منوی دسته بندی

نقش فن بیان در موفقیت و کیفیت زندگی

نقش فن بیان در موفقیت و کیفیت زندگی

انسان ، موجودی اجتماعی 

انسان موجودی اجتماعی است که نیاز به ارتباط گرفتن با دیگران دارد . این ارتباط معمولا از طریق صحبت کردن برقرار می شود و به آن مهارت فن بیان می گویند . افرادی که این مهارت را در خود تقویت کنند بی شک می توانند موفق تر از دیگران عمل کنند . 

در برخورد اول معمولا نوع صحبت کردن و محتوایی که بیان می شود نشان دهنده شخصیت و نگرش هر فردی است . به همین دلیل هم افرادی که فن بیان خوبی دارند و به درستی از آن استفاده می کنند ، تحسین برانگیز هستند . این افراد در جامعه افراد موفق تری شناخته می شوند . چنین کسانی به راحتی نظرات خود را اعلام می کنند ، از حق خود دفاع کرده و هر عقیده ای را به سادگی قبول نمی کنند . به عبارتی هم مهارت خوب صحبت کردن دارند و هم نه گفتن …. آنها قاطعانه نه می گویند . 

 

نقش فن بیان در موفقیت و کیفیت زندگی

مهارت فن بیان چه اهمیتی دارد ؟

صحبت کردن در میان جمع برای اکثر افراد کار سخت و دشواری است . حال می خواهد برای چند نفر از دوستان باشد و یا برای چند صد نفر مخاطب !!!!!  امروزه این مهارت به قدری اهمیت پیدا کرده است که جای خالی آن در سیستم آموزشی کشور به شدت حس می شود .

یادگیری این مهارت بسیار اهمیت دارد از این جهت که بیشترین ارتباط روزمره افراد با یکدیگر به صورت کلامی است . کاربرد این مهارت به شکل های مختلفی در طول روز دیده می شود از یک خرید ساده گرفته تا صحبت کردن در میان جمع خانوادگی . در خلال همین ارتباطات است که افراد می توانند خود را بهتر نشان داده و توانمند هایشان را بروز دهند . 

در هر حال اگر شما به فن بیان مسلط نباشید دچار مشکل خواهید شد .  توانایی صحبت کردن در جمع و به طور کلی داشتن مهارت فن بیان و سخنوری می تواند در آینده تغییرات زیادی را برای شما رقم بزند . تغییراتی از قبیل :

 

  • افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس

  • افزایش قدرت متقاعد سازی دیگران مخصوصا در کسب و کار 

  • کاهش سوء تفاهم ها 

  • غلبه بر استرس و ترس ناشی از سخنرانی 

  • رفع خجولی گری 

  • جسارت پیدا کردن برای گرفتن حق خود و دیگران 

  • موفقیت در موقعیت های مختلف شغلی 

  • افزایش کیفیت رابطه های خانوادگی و دوستانه 

  • افزایش درآمد از طریق فروش بیشتر 

  • ارتباطات بهتر و موثرتر در محل کار 

  • و دستاوردهای بسیار زیاد دیگری در زمینه های شغلی و شخصی

به طور کلی شما در طول زندگی خود در موقعیت های بسیار مختلفی نیازمند مهارت فن بیان هستید . به عنوان مثال یکی از مهمترین موقعیت ها ،  مصاحبه های  شغلی و یا کنفرانس در طول دوران تحصیلی است .

خوب است بدانید آن قدری که فن بیان و نحوه حضور در مصاحبه شغلی اهمیت دارد ، رزومه و یا سابقه کاری موثر نیست . پس خیلی مهم است که برای موفق شدن در مصاحبه شغلی روی فن بیان خودتان کار کنید و تکنیک ها و اصول مربوطه را یاد بگیرید . 

