منوی دسته بندی

چگونه زمان بندی موثر در مذاکره داشته باشیم؟

زمان بندی موثر در مذاکره

زمان بندی موثر در مذاکره

بیشتر سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ و کوچک به منظور افزایش سرعت در انجام مذاکرات و تنظیم قراردادها به دنبال تکنیک های زمان بندی موثر در مذاکره هستند؛ چون مزایایی نظیر کسب درآمد بیشتر و آزاد کردن منابع برای انجام پروژه‌های بعدی را به همراه دارد. مدیریت زمان در تمام مراحل زندگی و انجام مذاکرات گوناگون، حائز اهمیت بوده است.

 

در ادامه به نکات و تکنیک‌های زمان بندی موثر در مذاکره، توجه کنید:

 

* نپرداختن به مسائل حاشیه‌ای:

پرداختن به مسائل و موضوعات حاشیه‌ای باعث اتلاف وقت در جلسات مذاکره می‌شود که هیچگونه تأثیری در روند مذاکره ندارد. معمولا زمانی که طرفین اطلاعات کافی در مورد موضوع و مدیریت جلسه مذاکره ندارند با چنین مشکلی مواجه میشوند.

 

بنابراین شما میتوانید با داشتن برنامه ریزی درست و اصولی و همچنین مشخص کردن موضوعات و مسائل مدنظرتان وارد جلسه مذاکره شوید و هرگاه بحث مذاکره به مسائل حاشیه‌ای کشیده شد، سریعا به موضوع اصلی برگردید و مانع از اتلاف وقت شوید.

 

* صبور بودن در مذاکرات:

وقتی که فرد دچار استرس و اضطراب میشود مرتکب اشتباهات تکنیکی میگردد و یا هر توافقی را می‌پذیرد. در چنین شرایطی طرف مقابلتان نیز مضطرب می‌شود و فردی که آرامشش را حفظ کند و صبور باشد، توانایی تغییر دادن شرایط به نفع خود را دارد.

ترفندهای یک مذاکره موثر

* وقت را تلف نکنید و به مدیریت زمان در مذاکره پایبند باشید:

گاهی اوقات میتوان مذاکره را در کمترین زمان به پایان رساند بگونه ای که هر دو طرف از آن سود کنند. در واقع هر چه مذاکره زودتر تمام شود، سود بیشتری حاصل می‌شود و چنین موردی در مذاکرات برد – برد، کاربرد دارد.

 

مثلا شما به قصد انجام یک معامله‌ به دفتر املاک می روید. افراد در برخی از مواقع برای اینکه معامله انجام شود، مواردی که در سودشان بی تأثیر است را کنار میگذارند و امتیازاتی را به طرف مقابل می‌دهند.

 

لذا برخی از موارد موثر در یک مذاکره سودمند، نظیر افزایش سرعت و عدم اتلاف وقت می باشد که زمان را به نفع شما پیش میبرد.

 

* مدیریت حواس و احساسات مخاطب:

توجه به احساسات مخاطب، از راه های موثر در اقناع مخاطب به شمار می رود. بهتر است بدانید که لازمه ی برانگیختن احساسات مخاطب، بهره گیری از آمار و ارقام، برانگیختن واکنش های احساسی، بیان سرگذشت ها و داستان ها می باشد. همچنین باید بتوانید بر حواس مخاطب نیز مدیریت داشته باشید و نقطه مطلوبی را با ایجاد درگیری ذهنی برای او یا رفع درگیری های ذهنی اش، به دست آورید. شما می توانید برای دریافت امتیازات لازم، همانند شعبده بازها، حواس مخاطب را پرت کنید و یا بر جذابیت های مورد نظر مخاطب، متمرکز شوید و از این طریق به هدف مطلوبتان برسید. فراموش نکنید که در چنین شرایطی رعایت اخلاق، بسیار مهم است..

تکنیک زمان بندی موثر در مذاکره

نتیجه گیری

در نظر گرفتن زمان مناسب برای مذاکره، قبل از هر کاری مهم است. گاهی اوقات افراد، ناچارا معامله‌ای را در زمان نامناسب انجام می دهند. مثلا نیازمند مواد اولیه برای تولید محصولات هستند. در این حالت، صبر کردن برای دستیابی به زمان مناسب، جایز نیست. بنابراین باید زمان مناسب برای انجام مذاکره را در شرایط غیر ضروری در نظر بگیرید تا بتوانید نتیجه مذاکره موفقی داشته باشید.

 

 

الهه باقری

دیدگاهتان را بنویسید