منوی دسته بندی

فن مذاکره و تنظیم قراردادهای بین المللی

فن مذاکره و تنظیم قراردادهای بین المللی

فن مذاکره و تنظیم قراردادهای بین المللی

فن مذاکره برای معرفی و گسترش هر حرفه و صنعتی بعنوان یکی از فنون اصلی و مهم محسوب میشود. هر فرد یا سازمانی برای اینکه بتواند در مسیر درستی حرکت کند باید آشنا به اصول و نکات مذاکره مؤثر باشد. در صورتیکه از فن مذاکره و یک تیم مذاکره‌کننده مجرب بهره بگیرید، می‌توانید شرایط قرارداد را به نفع خود تغییر دهید و در برابر زیان‌های مالی، خود را بیمه کنید. در این مقاله با فن مذاکره و تنظیم قراردادهای بین المللی آشنا میشوید.

 

روش‌های خاصی برای مذاکره در قراردادهای تجاری بین‌المللی تعیین شده است. براساس تصور دنیای تجارت بین‌المللی، تاجران آگاهی کامل نسبت به این روش‌های موثر در تجارت بین‌الملل دارند.

 

قراردادهای بین‌ المللی چیست؟

به قراردادی که یک عامل خارجی در آن وجود داشته باشد قراردادهای بین المللی میگویند. همچنین، این عامل خارجی به موضوع قرارداد و تابعیت طرفین ارتباط دارد. اکثر این قراردادها باید به‌صورت کتبی ثبت شوند و تمامی بندهای قرارداد، واضح باشند.

یکی از قوانین بین المللی خصوصی، قانون قرارداد بین المللی می باشد که کاربرد آن برای قرارداد فروش بین المللی است. قراردادهای فروش بین المللی از سال 1980 به موجب کنوانسیون سازمان ملل متحد درباره قراردادهای فروش کالاهای بین المللی (CISG) اداره می شود.CISG قصد دارد که برای فروش کالاهای بین المللی، رژیم قراردادی را فراهم کند. هدف از طراحی این کنوانسیون، توسعه مبادلات تجاری بین معامله گران غیر دولتی و خصوصی می باشد. معامله گران می خواستند با اینکه کشورها از نظر زبان، فرهنگ و قوانین آمره با هم تفاوت دارند، به روش واحدی در نگارش و فهم قراردادهای بین المللی دست یابند.

 

روش تنظیم قراردادهای بین‌ المللی

امروزه افراد زیادی با قرارداد های بین‌ المللی به‌ واسطه شغلشان سر و کار دارند که لازمه اش دانستن اصول و تنظیم آن می باشد تا از خطرهای احتمالی موجود در یک قرارداد جلوگیری کنند.

فنون مذاکره در قراردادهای بین الملل
ابتدا، تنظیم قرارداد های بین‌المللی در صورتی امکانپذیر است که دو طرف قرارداد، مقیم دو کشور مجزا باشند یا اینکه محل اجرای قرارداد، خارج از محل اقامت دو طرف باشد. همچنین در نظر داشته باشید که برای تنظیم قراردادهای بین المللی میتوانید به صورت حضوری یا از طریق ایمیل درباره مقدار، کیفیت، موعد تحویل کالا و پرداخت بهای کالا گفتگو کنید.

سپس طرفی میتواند به تهیه پیش‌نویس از قرارداد بپردازد که آمادگی بیشتری داشته باشد. فراموش نکنید که زبان قراردادهای بین‌المللی، انگلیسی است و بیشتر اوقات، فرد ایرانی نمیخواهد هزینه اضافی بپردازد؛ به همین خاطر، پیش‌نویس را به زبان انگلیسی می‌پذیرد اما انجام چنین کاری توصیه نمیشود، به این دلیل که فرد نمی‌تواند آگاهی کامل از بندهای قرارداد داشته باشد.

در ادامه با ۱۲ بخش اصلی و مهم این قرارداد آشنا شوید:
1. مشخصات طرفین، موضوع قرارداد
2. بهای کالا یا خدمات
3. مدت زمان قرارداد
4. نحوه اجرای تعهد بین طرفین
5. مدارک فروشنده
6. نحوه ارائه خدمات
7. موارد موثر در فسخ قرارداد
8. روش حل اختلافات
9. موارد عدم مسئولیت
10. قوانین حاکم برای قرارداد و نسخه‌های معتبر
11. تاریخ تنظیم قرارداد
12. امضای هر دو طرف، بعد از توافق

آموزش فن مذاکره و تنظیم قراردادهای بین المللی

انواع قراردادهای بین‌ المللی

سه دسته از قراردادهای بین المللی وجود دارد که متفاوت‌ از یکدیگر هستند و سری خاصی از کالاها را شامل میشوند. این سه دسته از قرارداد عبارتند از:

  • قراردادهای بین‌ المللی خرید و فروش کالاها
  • قراردادهای بین‌ المللی وسایل حمل و نقل
  • قراردادهای بین‌ المللی بیمه

مراحل اصلی مذاکره در قراردادهای بین المللی

در ادامه به معرفی مراحل اصلی مذاکره در قراردادهای بین المللی می پردازیم:

– آماده سازی و برنامه ریزی
– آغاز مذاکرات
– آزمون و گمانه زنی
– آغاز حرکت و امتیاز گیری و امتیاز دهی
– نتیجه گیری و توافقات
– بازنگری و ارزیابی مذاکرات

 

*بیشتر بخوانید: چگونگی مذاکره با افراد مهم 

*بیشتر بخوانید: مذاکره در حقوق بین الملل

 

تفاوت قرارداهای بین المللی با قراردادهای داخلی

ويژگی های قراردادهای بين المللی، متفاوت از قراردادهای داخلي است؛ به اینصورت که نظام حقوقی حاکم بر قرارداد در قراردادهای داخلی، مشخص است و طرفين قرارداد میتوانند به حقوق داخلی مراجعه کنند و از چارچوب حقوقی آن مطلع شوند، يعنی تنها مساله ای که در بيع داخلی اهمیت دارد، اطلاع و تشرف بر قوانين داخلی است ولی فروشنده و خريدار در بيع بين المللی، مقیم دو کشور متفاوت هستند. بدین جهت، قرارداد بيع بين المللی به چند نظام حقوقی، وابسته است.

عکس قراردادهای بین الملل

عکس فن مذاکره و تنظیم قراردادهای بین المللی

نتیجه گیری

از مهارت های مورد نیاز برای فعالان صنعت میتوان به فرایند مذاکره و رسیدن به یک توافق و قرارداد اشاره کرد؛ یعنی اینکه چه مواردی در طول مذاکره و تنظیم قرارداد رعایت شود و برای حفظ منافع طرفین، مذاکرات چگونه باشد.

 

 

الهه باقری

دیدگاهتان را بنویسید