منوی دسته بندی

نکات مختلف درباره مذاکره حرفه ای

نکات مختلف درباره مذاکره حرفه ای

نکات مختلف درباره مذاکره حرفه ای

هرکسی نمی‌تواند مهارت مذاکره را به صورت ذاتی داشته باشد؛ به همین دلیل خیلی از افراد، خجالت می‌کشند با اطرافیانشان گفتگو کنند. خواسته‌ها و منافع شما در هنگام مذاکره موفق، ممکن است با خواسته‌های طرف مقابل، تعارض داشته باشد. در چنین شرایطی باید گفت‌و‌گو را با استفاده از مهارت‌های خاصی، در مسیر مورد نظرتان هدایت کنید. یاد‌گرفتن مهارت مذاکره برای شما دستاوردها و فرصت‌های جدیدی بهمراه دارد. بنابراین در این مقاله به نکات مختلف درباره مذاکره حرفه ای اشاره کرده ایم.

 

نکاتی برای داشتن یک مذاکره موفق

مهارت‌هایی که برای یک مذاکره حرفه ای نیاز هستند، به شرح زیر می باشند:

 

– ارتباطات شفاف داشته باشید:

مهارت‌های ارتباطی بسیار مهمند. شناسایی نشانه‌های غیرکلامی می‌تواند به شما کمک کند تا احساسات و نیازهای مخاطبان خود را بهتر درک کنید. همچنین، استفاده از مهارت‌های کلامی مناسب باعث می‌شود که پیام شما به شیوه‌ای جذاب و مؤثر منتقل شود. مهارت در مذاکره و توانایی تغییر سبک‌های ارتباطی بر اساس نیازهای مخاطبان، مهارت بسیار حیاتی است. واقعیت این است که ارتباطات شفاف می‌تواند از وقوع سوءتفاهمات جلوگیری کند و به موفقیت مذاکرات کمک زیادی کند.

تکنیک های مذاکره حرفه ای

– گوش دادن فعال:

مهارت های گوش دادن فعال، تاثیر بسزایی در درک نظر شخص دیگر در مذاکره دارد. گوش دادن فعال، برخلاف گوش دادن غیرفعال به شما کمک میکند تا برخی از جزئیات خاص با گذر زمان و بدون نیاز به تکرار اطلاعات، یادتان بیاید.

 

– احساسات خود را به‌دقت مدیریت کنید:

مهم نیست که احساساتتان تا چه میزان بر اثر ادامه‌ی بحث‌های مذاکره برانگیخته‌ میشود. شما باید برطبق اصول مذاکره برای مدیریت احساساتتان تلاش کنید. ممکن است که فردی در حین مذاکره، آستانه‌ی صبرتان را آزمایش کند؛ شما در چنین شرایطی باید آرام و حرفه‌ای برخورد کنید تا نشان دهید که میتوانید مستقل از هرگونه تحریک طرف مقابل، عمل کنید.

 

وقتی که شما از نظر یک فرد، منطقی و حرفه‌ای باشید؛ او تمایل دارد که نگرانی‌های واقعی اش را به شما بگوید و همچنین تمایل به هم‌کاری با شما پیدا میکند و از شما در یافتن راه‌حل‌های مناسب برای رفع نیازهایش کمک میخواهد.

 

– خواسته خود را به صورت صریح و روشن بیان کنید:

اگر خواسته خود را در زمان مذاکره برای طرف مقابلتان بطور واضح بیان کنید، میتوانید برای بحث‌های بعدی، پایه و اساس لازم را ایجاد کنید. به عنوان مثال اگر خواسته خود را در ابتدای گفتگو شرح دهید که پیشنهادی کمتر از ۴۰ هزار دلار را قبول نمی‌کنید، طرف مقابل، پیشنهادات خود را با توجه به خواسته شما مطرح می‌کند.