 

نقش فن بیان در موفقیت و کیفیت زندگی

 

برای اینکه روی مصاحبه کننده ها تاثیرگذاری داشته باشید ، باید بلد باشید چه پاسخی به سوالاتشان بدهید ؟ چطور حرفه ای به نظر برسید ؟ شما چه سوالاتی باید بپرسید  ؟ پس اصول فن بیان را یاد بگیرید تا حرفه ای عمل کنید . با این کار در طول مصاحبه شغلی نه تنها توجه مصاحبه کننده را می توانید جلب کنید بلکه توانمندی و قدرت خود را نیز نمایش می دهید . مهارت های ارتباطی و اجتماعی شما در طول مصاحبه کاملا مشخص می گردد .

یک نکته ای را فراموش نکنید : اغلب افراد در حین مصاحبه شغلی فراموش می کنند که علاوه بر توانایی خوب صحبت کردن ، باید شنونده ی خوبی هم باشند … 

نقش فن بیان در زندگی اجتماعی 

مهارت فن بیان یا توانایی صحبت کردن در هر جمع و هر شرایطی بسیار در زندگی ما اهمیت دارد . برای اینکه بتوانید با دیگران صحبت کنید و نظرشان را جلب نمایید باید به مهارت های فن بیان مسلط باشید . در اجتماع برای ارتباط گرفتن با دیگران باید قدرت کلام خوبی داشته باشید . باید بتوانید از عقاید خود نیز دفاع کنید . همچنین اینکه بتوانید دیگران را تحت تاثیر قرار دهید در بهبود عملکرد شما بسیار اهمیت دارد .

یکی از مهمترین نشانه های اعتماد به نفس بالا ، فن بیان خوب داشتن است یا بهتر است بگوییم این دو ویژگی جدا ناپذیر هستند . یعنی کسی که اعتماد به نفس بالایی دارد در میان جمع محکم و قاطع حرف می زند یا برعکس . فردی که توانایی خوب صحبت کردن در اجتماع را دارد کمتر دچار استرس و اضطراب می شود .

از مزایای فن بیان گفتیم ولی چرا اکثر مردم تلاشی برای یادگیری آن نمی کنند ؟ اغلب تصورشان این است که همین که بتوانند راحت صحبت کنند یعنی فن بیان خوبی دارند ولی نمی دانند اصول و فنونی که باید در این مسیر رعایت کنند چه چیزهایی هستند ؟ متاسفانه خیلی ها تصور می کنند که فن بیان خوبی دارند در صورتی که توهمی بیشتر نیست . 

 البته جای تعجبی هم ندارد چرا که طبق تحقیقات ، بیشتر افراد جامعه خودشان را جزو افراد برتر می دانند و نیازی به تلاش بیشتر برای ارتقای خود هم نمی بینند . همین توهم خود برتر پنداری  هم باعث شده که نیازی به بهبود در این زمینه حس نکنند . 

همه ما در طول روز شاهد  آثار این توهم در جامعه هستیم . ضعف در مهارت های ارتباطی کاملا مشهود است و البته که افراد ضعیف در این زمینه معمولا پر ادعا تر هم هستند . . پس چه کار کنیم تا جزو این دسته افراد پر ادعا نباشیم ؟ بهترین راه این است که به صورت اصولی فن بیان و سخنوری را آموزش ببینید .

مهارت فن بیان به چه مهارتی می گویند ؟

فن بیان حاضرجوابی نیست .حتی صدای خوب داشتن هم نیست . تصور خیلی از افراد از فن بیان صرفا داشتن یک صدای رسا و یا خوب صحبت کردن است . ولی باید بگوییم که این تصور اشتباه است . فن بیان مجموعه ای از تکنیک ها و نکته هاست که کلام و مقصود ما را به خوبی به مخاطبین انتقال می دهد . در اصل هدف از فن بیان ایجاد رابطه با دیگران و تعامل با آنها است .

 

فن بیان چه مزایایی دارد ؟

  • باعث جلب نظر دیگران می شود 

  • شما را منحصر به فرد می کند 

  • شبکه ارتباطی وسیعی می توانید به وسیله آن ایجاد کنید 

  • دیگران را بهتر متقاعد می کنید 

  • اعتماد مشتریان را جلب می نمایید 

  • می توانید محصولات و خدمات بیشتری بفروشید 

  • درآمد بیشتری به دست می آورید 

  • اعتماد به نفس شما را بالا می برد

  • و مزایای بسیار زیاد دیگری ….

