منوی دسته بندی

سخنرانی با نفوذ عمیق در مخاطبان 

سخنرانی با نفوذ عمیق در مخاطبان

از مهمترین موضوعات در زمینه ارتباطات انسانی فن بیان و سخنوری است . برای هر شخصی که می خواهد در جامعه به نحوی شناخته شود مهم است که بر این مهارت مسلط باشد؛ چرا که فن بیان مجموعه ای از تکنیکها و مهارتها است که به فرد کمک می کند تا با مخاطب خود به خوبی ارتباط برقرار کرده و از طریق کلام ، بدن و صدا مقصود خود را بیان کند . 

به همین دلیل در این مقاله به بررسی فن بیان در سخنرانی ها پرداختیم. قصد داریم یاد بگیریم که چطور می شود یک سخنرانی با نفوذ عمیق بر مخاطبان داشت و به بهترین شیوه ممکن با مخاطب ارتباط برقرار کرد؟

 

سخنرانی با نفوذ عمیق در مخاطبان

 

فن بیان ؛ راهی برای نفوذ در دل مخاطب

آموزش فن بیان و سخنوری برای هر کسی در هر جایگاه شغلی و اجتماعی مناسب است؛ از حوزه های تجاری و تبلیغات گرفته تا حوزه های سیاسی، آموزشی و فرهنگی؛ همه افرادی که به دنبال ارتقا و تأثیرگذاری هستند نیاز دارند که این مهارت را فرا بگیرند. با یادگیری فن بیان می توانید بهره وری خود را بهبود دهید و با تلاش متمرکز به عضوی تأثیرگذار در هر تیمی تبدیل شوید. 

درست است که صحبت کردن در جمع می تواند وحشتناک باشد ، اما وقتی به پیشرفت شغلی خود اهمیت دهید، باید راهی پیدا کنید تا صدای خود را به گوش دیگران برسانید. البته که این موضوع در زندگی روزمره نیز بسیار کاربرد دارد. خوب است بدانید که 75 درصد از ارتباطات ما انسان ها را ارتباطات کلامی تشکیل می دهد. پس لزوما این سخنرانان نیستند که به فن بیان نیاز دارند ، همه مردم باید این مهارت را یاد بگیرند. 

برایان تریسی، سخنران و مربی بین المللی  معتقد است که تنها ۲۰ درصد افراد یک جامعه، برای یادگیری و رشد و پیشرفت خود سرمایه گذاری، برنامه ریزی و هدف گذاری می کنند و دقیقا همان ۲۰ درصد هستند که جزو افراد تاثیر گذار و پر نفوذ در جامعه قرار دارند.ولی متاسفانه این آمار در کشور ما صدق نمی کند و کمتر از ۴ درصد از مردم ما به دنبال پیشرفت و رشد خود شخصی خود هستند!

 

فن بیان چیست

فن بیان مجموعه ای از فنون و مهارت ها است که با استفاده از اجزاهای ارتباطی مثل زبان ، دهان و حتی دست و پا ، ارتباط را شکل می دهد. لازم به ذکر است که فن بیان  فقط محدود به افراد خاص نیست. البته بهبود آن هم کار یک روز و یک هفته نیست! هر کسی در هر شرایطی که هست باید تلاش و تمرین کند تا بیان خود را روز به روز بهتر کند.

با توجه به اهمیت مهارت های ارتباطی، داشتن فن بیان و مهارت سخنوری خوب کمک می‌کند بتوانید تعامل سازنده و عالی با دیگران برای کسب موفقیت چند برابری نسبت به دیگران، به خصوص در امر فروش حرفه ای داشته باشید.

 

 

فن بیان چگونه به شما کمک می کند ؟

حتما برای شما پیش آمده که در جلسه ای حضور داشتید و از ارائه سخنرانی مسئول جلسه، خسته شده اید و به سراغ موبایل یا ساعت خود رفته اید و برای اتمام جلسه لحظه شماری کرده اید ! 

یا تا بحال به این توجه کرده اید که چرا بعضی از افراد وقتی صحبت می کنند ، مخاطبان از صحبت های آنها راضی هستند و حس خوبی دارند ؟

تا بحال به نحوه بیان کلمات و لحن و ژست افراد موفق در سخنرانی ها توجه کرده اید ؟

 

سخنرانی با نفوذ عمیق در مخاطبان

 

برای اینکه به این نوع صحبت کردن دست یابید، باید یک سری از مفاهیم و اصول را فراگیرید. همین قواعد هستند که باعث افزایش درک مخاطبان و توجه آنها می شوند و این نکته بسیار موثری است.

