منوی دسته بندی

ورزش های مغزی برای بهبود کلام

ورزش های مغزی برای بهبود کلام

مغز ما انسانها برای اینکه عملکرد درست و و کاربردی تری داشته باشد علاوه بر نیاز های غذایی ، به ورزش و تقویت هم احتیاج دارد . ورزشهایی که مغز را شاداب و فعال کرده و از پیری و ناتوانی آن جلوگیری می کنند . در این مقاله قصد داریم با ورزش های ذهنی برای تقویت ذهن و مغز آشنا شویم . با انجام این ورزشها و تمرینها مغز درگیر چالش های جدیدی شده که آن را فعال و پویا نگه می دارند . 

 

متداولترین ورزش های ذهنی 

 

  • یادگیری یک مهارت جدید 

 

یادگیری هر مهارتی به جوان سازی مغز کمک می کند . درست است که با گذشت زمان سن انسانها افزایش یافته و پیر می شوند . ولی می توان کاری کرد که در زمان پیری مغز هم چنان جوان و فعال باقی بماند . طبق تحقیقات احتمال ابتلا به آلزایمر در افرادی که سال های بیشتری تحصیل و علم آموزی  می کنند کمتر است ( البته اینجا منظور صرفا درس خواندن و دانشگاه نیست ) . 

مطالعه داشتن و آموزش های جدید باعث می شود مغز همچنان فعال بوده و جوان بماند . به عنوان مثال یادگیری یک زبان جدید بسیار موثر است و مغز را قادر به انجام هر کار سخت ذهنی مثل توانایی حل مسئله و برنامه ریزی می کند . توانایی صحبت کردن با دو زبان بر توان شما در نظارت بر اطراف و تمرکز روی انجام کارها تاثیر مثبتی می گذارد . 

 

ورزش های مغزی برای بهبود کلام

 

  • تکرار کردن 

یادگیری مهارت جدید را با روش های خلاقانه و مهارت های ظریف همراه کنید تا ذهنتان  سرگرم و تقویت شود . مثلا وقتی قرار است مهارت جدیدی مثل زبان را یاد بگیرید باید مدام کلمات آن را تکرار کنید و لغات جدید را هر روز به همراه کلمات قبلی مرور کنید . یا اگر قرار است آشپزی یاد بگیرید سعی کنید هر روز یک دستور پخت جدید اضافه کنید و در پخت آن خلاقیت به خرج دهید . 

 

  • مطالعه  و خلاصه نویسی 

خواندن و نوشتن برای تقویت مغز بسیار مفید هستند . در مغز قسمتی وجود دارد به نام هیپوکمپ که محل ذخیره خاطرات و مسئول یادگیری مهارت های جدید است . هر چقدر که این ناحیه هیپوکمپ مغز بیشتر تحریک شود یادگیری بهتر و سریعتر رخ می دهد و ضریب هوشی شما نیز بالاتر می رود . پس سعی کنید از امروز کتاب های بیشتری را بخوانید . بهتر است این کتابها در زمینه های متنوعی باشند که ذهن شما را به موضوعات مختلف ربط دهند . با نوشتن خلاصه آن و یا حتی صحبت در مورد آن با فرد دیگری می توانید بهتر آن را درک کنید و همچنین مغز خود را هم تمرین دهید . 

البته این خلاصه نویسی فقط منحصر به کتاب نیست . هر زمانی که اطلاعات مهمی دریافت کردید یادداشت کنید . این یادداشت برداری فوق العاده مفید خواهد بود .

 

  • مسافرت 

شاید باور نکنید ولی سفر کردن یکی از ورزش های قدرتمند برای مغز است . بازدید از شهرها و مکان های جدید مغز را فعال می کند . وقتی در جای نا آشنایی قرار بگیرید ، مغز درگیر شده و به نوعی ورزش می کند . پس در تلاش برای یافتن محل های جدید هم لذت ببرید و هم ورزش ذهنی انجام دهید . 

البته منظور از رفتن به مکان جدید صرفا سفر نیست ؛ حتی شما می توانید با تغییر مسیر روزانه خود برای رفت و آمد به خانه و محل کار هم ذهن را مجبور به فعالیت و ورزش بیشتر کنید . 

 

  • نقاشی کشیدن

طراحی و نقاشی برای رشد و تکامل مغز بسیار اهمیت دارد . به همین دلیل هم از دوران مهدکودک با بچه ها نقاشی تمرین می شود . کودک با نقاشی کشیدن و تلاش برای رنگ آمیزی دقیق ، تمرکز و خلاقیت خود را رشد می دهد .

 

ورزش های مغزی برای بهبود کلام

 

نقاشی کردن در هر سنی مورد نیاز است و به آن توصیه می شود ؛ چرا که در عین سادگی تکنیک مناسبی برای پرورش مغز و ذهن است . 