فراموش نکنید که …

فن بیان قوی باعث می شود اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید ، راحت تر با سایر افراد ارتباط برقرار کنید و حس و حالتان بهتر باشد . همه اینها منجر به موفقیت بیشتر شما خواهد شد . یا حداقل زودتر از دیگران به این پیشرفت و موفقیت دست می یابید . 

حال برای اینکه اعتماد به نفس بالای خودتان را نشان دهید باید با طمانینه و شمرده شمرده صحبت کنید تا کلامتان واضح و شفاف به مخاطب برسد . وقتی شما در حین صحبت کردن وضوح کلام داشته باشید ، مخاطب به خوبی متوجه حرف شما می شود . لحن خوش باعث گیرایی بیشتر کلام هم می شود . با بهبود کیفیت بیان خود می توانید مخاطبان بیشتری را جذب نمایید . 

سعی کنید در جمع های صمیمانه و خودمانی درباره موضوعات مختلف فی البداهه صحبت کنید . این کار ترس شما از سخنرانی را کم می کند . مسلما در ابتدا اشتباهات زیادی خواهید داشت ، ولی نترسید . با تمرین و تکرار زیاد این موضوع عادی شده و بهتر و بهتر می شود . البته که قرار نیست همیشه عالی باشید . ممکن است ابتدای صحبت کردن حتی مسخره هم بشوید ولی همین که این کار را تکرار کنید و به مرور بهبودش دهید ، خودش پیشرفت بزرگی است . این را بدانید که ما انسان ها هیچ وقت کامل نیستیم . 

 

نقش فن بیان در موفقیت و کیفیت زندگی

 

حتما شما هم این ضرب المثل را زیاد شنیده اید : ( کم گوی و گزیده گوی چون در ) 

این حرف شاید درست باشد ولی اگر می خواهید در زمینه فن بیان پیشرفت کنید اصلا نباید به این سخن توجهی کنید ، چرا که مانع شما برای صحبت کردن می شود . باعث میشود همیشه از صحبت در جمع بترسید و در نهایت در این زمینه ناتوان بمانید . پس برای صحبت کردن ارزش قائل شوید و دائما با تکرار و تمرین ، این مهارت را در خودتان تقویت کنید .

نه تنها شما که اول راه هستید ، بلکه حتی صداپیشه ها و و بهترین گوینده ها هم با اینکه در این زمینه حرفه ای شده اند ولی باز هم تمرینات فن بیان خود را انجام می دهند . هرچه انجام تمرینات  بیشتر شود ، نواقص گفتاری کمتر و کمتر می شوند .

درست است که گفتیم باید دائما خودتان را در معرض صحبت کردن قرار دهید و برای خود چالش ایجاد کنید ، ولی نه به این معنا که به دیگران فرصت صحبت کردن ندهید . اگر میخواهید مخاطب شیفته کلام شما شود ، نباید به تنهایی سخن بگویید . مخاطبانتان را نیز وارد بحث کنید تا از حرف های شما کسل و بی حوصله نشوند . از آنها سوال بپرسید و در بحث شریکشان کنید . 

اجازه دهید به صورت گروهی گفتگو شکل بگیرد . گفتگوی گروهی معمولا نتیجه اثربخش تری دارد . این گفتگوها نه تنها اثربخش هستند بلکه کمک می کنند تا شبکه سازی کرده و با افراد موفقی ارتباط بسازید . برقراری ارتباط موثر با دیگر افراد به شما کمک می کند تا بهتر و موفق تر عمل کنید . از بودن با افراد موفق هراسی نداشته باشید چرا که هر لحظه همراهی با آنها یک درس مهم برای شماست . استفاده از تجربیات آنها به پیشرفت سریع شما کمک می کند .

تاثیر فن بیان در توسعه کسب و کار 

مهمترین عاملی که در فروش و درآمد بیشتر نقش دارد ، نحوه ارائه محصول به مخاطب است .  شما اگر خدمات یا محصولات با کیفیتی داشته باشید ولی نتوانید آن را به درستی به مشتریانتان معرفی کنید فروش بالایی هم نخواهید داشت . امروزه دنیا ، دنیای رقابت است و این رقابت هم به حدی زیاد شده که اگر تمایزی نسبت به سایرین نداشته باشید نمی توانید فروش بالا را تجربه کنید . 

