منوی دسته بندی

مولفه های ارتباطی در مذاکره چیست؟

مولفه های ارتباطی در مذاکره

مولفه های ارتباطی در مذاکره

با توجه به اهمیت مولفه های ارتباطی در مذاکره، هر فردی باید بهترین آن‌ها را یاد بگیرد. اصلی ترین مهارت های ارتباطی در مذاکره شامل توانایی گوش دادن، توانایی صحبت کردن، توانایی پرسش کردن، توانایی بیان نظر و توانایی قدرت بیان هستند که باید به بهترین شکل یاد گرفته شوند.

 

ارکان ارتباطات در مذاکره

در ادامه با ارکان ارتباطات در مذاکره آشنا شوید:

 

– قلق:

به نقاط خاص هر شخص، قلق می گویند که از آنها میتوان به نقاط تنفر، نقاط لذت و نقاط شادی اشاره کرد.

 

– رگ خواب:

حساس ترین نقطه قلق هر آدم را رگ خواب می گویند. با وجود اینکه خیلی از افراد از شوخی ها متنفرند اما یک شوخی، بدترین شوخی برای ما محسوب خواهد شد.

 

– لم:

لم به مدل ارتباطی در مذاکره فروش اطلاق میشود.

نحوه برقراری ارتباط در مذاکره

ویژگی‌ها و مولفه های ارتباطی در مذاکره

برخی از ویژگی‌ها و مولفه های ارتباطی در مذاکره به شرح زیر می باشند:

 

>> پیش از مذاکره:

معمولاً راه‌های زیادی برای تنظیم کردن شرایط مذاکره موفق وجود دارد که مزایای بسیاری برای ذینفعان اصلی پیش مذاکره دارد. افراد توسعه دهنده ی این رویکرد در ایجاد روابط، سخت تلاش می‌کنند. آنها با بررسی مرتب فرضیه‌ها، وقت خود را بطور معمول برای آماده‌سازی و تفکر می‌گذارند تا به یک رویکرد برد-برد از طریق اجزای کلیدی برسند.

 

>> آموختن زبان بدن:

میزان استفاده از مهارت‌های ارتباطی غیرکلامی بسته به فردی تعیین میشود که با او در ارتباط هستید. زبان بدن در ارتباطات بین فردی، بسیار متغیر است. برای اینکه بفهمید چه چیزی در سر مخاطبتان می‌گذرد، میتوانید به نشانه‌های ظریفی نظیر پلک زدن زیاد یا تغییر وضعیت او بر روی صندلی توجه کنید. شما باید سعی در هماهنگ کردن خودتان با زبان بدن مخاطب داشته باشد و لازمه ی چنین مهارتی مطالعه و تمرین می باشد؛ به اینصورت که به زبان بدن نزدیکانتان توجه کنید و در صورت امکان، زبان بدن افراد غریبه‌ را در نظر بگیرید؛ به این دلیل که دشوارتر است.

 

>> توانایی صحبت کردن:

از اصلی ترین مولفه های ارتباطی در مذاکره میتوان به توانایی صحبت کردن، اشاره کرد. افراد برای رسیدن به یک توافق باید با دقت و بدون هیچ هیجانی نظراتشان را ابراز کند. درواقع فرد با استفاده از چنین مهارتی میتواند بهترین راه‌حل‌ها را پیشنهاد دهد و به‌راحتی به توافق برسد.

ویژگی ها و مولفه های ارتباطی در مذاکره

>> توانایی پرسش کردن:

از دیگر مهارت های ارتباطی در مذاکره، توانایی پرسش کردن، می باشد. فرد با سوال پرسیدن، بهترین اطلاعات را از دیگران کسب میکند و بهترین تصمیمات را میگیرد. همچنین، فرد با استفاده از این مهارت به بهترین راه‌حل‌ها می رسد و سرانجام به توافق خواهد رسید.

 

>> شنونده‌ی خوب:

یکی از خصوصیات اغلب مذاکره کنندگان اینست که شنونده ی خوبی هستند. آنها اغلب می‌گویند “شما با یک دهان و دو گوش متولد شده‌اید و باید آنها را به همین نسبت” استفاده کنید. آنها پس از پرسیدن سوالات خوب، با دقت به جواب‌ها گوش می‌دهند و در تلاش برای شناسایی موقعیت خود و نیازهای چانه زنی طرف مقابل هستند.

 

گوش کردن به عنوان مهم‌ترین و بزرگ‌ترین بخش ارتباط تلقی میشود. درواقع شما با گوش کردن به طرف مقابل میتوانید فکر او را بخوانید. کمتر حرف زدن و بیشتر گوش کردن باعث پیشرفت شما در مذاکره می شود. همچنین باعث میشود تا اطلاعات بیشتری دریافت ‌کنید و کمتر اطلاعات ‌دهید. یکی از خصلت های افراد کم حرف، ایجاد ارتباط بهتر و محترمانه‌تر می باشد. یک شنونده‌ی فعال، کسی است که مذاکره‌کننده‌ی بهتری باشد اما لازمه ی چنین مهارتی، تمرین و ممارست است.

 

شما با دوستان و خانواده‌ی خود میتوانید این تمرین را آغاز کنید؛ به اینصورت که کمتر حرف بزنید و با دقت و بیش از قبل به آنها گوش دهید تا جایی که این خصلت در شما نهادینه شود. سپس در مذاکرات مهم‌تر، از این مهارت استفاده کنید.

 

>> پس از مذاکره:

مذاکره کنندگان خوب، نسبت به بررسی نتایج هر مرحله از مذاکره اقدام می‌کنند، آنها میدانند که چه‌کاری را انجام داده یا نداده‌اند و چه چیزی باعث دستیابی به نتایج مطلوب شده یا نشده است و دلیلش چیست؟

 

گاهی اوقات پس از جمع‌بندی مذاکرات جدید باید این فرایند مجددا شروع شود. همچنین لازم است که به بررسی رفتارهای طرف مقابل و عملکردتان بپردازید تا برنامه‌ریزی دقیقی برای آینده داشته باشید. معمولا آنها پس از پایان فرآیند مذاکره رسمی، ارتباطشان را به منظور توسعه روابط آینده با طرف دیگر حفظ می‌کنند.

چگونگی برقراری ارتباط با مخاطب

نتیجه‌گیری

مهارت مذاکره تاثیر بسزایی در همه جنبه‌های زندگی ما دارد. برای داشتن مذاکرات مؤثر و کسب نتایج مطلوب باید مهارت های ارتباطی در مذاکره را بیاموزید. شما با چنین مهارت‌هایی می‌توانید در مذاکرات خود به بهترین نتایج دست یابید و از ارتباطاتتان بهره ببرید. مهارت‌هایی نظیر بیان، شنیدن، تعامل، برنامه‌ریزی و هماهنگی و تفکر، از اصلی ترین مهارت های ارتباطی در مذاکره به شمار می رود. شما با تمرین و پیشرفت در این مهارت‌ها می‌توانید مذاکرات مؤثرتری داشته باشید و در زندگی خود به موفقیت برسید.

 

الهه باقری

دیدگاهتان را بنویسید