منوی دسته بندی

چگونه یک مذاکره کننده خوب شویم؟

چگونه یک مذاکره کننده خوب شویم؟

چگونه یک مذاکره کننده خوب شویم؟

کسی که مذاکره کننده حرفه ایست باید به دنبال بازی برد برد باشد و توانایی تشخیص نفع و ضرر خود را در بلندمدت داشته باشد و فنون مذاکره کردن را بداند. اگر مذاکره کننده نتواند مذاکره را کنترل کند، به نتایج ضعیفی دست می یابد. بنابراین در این مقاله خواهیم گفت که چگونه یک مذاکره کننده خوب شوید. فراموش نکنید که چنین کاری زمان‌بر است و مستلزم تمرین و مطالعه‌ی «کتاب چگونه مذاکره کننده بهتری شویم» می باشد.

 

مذاکره کننده کیست؟

به کسی که به دو یا چند طرف کمک میکند تا به توافق برسند، مذاکره کننده میگویند. محل فعالیت آنها در صنایع مختلفی نظیر اجرای قانون، فروش و مراقبت های بهداشتی می باشد. مذاکره کنندگان، معمولا به طور مستقیم با طرف های درگیر یا با دیگر مذاکره کنندگان کار می کنند. آنها نظاره گر کل فرآیند مذاکره هستند و در تلاشند تا از یک راه حل موفقیت آمیز، اطمینان حاصل کنند.

 

خصوصیات یک مذاکره کننده حرفه ای چیست؟

برای اینکه یک مذاکره کننده حرفه ای شوید، باید از مشخصات و خصوصیاتشان نظیر ظاهر فرد، نوع پوشش، نحوه حرف زدن و زبان بدن آنها مطلع شوید. همچنین گاهی اوقات، سخت‌ترین مذاکرات را با یک لبخند می‌توان به نتیجه رساند و یا اینکه برای رسیدن به نتیجه از اهرم فشار، کمک گرفت.

 

مهارت های یک مذاکره کننده خوب

برای تبدیل شدن به یک مذاکره کننده خوب باید یکسری از مهارت ها را در خود تقویت کنید. لذا در ادامه با این مهارت ها آشنا شوید:

 

– شما قدم اول را در مذاکره بردارید:

برای تبدیل شدن به یک مذاکره کننده خوب، نباید از مذاکره بترسید. اگر قبل از اینکه پیشنهادی را ارائه دهید، تکلیف خود را بدانید که چه می‌خواهید، قطعا بهتر میتوانید نیازها و خواسته‌هایتان را مطرح کنید و از طرف مقابلتان امتیاز بیشتری بگیرید. همچنین ترس شما از مذاکره کمتر میشود. درواقع زمانی که شما پیش قدم می شوید، فرصت اینکه صحبت ها را به سمت اهدافتان ببرید؛ دارید.

مهارت های مذاکره کننده خوب

– کسب مدرک:

برای اینکه مذاکره کننده خوبی شوید باید مدرک مرتبط با رشته ی مدنظرتان را داشته باشید. مثلا اگر میخواهید یک مذاکره کننده بحران برای یک اداره پلیس یا یک سازمان مجری قانون فدرال شوید، باید مدارکی در زمینه های عدالت کیفری یا اجرای قانون بگیرید. کسب مدرک به این معنیست که شما در صنعت مد نظرتان دانش پیشرفته ای دارید؛ به همین خاطر، به یک کاندیدای رقابتی تر تبدیل می شوید.

 

– مدیریت نقاط ضعف خود:

هر مذاکره کننده، نقاط ضعف و نواقصی دارد؛ به همین خاطر، شما باید مدیریت این نقاط ضعف را بیاموزید تا مشکلی در متقاعد سازی مخاطبتان پیدا نکنید. در ابتدا باید نقاط ضعفتان را بشناسید و بر آنها تسلط کافی داشته باشید و به طرف مقابلتان اجازه بهره برداری از این موضوع را ندهید. اگر نقاط ضعفتان را اعلام کنید؛ نشانه صداقت و یکرنگی شماست و طرف مقابلتان، این نقاط را به رخ شما نمیکشد و روی آن مانور نمیدهد، همچنین مانع واکنشهای احساسی و ایجاد ضعف بیشتر میشود. چنین کاری این موضوع را به مخاطب القا می کند که شما نسبت به نقاط ضعفتان شناخت دارید، به آن فکر کرده اید و قصد برطرف کردن آنرا دارید.

 

– استفاده از زبان بدن‌ در فرآیند مذاکره:

طبیعی است که از دست‌ها و بدن‌تان در زمان برقراری ارتباط استفاده کنید. شما باید سعی کنید که از دستها و بدنتان در هنگام مذاکره، حداکثر بهره را ببرید. این نکته را در نظر داشته باشید که در صورت استفاده ی بیشتر از سرودست‌تان درهنگام صحبت کردن، دامنه‌ی صوتی شما گسترده‌تر، جالب‌تر و متقاعدکننده‌تر میشود. استفاده‌ از زبان بدن درحین مذاکره، بیانگر اشتیاق شما می باشد. توجه کنید که حتی هنگام صحبت کردن با شخص دیگر در پشت تلفن، او میتواند حالت صورت‌تان را از صدای شما احساس کند.

چگونه یک مذاکره کننده حرفه ای شویم؟

– گوش دادن در مذاکره:

یکی از فنون تبدیل شدن به یک مذاکره کننده خوب اینست که بیشترین زمانتان را به گوش دادن و بررسی کردن نظر طرف مقابل اختصاص دهید. اطلاعات را جمع آوری کنید و آنها را بطور کامل درک کنید. درواقع شما با گوش دادن به حرف طرف مقابلتان، چارچوب حرکتی او را درک می‌کنید و اینگونه می‌توانید استراتژی مذاکره را تعیین کنید.

 

– پایبند ماندن به قوانین خود:

یک مذاکره کننده حرفه ای، ملزم به پیروی از یک سری اصول و قوانین شخصی و سازمانی است تا از ارزش هایش محافظت شود اما اگر این ارزش ها و قوانین در روند مذاکره، زیر سوال برود؛ او موظف است که به قوانینش پایبند بماند و هرگز کوتاه نیاید.

 

 – تاثیرگذاری کلامی در مذاکره:

استفاده از تاثیرگذاری کلامی، یکی از ویژگی های مذاکره کننده موفق به شمار می رود. استفاده از تاثیرگذاری کلامی در مذاکره، موجب تغییر صورت مسئله می شود و شخص مخاطب به سمتی حرکت میکند که ما می خواهیم.

 

عکس چگونه یک مذاکره کننده خوب شویم؟

نتیجه گیری

همه ی افراد از اهمیت مذاکره در دنیای امروز، باخبر هستند. اولین و مهمترین نکته برای اینکه یک مذاکره کننده بهترشوید، درک این واقعیت است که اکثر مردم، مهارت خوبی در این زمینه ندارند. بنابراین این موضوع باعث میشود تا آنها زمانی را برای ایجاد مهارتهای مذاکره اختصاص دهند و تلاش کنند. شما باید برای تبدیل شدن به یک مذاکره کننده بهتر، یاد بگیرید اما مهمتر اینست که بتوانید یادگیری هایتان را عملی کنید.

 

 

الهه باقری

دیدگاهتان را بنویسید