پس برای اینکه بتوانید این محصولات و خدمات را به خوبی ارائه دهید نیاز دارید که به ابزارهای کلامی مسلط باشید . مهارت های فن بیان در این زمینه به کمک شما می آیند تا به بهترین نحو خدمات خود را معرفی نمایید . 

 بگذارید مثالی را در این زمینه بررسی کنیم : احتمالا برای شما هم پیش آمده که به مرکز خریدی رفتید و بین چند مغازه ای که اجناس مشابه داشتند ، مردد مانده اید که از کدام یک خرید کنید ؟ در چنین شرایطی اغلب افراد از مغازه هایی خرید می کنند که رفتار کارکنان آنجا محترمانه تر و حرفه ای تر باشد . لحن و کلام فروشندگان در خرید شما قطعا اثر گذار خواهد بود . 

این موضوع حتی در تحقیقاتی در حوزه کسب و کار نیز مورد بررسی قرار گرفته است . نتیجه این بوده که 70 درصد نارضایتی مشتریان به علت اشتباه در ارتباط کلامی و رفتاری کارکنان بوده است . این که کارکنان مجموعه ای نتوانند با مشتریان به درستی ارتباط بگیرند و متوجه خواسته آنها نشوند ، قطعا باعث نارضایتی آنها می شود . البته برعکسش هم امکان دارد . یعنی با یک رفتار به جا و اصولی ، نه تنها رضایت مشتری جلب می شود بلکه تعداد افراد بیشتری نیز به مشتریان مجموعه اضافه خواهند شد .

پس به عنوان مدیر یک مجموعه باید در نظر داشته باشید که کارکنان شما چطور با مشتریان صحبت می کنند . بهترین کاری که در این مورد می توان انجام داد این است که به آنها نحوه برخورد حرفه ای با مشتریان را آموزش دهید . آموزش هایی از قبیل نحوه سخن گفتن با مشتری در زمان ورود ، نحوه پاسخ دهی به وی در زمان شکایت و انتقاد و ….  . نکات ویژه زیادی وجود دارد که می توان آنها را آموزش داد . با این آموزش ها می توانید در کسب و کار خودتان تبدیل به یک ستاره کاریزماتیک شوید .

 

نقش فن بیان در بخش های مختلف شغلی 

فن بیان در زندگی شغلی افراد به عنوان یک امتیاز مثبت محسوب شده و منجر به پیشرفت شغلی می گردد . اگر بخواهیم بررسی کنیم می توان گفت اول از همه در زمان مصاحبه شغلی برای استخدام اهمیت فوق العاده ای دارد . بعد از آن در همایش ها و جلسات کاری  کمک می کند تا مخاطب را به درستی متوجه خواسته خود نموده و متقاعد کنید . به خصوص در زمان مذاکرات مهم سازمانی قدرت فن بیان است که برنده یا بازنده بودن را مشخص می کند . 

همان طور که قبلا هم اشاره شد فن بیان تنها مهارت صحبت کردن و حرافی نیست . بلکه هنری است که علاوه بر مهارت های کلامی شامل ارتباط چشمی ، زبان بدن ، لحن مناسب و … می باشد . یعنی مجموعه ای است  از چند مهارت که در کنار هم باعث پیشرفت می شوند و یادگیری آن در کسب و کار الزامی می باشد .

اصولا ساز و کار بعضی از مشاغل به شکلی است که لازم است با مشتری ارتباط برقرار شود و یا نیاز به صحبت در جمع هست . مثلا بازاریابی ، مشاغل آموزشی و فروشندگی از همین قبیل مشاغل هستند . در این مشاغل داشتن فن بیان قوی پیشرفت و توسعه زیادی را برای آن کسب و کار  به همراه دارد . 