سخنران خوب کسی است که شنونده اش احساس راحتی و همفکری با او پیدا کند، با نظراتش موافق باشد و از تجربیات و صحبت‌هایی که می‌کند به‌ اندازه خود او احساس شادمانی و آرامش کند. چنین سخنرانی شنونده را محور قرار داده و خودمحور نیست؛ چرا که می داند موفقیت یا شکست او در ذهن و دل مخاطب تعیین می شود. باید به گونه ای صحبت کند گویی آن را اختصاصی برای هر فردی تدارک دیده است . سخنران باید کاری کند که مخاطب، خود را بخشی از سخنرانی بداند و احساس نزدیکی با او داشته باشد.

اگر شما به عنوان یک مدیر نتوانید ارائه خوبی داشته باشید، مطمئنا نمی توانید نظر مدیران ارشد را برای ارتقای خود جلب کنید یا نمی توانید با کارمندان خود بخوبی ارتباط برقرار کنید و آنها را متقاعد به انجام کاری کنید !

پس نیاز دارید که تکنیک هایی را جهت افزایش اثربخشی سخنرانی خود یاد بگیرید. این تکنیک ها می تواند شما را در جهت دستیابی به یک سخنرانی جذاب و موثر و همچنین حس خوب در شما بسیار کمک کند .

 

 

تکنیک هایی برای ارائه سخنرانی بهتر و افزایش تاثیر گذاری آن

  • راحت صحبت کنید. بدون استرس و ترس با زبانی ساده و قابل فهم با دیگران حرف بزنید.

  • صحبت خود را با یک جمله مثبت شروع کنید.

  • از مخاطبان خود به خاطر اینکه وقت خود را در اختیار شما گذاشته اند ، صمیمانه و صادقانه قدردانی کنید.

 

سخنرانی با نفوذ عمیق در مخاطبان

 

  • در طول صحبت سعی کنید بی دلیل عذرخواهی نکنید.

  • با توجه به خصوصیات افراد به گونه ای صحبت کنید که خودتان هم دوست دارید با شما صحبت شود.

  • با اشاره به یکی از نقاط مشترک خود با مخاطب، با آنها پل ارتباطی بسازید.

  • درباره علایق خود با مخاطب صحبت کنید.

  • مخاطبان خود را تشویق کنید و حس مهم بودن به آنها دهید.

  • با بیان نا به جا، در ذهن مخاطب پیش داوری ایجاد نکنید.

  • برای داشتن ارتباطی موثرتر، با شنونده های خود همدلی کنید.

  • مخاطبان را در صحبت های خود شریک کنید.

  • از مخاطب سوال بپرسید.

  • کاری کنید که مخاطبان شما با یکدیگر شروع به صحبت کنند.

 

سخنرانی با نفوذ عمیق در مخاطبان

 

  • در سخنرانی خود را هم ردیف با مخاطب قرار دهید.

  • با مخاطب شفاف و واضح سخن بگویید.

  • با مخاطبان ارتباط دوستانه برقرار کنید.

  • لحن قوی و قابل انعطاف داشته باشید.

  • مطالبی که بیان می کنید باید جدید و کاربردی باشند.

  • در سخنرانی خلاقیت به خرج دهید.

  • سعی کنید اول شنونده خوبی باشید تا بتوانید ارائه خوبی هم داشته باشید.

  • سعی کنید تحرک بی جا نداشته باشید و بی قرار نباشید.

  • سخنان خود را سریع تمام نکنید.

  • به سوالات مخاطبان خود پاسخ دهید و در پایان از آنها بازخورد بگیرید. 

 

 

 

بازخورد گرفتن از مخاطب

 یکی از نکات مهم در بهبود فن بیان، دریافت بازخورد از مخاطبان و شنوندگان است. این مورد در پیشرفت مسیر یک سخنران  بسیار حیاتی می‌باشد. به همین دلیل باید سلیقه مخاطب را در نظر بگیرید و دائما آنها را بروز کنید.

بنابراین می توان گفت مهم‌ترین کار سخنران، بعد از سخنرانی شروع می‌گردد! پیروز واقعی در عرصه سخنرانی کسی است که خدماتی را ارائه دهد که بتواند نیازهای مخاطبان خود را حل نماید.

 

سخنرانی با نفوذ عمیق در مخاطبان

 

 

این جمله بسیار با ارزش را نباید هرگز فراموش کرد که :

                                                               روح سخنران بر روی سن بزرگ می‌شود و اوج می‌گیرد.

 

زهرا نظری

دیدگاهتان را بنویسید