهید مشکل را درک کرده‌اید و در قدم بعدی برای رفع آن مسئله فعالیت‌هایی انجام دهید.

 

>> افراد را تحسین کنید:

تمامی افراد به کسی اعتماد می‌کنند که حس خوبی از آنها دریافت کنند. بنابراین برای اعتماد سازی با مخاطب باید از تکنیک تحسین‌کردن استفاده کنید و به تحسین ویژگی‌هایی بپردازید که قبلا دیگران به آن توجهی نداشته‌اند، اما شما به آن ویژگی‌ها توجه کرده‌اید. تحسین کردن، ساده‌ترین تکنیک برای متقاعد سازی مخاطبان بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای است.

>> از مهارت حل مسئله استفاده کنید:

حل مشکل، بهترین تکنیک برای متقاعد سازی مشتری محسوب میشود. بنابراین شما میتوانید نیاز مشتری را با استفاده از مهارت حل مسئله در لحظه برطرف کنید و درباره راه‌های موجود با او صحبت کنید. درصوت عدم حل مشکل در همان لحظه باید با مشتری صادق باشید و واقعیت را بگویید. همچنین به او بگویید که دقیقا چه زمانی میتوانید مشکلش را حل کنید تا دوباره به شما اعتماد کند.

 

>> با تقاضاهای بزرگ شروع کنید:

شما برطبق این تکنیک باید تقاضایی بزرگ و نشدنی مطرح کنید. معمولا طرف مقابل، چنین تقاضایی را در همان ابتدای کار، رد می‌کند و با انجام چنین کاری قدرت لازم را برای رد تقاضای بعدی از دست می‌دهد. به طور مثال پسربچه‌ای از پدرش تقاضای خرید لب تاپ دارد و پدرش همان لحظه این تقاضا را رد می‌کند. در ادامه پسرش می‌گوید که اگر لب تاپ نمی‌خری لااقل یک دوچرخه بخر. در چنین شرایطی احتمال رضایت پدر به خرید دوچرخه، زیاد میشود.

تکنیک های قدرت مذاکره و متقاعد سازی

>> اعتمادبه‌نفس داشته باشید:

داشتن اعتماد به نفس باعث موفقیت شما در متقاعد سازی میشود. درواقع شما با داشتن قاطعیت و اعتماد‌به‌نفس باعث میشوید تا دیگران، شما را فردی معتمد و امین بشناسند. اگر واقعا به کارتان اعتقاد دارید، می‌توانید دیگران را نیز متقاعد کنید.

 

>> ارتباط ایجاد کنید:

معمولا اعتماد مردم نسبت به اعضای خانواده و دوستانشان بیشتر از غریبه‌هاست. اگر ناچارا مجبور شدید که از غریبه‌ای برای یک موضوع، درخواست کنید حتما قبل از طرح مسئله، رابطه‌ای دوستانه با او برقرار کنید تا احتمال موفقیتتان در متقاعدسازی طرف مقابل را افزایش ‌دهد. به طور مثال، برای این‌که مشاور املاک، رابطه درستی با خریدار ملک برقرار کند باید در پی خانه‌هایی باشد که مدارس خوبی در اطرافش مستقر است و بعد، فرد را با استفاده از این موقعیت ترغیب ‌کند تا به منظور رفاه خانوداه‌اش، آن خانه‌ را بخرد.

 

>> ارتباطتان را مختصر و مفید سازید:

هیچ‌کسی به افراد پرحرف، علاقه ندارد؛ بنابراین شما می‌توانید به شیوه‌ای صریح، منسجم و منطقی با دیگران صحبت‌ کنید و آنها را با روشی کاملا حرفه‌ای متقاعد کنید؛ بنابراین سعی کنید که مکالمه خود را با طرف مقابلتان طولانی نکنید بلکه با یک گفت‌وگوی کوتاه، شیرین، ساده‌ و تا حد ممکن خلاصه‌وار صحبت کنید.

 

>> احساسات طرف مقابل را تحریک کنید:

این نکته را در نظر بگیرید که بدون درگیر کردن احساسات دیگران نمیتوان آن‌ها را به انجام کاری مجاب کرد. بنابراین شما برای رسیدن به اهدافتان باید با استفاده از این تکنیک متقاعد سازی، احساسات طرف مقابل را تحریک کنید. به طور مثال، دانش‌آموزان برای مجاب کردن معلم به لغو امتحان، تمامی اتفاقات ناراحت کننده را شرح می دهند تا احساسات معلم با یکی از این حوادث درگیر شود و او قانع شود که زمان دیگری امتحان را بگیرد.

قدرت مذاکره و متقاعد سازی چیست؟

نتیجه گیری

از عوامل موثر در مهارت مذاکره میتوان به، توجه به متقاعد سازی و اقناع مخاطب اشاره کرد؛ گاهی اوقات در بسیاری از مذاکره ها با وجود تایید مخاطب، اقناع صورت نمی گیرد و آن واکنش مورد انتظار، بعد از مذاکره رخ نمی دهد. در این مرحله، اقناع مخاطب به طور کامل شکل نگرفته است. متقاعد سازی مخاطب، یک پروسه ایست که باعث تغییر در رفتار و نگرش مخاطب میشود و حس لازم را در او ایجاد میکند تا رفتار مناسب اعمال شود.

 

 

الهه باقری

دیدگاهتان را بنویسید