بیایید نقش فن بیان را در چند موقعیت مختلف بررسی کنیم :

 

نقش فن بیان در موفقیت و کیفیت زندگی

 

فن بیان در مذاکره

یک مذاکره کننده باید فن بیان قوی و مسلطی داشته باشد تا بتواند با صحبت هایش طرف مقابل را قانع کند . یک مذاکره کننده حرفه ای با داشتن فن بیان قوی می تواند در مذاکره و گفتگو پیروز و دست پر بیرون می آید . پس بهتر است بگوییم مهمترین ابزار در مذاکره ، فن بیان و هنر سخنوری است . البته که زبان بدن هم اینجا اهمیت دارد ولی فعلا به آن نمی پردازیم . پس اگر می خواهید در مذاکرات کاری و غیرکاری خودتان موفق شوید حتما فن بیان خودتان را تقویت نمایید . 

فن بیان در سخنرانی 

سخنرانی زمانی جذاب و دلنشین است که مخاطب از شنیدن آن لذت ببرد . هر چقدر که بیان و لحن سخنران دلنشین تر باشد ، سخنرانی نیز تاثیر گذارتر خواهد بود . پس متوجه شدید که اینجا مهمترین عامل و ابزار یک سخنران لحن و بیان حرفه ای او است . 

برای اینکه سخنرانی شما نیز جذاب و دلنشین شود کافی است تا اصول و قواعد آن را بیاموزید و به آنها عمل نمایید . در غیر این صورت نه تنها سخنرانی خوبی نخواهید داشت بلکه به دلیل استرس زیاد دچار مشکل نیز خواهید شد . 

یک سخنران برای اینکه بتواند خوب صحبت کند ، زیاد مطالعه می کند . با مطالعه زیاد می توان در مورد مسائل بسیاری فکر و گفتگو کرد و محتوای بیشتر و کامل تری تولید کرد . حتما به این توجه کنید که چه می خواهید بگویید و قرار است آن را چگونه بیان کنید ؟ 

همچنین فراموش نکنید که پر انرژی باشید چرا که مخاطب خیلی زود کسل شده و توجه اش را از دست می دهد . البته می توانید آنها را وارد بحث کنید تا مشارکت کنند . به این شکل روند سخنرانی هم متنوع خواهد شد .

 

فن بیان برای مدیران

همان طور که قبلا هم گفتیم مدیر یک مجموعه باید بتواند کارکنانش را آموزش دهد تا بهترین برخورد را با مشتریان داشته باشند . البته در درجه اول مهم این است که خودش چطور با کارکنانش صحبت می کند . 

این که درست و غلط را چطور به کارمندان گوشزد می کند ؟ چطور به آنها انگیزه می دهد ؟ یا چطور از کارشان انتقاد به جا و اصولی می کند که احساس تحقیر نکنند ؟ همه اینها مواردی هستند که در ابتدا باید خود مدیر بتواند به درستی با کارکنانش در میان بگذارد و بعدا به آنها اصول درست صحبت کردن را آموزش دهد . آموزشی که شامل برخورد درست و مودبانه با مشتری ، انتقاد پذیری آنها و موارد دیگر می شود . 

پس اهمیت فن بیان برای یک مدیر کمتر از یک سخنران نیست . اگر در این مورد اطلاعات بیشتری نیاز دارید می توانید به مقاله فن بیان مدیران رجوع کنید . 

 

فن بیان برای اساتید و معلمان 

همه ما در دوران تحصیل معلم یا استادی داشته ایم که عاشق درس دادنشان بوده ایم . اما این دوست داشتن نه به خاطر درس که بیشتر مربوط به لحن و رفتار معلم بوده است . چنین اساتیدی علاوه بر اینکه خودشان از درس دادن لذت می برند ، شاگردانشان را هم به درس و تحصیل علاقه مند می کنند . 

این ویژگی دلنشین یک استاد یا معلم معمولا به خاطر فن بیان قوی و موثر اوست . هر چقدر که یک استاد فن بیان قوی تری داشته باشد ، آموزشش موثرتر و گیراتر است و پیشرفت شاگردانش را هم به دنبال دارد . پس یادگیری اصولی فن بیان برای هر معلم یا استادی از ضروری ترین کارهاست . 