 

  • بازی های فکری یا ورزش هوازی 

افراد حین انجام بازی های فکری مثل سودوکو ، پازل ، شطرنج و  … مجبور به حل مساله می شوند . تلاش برای حل مساله و پیروزی یک نوع ورزش هوازی است . 

این بازی ها به شما کمک می کنند تا مهارت های خود را در عمل به کار بگیرید و راهکارهای موثری ایجاد کنید . با انجام این بازی ها قدرت حافظه ، زمان پاسخ دهی و مهارت های استدلالی شما بهبود می یابد . سرعت انتقال و تصمیم گیری در مغز به نحو عجیبی افزایش می یابد و در کنار آن مهارت های حل مسئله را نیز کاملا یاد می گیرید .

یک بازی مبتنی بر حافظه مثل سودوکو یا جدول کلمات متقاطع می تواند مهارت های ظریف شما را رشد دهد. با استفاده از جدول کلمات متقاطع می ‌توانید مسیرهای مغزی را که انتقال دهنده اطلاعات هستند، تقویت نمایید و در نتیجه ذهنی تیز تر و هوشیارتر داشته باشید .

بازی‌ شطرنج باعث می شود هر دو نیم کره چپ و راست مغز به کار گرفته شود؛ زیرا در هنگام انجام آنها نیاز به تشخیص رنگ و به کار گیری قدرت منطق دارید تا بهترین حرکت را انجام دهید. این بازی قدرت حافظه را هم بالا می برد؛ زیرا باید محرک ‌های بصری و الگوهای در حال حرکت را مدام ردیابی کنید.

 

ورزش های مغزی برای بهبود کلام

 

این بازیها به بهبود حافظه و مهارت های کلامی کودکان نیز بسیار کمک می کند . اگر قبل از درس خواندن کمی بازی فکری انجام دهید، مغزتان درگیر می شود . به عبارتی مغز ورزش کرده و برای حل مسئله آماده می شود .

فراموش نکنید که ذهن به تمرین و فعالیت نیاز دارد . پس دفعه بعدی که برای خرید به فروشگاه می ‌روید، حتما یک مجله حاوی  بازی جدول کلمات متقاطع را نیز در خریدتان بگنجانید.

 

  • داستان نویسی

یکی دیگر از راه های تقویت مغز داستان نویسی است؛ چون داستان نویسی دائما تمرین و ممارست ذهنی نیاز دارد. این تمرین هم خلاقیت شما را افزایش می دهد و هم قدرت تحلیل شما را بالا می برد . داستان نویسی مغز را شدیدا به خود مشغول می کند . 

پس به عنوان تمرین چند کلمه تصادفی را انتخاب کرده وبا آنها یک داستان بنویسید. حتی می توانید خاطرات روزانه خود را مثل یک داستان بنویسید. 

 

  • تجسم کردن 

این تمرین خلاقیت شما را به چالش می کشد و فعالیت ذهن را بیشتر می کند . تجسم کردن به این صورت است که مثلا فرض کنید پادشاه یک کشوری هستید و باید اداره اش کنید . چه رفتاری خواهید داشت ؟ چطور با مردم صحبت می کنید ؟ 

این نوع تجسم ، ذهن را به سفری دور می برد و به پویایی و شادابی آن  کمک می کند . 

 

 

  • یادداشت برداری 

یادداشت برداری روزانه و یا نوشتن خاطرات روزمره ذهن و مغز را وادار به کنکاش و تفکر دوباره می کند . این عمل عملکردهای ذهنی را تقویت و پویایی آن را حفظ می کند . دقیقا مشابه داستان نویسی که قبلا در مورد آن گفتیم .

 

 

  • یک روز کاری معکوس 

در طول یک روز تمام کارهای روزمره خودتان را با دست مخالف انجام دهید . یعنی اگر راست دست هستید برای نوشتن یا مسواک زدن  و یا سایر کارها از دست چپ استفاده کنید . این کار خیلی سخت است و ممکن است نتوانید در ابتدا کارهای روزمره خود را به راحتی انجام دهید . ولی اگر تمرین کنید به مرور بهتر و بهتر می شوید . این کار مغز را درگیر چالش بزرگی می کند و آن را ورزش می دهد.

ورزش های مغزی برای بهبود کلام

  • معکوس شماری

این تمرین فکری ، پویایی ذهن را به دنبال دارد . در این تمرین شما باید اعداد را به صورت معکوس بشمارید . مثلا از 100 شروع به شمارش کرده و 5 تا 5 تا از آن کم کنید . در ادامه عدد متغیر را هر بار تغییر دهید تا سخت تر شود .

زهرا نظری

دیدگاهتان را بنویسید