 

– تا حد ممکن، اطلاعات را افشا کنید:

مزیت اطلاعات اینست که اطمینان به وجود می آورند. شما با نزدیک کردن بیش از حد برگه هایتان به خود، باعث میشوید که طرف مقابل، محتاط شود. شما میتوانید اطلاعات را تا جای ممکن با آنها به اشتراک بگذارید تا دیدکاملی از تفکرتان پیدا کنند. جزئیات نیز باعث اعتبار می شوند؛ یعنی شما به وظایفتان عمل میکنید که بیانگر یک تفکر عمیق و منطقی در مذاکره می باشد.

آموزش نکات مذاکره حرفه ای

 

– برای مذاکره حرفه ای صبور باشید:

صبور بودن، از دیگر ویژگی‌های یک مذاکره کننده حرفه‌ای به شمار می رود. اگر عجله داشته باشید که به یک توافق برسید، احتمال ارتکاب خطا افزایش می‌یابد و امکان دارد که به یک توافق بد دست یابید. کسی که در طول یک مذاکره حرفه ‌ای، انعطاف پذیری بیشتری را از نظر زمانی از خودش نشان دهد؛ بهتر میتواند به موفقیت برسد. هنگامی که صبر و استقامت از خودتان، در یک مذاکره نشان دهید طرف مقابل متوجه میشود که شما تخت فشار وی نیستید و باید یک پیشنهاد بهتر برای قانع ‌کردنتان ارائه کند. از این رو درصورت صبورتر بودنتان در یک مذاکره، پیشنهادات بهتری دریافت می کنید.

 

– برای تمام مراحل اجرایی برنامه‌ریزی کنید:

گنجاندن اهداف کوتاه‌مدت و ضرب‌الاجل‌های متعدد در قرارداد، باعث تضمین کارایی قراردادهای طولانی‌مدت و ارتقای مهارت مذاکره میشود. حتی می‌توانید در فاصله‌های زمانی مشخص، قرارهای ملاقاتی را برنامه‌ریزی کنید و با بررسی اهداف در آنها، به مذاکره ی مجدد درباره ی برخی از موارد بپردازید. همچنین می‌توانید بندهایی از قرارداد را به روش‌های حل مناقشه، مثل واسطه‌گری و داوری، اختصاص دهید.

 

– تقاضایتان را تکرار‌ کنید :

اگر افراد شرکت کننده در یک جلسه، قادر به تغییر نظرشان نباشند شرایط سختی در مذاکره پیش می‌آید. البته ممکن است که تکرار‌کردن تقاضای خود باعث تغییر تدریجی روند فکری طرف مقابل شود.

 

– هنر انعقاد قرارداد، متمرکز ماندن تا انتهای آن است:

شرایط و نکات مهمی در زمان پایان مذاکره وجود دارد که نیازمند مذاکره و مستندسازی است. در چنین شرایطی باید از نظم ذهنی خود استفاده کنید. در نظر داشته باشید ذهنی که نامتمرکز باشد، مشوش است و مثلا به فکر زمان آخرین پرواز یا زودتر برگشتن به خانه برای بازی کردن با فرزندش است؛ شما نباید گرفتار چنین دام‌های ذهنی شوید بلکه باید تا انتهای مذاکرات، متمرکز بمانید.

 

> همچنین بخوانید: چگونه در مذاکره پیروز شویم؟

چگونه مذاکره حرفه ای داشته باشیم؟

نتیجه گیری

در مهارت مذاکره، دو یا چند طرف به منظور رسیدن به یک راه حل توافقی برای همه ی درگیریها با یکدیگر همکاری می کنند و این مذاکره در نهایت، منجر به یک توافق رسمی مانند یک قرارداد یا یک تفاهم کمتر رسمی مانند یک توافق شفاهی میشود. شما با دانستن نکات مختلف درباره مذاکره حرفه ای میتوانید به راه حلی مفید دست یابید.

الهه باقری

دیدگاهتان را بنویسید