استاد خوب بلد است چطور به موقع آموزش دهد ، چه وقت شوخی کند و چه زمانی رفتار جدی با دانشجو داشته باشد . چنین استادی در عین کاریزماتیک بودن ، می تواند محبوب و دوست داشتنی هم باشد . کسی که آینده و موفقیت شاگردانش را تضمین می کند . مسلما برعکسش هم می تواند اتفاق بیفتد یعنی با یک رفتار و یا لحن نا به جا ، کسی را از تحصیل دلزده کرده و آینده اش را نابود کند .

اگر دوست دارید نکات بیشتری را در این زمینه بدانید مقاله فن بیان در تدریس را مطالعه کنید . در این مقاله فن بیان مناسب اساتید و تمرینات مورد نیاز آنها آورده شده است .

 

فن بیان برای دانش آموزان و دانشجویان 

از اهمیت فن بیان برای اساتید گفتیم . بهتر است بدانید همان قدر که برای یک استاد داشتن فن بیان خوب مهم است برای دانشجویان نیز فوق العاده اهمیت دارد . فن بیان قوی داشتن در پیشرفت آنها تاثیر بسیار زیادی دارد . ولی متاسفانه در طول دوران تحصیلی چنین مهارت مهمی آموزش داده نمی شود . علیرغم این که بهترین محیط برای آموزش و تمرین این مهارت مدرسه و کلاس درس است ولی به دلیل سیستم آموزشی ناقص کشور ما چنین آموزشی وجود ندارد . این دانش آموزان یا دانشجویان هستند که باید برای کسب چنین مهارتی خودشان تلاش کنند و به دنبال یادگیری آن باشند . 

محیط درس و همکلاسی ها بهترین زمان و موقعیت برای انجام تمرینات فن بیان است . تا می توانید در طول دوران تحصیلی این مهارت ها را در بین دوستانتان تمرین و تکرار کنید تا در آینده بتوانید از آن بهره مند شوید و به موفقیت های بیشتری دست یابید . برای اینکه بدانید چه راهکارهایی برای بهبود فن بیان در این محیط وجود دارد و چه تمریناتی مناسب  دانش آموزان هست تا فن بیان قوی پیدا کنند ، می توانید به مقاله فن بیان دانش آموزان مراجعه کنید . 

فن بیان برای کودکان

همیشه شنیده ایم که هر مهارتی را در کودکی بیاموزید بیشتر در شما نهادینه شده و بهتر یاد می گیرید . یکی از این مهارت ها مهارت فن بیان است که اگر از کودکی آموزش دیده باشید مسلما در آینده بسیار به پیشرفت شما کمک می کند . فن بیان یک مهارت قابل یادگیری است و نه ارثی . پس می توان از کودکی به یادگیری آن پرداخت تا در بزرگسالی کاملا به آن مسلط شده و بهترین استفاده را از آن ببرید  .

کودکی را تصور کنید که در میان جمع بدون خجالت و به راحتی صحبت می کند . با دوستانش می تواند گفتگو کند بدون اینکه تنشی بینشان رخ بدهد . چنین کودکی در بزرگسالی وقتی مشغول به کاری شود ، به بهترین شکل می تواند آن را اداره کند ، چرا که با حرف زدن مشکلاتش را حل میکند . یعنی وقتی به مشکلی برخورد با دیگران مشورت و همفکری کرده و مسئله را حل می کند . اگر حقی از او خورده شود می تواند آن را پس بگیرد و یا در مقابل پیشنهادات دیگران بدون خجالت و خیلی محکم نه می گوید . در نتیجه مشکلات زندگی برایش کمتر دردسرساز خواهند شد و زندگی راحت تری خواهد داشت . 

 

فن بیان در خانواده

شاید جالب باشد که بدانید مهارت فن بیان چقدر در زندگی و خانواده تاثیر دارد . این که بتوانید با همسر ، فرزند و سایر اعضای خانواده خود به بهترین نحو ارتباط برقرار کنید ، کیفیت زندگی را قطعا بالاتر می برد . ارتباط های کلامی در میان اعضای خانواده بسیار پر اهمیت هستند . چرا که اصولا مسائل تربیتی از مهمترین مسائل خانوادگی است که روی تربیت فرزندان  هم بسیار موثر است . به عنوان مثال خانواده ای که اعضای آن هم صحبتی درست با یکدیگر را بلد نباشند و به هم بی احترامی کنند را نمی توان خانواده موفقی دانست . 

