منوی دسته بندی

ارتباطات غیر شفاهی در مذاکره چیست؟

ارتباطات غیر شفاهی در مذاکره

برقراری ارتباطات غیر شفاهی در مذاکره  اهمیت بسزایی دارد؛ به این دلیل که به ارتباط دو یا چند نفر بر سر موضوع به منظور کسب نتیجه ای مطلوب، مذاکره می گویند. برای اینکه بحث موفقیت آمیری داشته باشید باید ارتباطتان در مذاکره، درست و اصولی باشد.

 

برقراری ارتباطات غیر شفاهی در مذاکره

طرفین در هر سناریوی ارتباطی نظیر ارتباطات غیر شفاهی در مذاکره، از مهارت‌های ارتباطیشان استفاده می‌کنند. گاهی اوقات ارتباط غیرکلامی نسبت به واقعیت مهمتر است. لذا تمرکز شما باید روی مسائلی نظیر نشانه‌های غیرکلامی مذاکره‌کننده مقابل و نشانه‌های غیرکلامی باشد.

 

زبان بدن در هنگام آماده شدن برای مذاکره

آمادگی برای مذاکره دارای اهمیت بسزایی می باشد؛ به اینصورت که مذاکره کننده از این طریق برنامه ریزی میکند و اقدام به تهیه ی استراتژی های خود برای مذاکره می نماید. از فرایند آمادگی برای مذاکره میتوان به تهیه ی یک چارچوب کتبی و توجه به روند مذاکره اشاره کرد.

 

به طور کلی مذاکره کنندگان باید قدرت بیان دقیق اظهارات شفاهی شان را از قبل داشته باشند تا به اهداف خود دست یابند و طرف مقابل را برای تامین منافعشان متقاعد کنند.

 

لازمه ی رسیدن به نتیجه مطلوب، داشتن برنامه ریزی و ترکیب ارتباط کلامی و غیر کلامی می باشد.

نحوه ارتباطات غیر شفاهی در مذاکره

مشخص نمودن هدف از برقراری ارتباط در طول مذاکره

اولین قدم، تعیین هدف خود از مذاکره و همچنین تعیین تمام نکات غیر قابل مذاکره و حاشیه امن خود می باشد. شما باید با کسب اطلاعات کامل از مخاطبتان ببینید که تا چه میزان قابل اعتماد است.
اگر بدون هدف وارد جلسه ‌شوید، به طرف مقابلتان اجازه ی ورود به مواضع خود را می دهید. تعیین دقیق هدف خود از مذاکره باعث میشود که شناخت طرفین از شما بیشتر شود و احترام و تعامل هوشمندانه‌تری با یکدیگر داشته باشید.

 

تأثیر زبان بدن در مذاکرات

طبق گفته ی محققان، زمانی مذاکرات موفقیت آمیز، اتفاق می افتد که هر دو طرف مذاکره از خودشان احساسات مثبت و خوبی را با طرف مقابل به اشتراک بگذارند. احساسات مثبت، مذاکره را خوشایند میکند و همچنین بالعکس. دقت کنید که بروز احساس منفی از طریق ارتباط کلامی و غیر کلامی باعث میشود که فضای مذاکره، منفی و ناخوشایند شود.

 

مذاکره کنندگان در صورت وجود احساسات منفی، عصبانی و سرخورده میشوند و در چنین شرایطی احتمال دروغگویی، تهدید کردن یا بر هم زدن توافقشان زیاد میشود. بنابراین مذاکره کنندگان با آگاهی داشتن از ارتباط غیر کلامی می فهمند که رفتار طرف مقابلشان همسو با احساساتش است یا نه. درصورت متفاوت بودن رفتار و احساسات فرد با یکدیگر، امکان جدا کردن هویت شخص از احساساتش وجود دارد.

برقراری ارتباطات غیر شفاهی در مذاکره

تمرکز بر روی لحن صدا در هنگام حرف‌زدن

لحن و آهنگ صدا، دارای ارزش اطلاعاتی خاصی است که منتقل کننده ی احساساتی نظیر اشتیاق، بی‌علاقگی یا خشم می باشد. شما باید به لحن صدای خود بر واکنش دیگران توجه کنید و سعی کنید که از لحن صدا برای ایده‌ها و مطالب انتقالیتان استفاده کنید.

 

به عنوان نمونه برای نشان دادن علاقه ی خود به یک چیز باید با استفاده از یک لحن مهیج و پرشور، اشتیاقتان را بیان کنید.

 

لبخند زدن در مذاکره

ساده‌ترین راه برای اینکه شخص مقابلتان را آرام کنید، لبخند زدن می باشد که شما را به یاد ماندنی‌تر می‌کند؛ چون لبخند زدن به یک فرد باعث میشود که او به شما لبخند بزند. عمل لبخند زدن، احساسات شادی را در شخص مقابل به وجود می آورد و باعث می‌شود که آن‌ها با دیدنتان این احساسات شاد را مرتبط کنند.

آموزش ارتباطات غیر شفاهی در مذاکره

نتیجه گیری

روزانه تمامی افراد به روش های مختلف در معرض مذاکرات قرار می‌گیرند. در واقع به صحبت و گفتگوی افراد برای کسب اهداف گوناگون، مذاکره میگویند. برای اینکه یک مذاکره اصولی و درست داشته باشید باید ارتباط موثری میان طرفین برقرار کنید.

 

 

الهه باقری

دیدگاهتان را بنویسید