البته این موضوع صرفا به فرزندان محدود نمی شود بلکه در روابط زناشویی نیز بیان خوب باعث افزایش میزان صمیمیت و محبت بین زوجین می شود . به عبارتی تقویت فن بیان باعث تقویت روابط عاطفی نیز می شود که در نتیجه منجر به افزایش کیفیت سطح زندگی خواهد شد . چرا که کمک می کند تا منظور و خواسته های خود را به خوبی منتقل کرده و رابطه بهتر و موثرتری برقرار کنید . فن بیان مهارتی مهم است که از طریق آن زوجین می توانند بحث های پیش آمده بین خود را مدیریت کنند . 

از آنجایی که هیچ احساسی مخفی نمی ماند و بهترین راه نشان دادن آن به وسیله بیان زیباست . به همین دلیل در روابط عاطفی هم فن بیان فاکتور مهمی به شمار می آید و یادگیری آن برای مدیریت عواطف انسانی الزامی است .  در این حد که نبود این مهارت میتواند منجر به ایجاد بحران در رابطه و یا حتی نابودی آن گردد .

فن بیان در گویندگی 

یکی از شغل هایی که به طور اساسی با فن بیان عجین شده است گویندگی است . اصل و اساس گویندگی را مهارت های کلامی تشکیل می دهد . بنابراین هرچه که گوینده بر این مهارت ها مسلط تر باشد ، در شغل خود نیز حرفه ای تر پیش می رود . البته چنین افرادی نه تنها مهارت های فن بیان و سخنوری را آموزش می بینند ، بلکه به سراغ صداسازی و تکنیک های صوتی نیز می روند . چرا که اصلی ترین مسئله در شغل آنها ، صدا است . پس باید بتوانند از آن مراقبت کرده و تقویتش نمایند . مقاله فن بیان و گویندگی اطلاعات بیشتری را در اختیار شما قرار  می دهد . 

فن بیان در خواستگاری

مهارت های کلامی در موقعیت های خاصی از زندگی می توانند کمک کننده باشند . یکی از موقعیت ها برای هر فردی ، مراسم خواستگاری است . مسلما هر کسی فارغ از زن یا مرد بودن دوست ندارد که در مراسم خواستگاری اش از خجالت سرخ شده و نتواند حرف بزند . توانایی خوب حرف زدن در این مراسم بسیار اهمیت دارد . چرا که می تواند بر آینده و سرنوشت تاثیر زیادی بگذارد . شما اگر نتوانید درست و اصولی در این مراسم صحبت کنید ممکن است در انتخابتان اشتباه کرده و تصمیم غلطی بگیرید . پس فن بیان را دست کم نگیرید ، به ویژه در این مراسم به خصوص ….

سخن پایانی 

از آنجایی که ارتباطات کلامی بیشترین زمان شما در طول روز را به خود اختصاص می دهد ، یادگیری فن بیان و تسلط بر آن به امری مهم و ضروری در زندگی تبدیل شده است . شما هر چقدر مهارت های فن بیان بهتر و بیشتری داشته باشید و بتوانید ارتباط موثرتری را با دیگران برقرار کنید ، انسان قدرتمندتری به نظر می رسید و موفقیت بیشتری نیز کسب می کنید . 

فن بیان ابزار مهمی برای حرفه ای شدن است . با یادگیری تکنیک های آن ، شانس موفقیت خود در زندگی شخصی و شغلی را بالا ببرید . 

تقریبا همه انسان ها می توانند صحبت کنند و قدرت بیان دارند ، ولی آیا قدرت این را دارند که به قلب دیگران نیز نفوذ کنند ؟ آیا می توانند بر ذهن دیگری مسلط شوند ؟ تاثیر بر ذهن و کلام دیگران کار ساده ای نیست ولی غیرممکن هم نیست ….

زهرا نظری

دیدگاهتان را بنویسید