منوی دسته بندی

سن مناسب برای آموزش فن بیان

سن مناسب برای آموزش فن بیان

ارتباط فن بیان و موفقیت

 

موفقیت یک انسان بالغ ریشه در کودکی او و مهارتهایی که به دست آورده است دارد. از جمله این مهارتها فن بیان و سخنوری است که در هر سن و حرفه ای مفید است . حضور موثر و فعال در جامعه و ارتباط گرفتن با دیگران ، به میزان توانایی انسان در سخن گفتن و تعامل او با دیگران در سنین کودکی بر می گردد. به همین دلیل هم فن بیان و آموزش آن در کودکی بسیار اهمیت دارد. 

متاسفانه چنین مهارت مهمی اصلا در مدرسه آموزش داده نمی شود. اگر افراد از همان کودکی فن بیان قوی داشته باشند، می توانند در جامعه بسیار بهتر ظاهر شوند و از نظر شغلی ، مالی و اجتماعی و … سریعتر رشد کنند. 

 

 

اهمیت فن بیان برای کودکان و نوجوانان

 

تاکنون به این فکر کرده اید که چرا فرزند شما نمی تواند در جمع های مختلف به خوبی صحبت کند؟  

چرا در مواجهه با افراد بزرگسال، خود را مخفی می کند و جواب سوالات دیگران را به آرامی می دهد یا اصلا جوابی نمی دهد؟

چرا بسیاری از کودکان در هنگام صحبت با افراد هم سن خود، به خشونت متوسل می شوند؟

چرا آنها نمی توانند حرف دل خود را به خوبی بزنند؟ 

چرا آنها حرف دل خود را با شما بیان نمی کنند و سکوت پیشه می کنند؟

 

اهمیت فن بیان برای کودکان و نوجوانان

 

 قطعا شما هم دوست دارید که فرزندتان بتواند به خوبی ارتباط برقرار کرده و در مقابل افراد دیگر، به خوبی صحبت کند. بتواند از پشت تلفن هم جذاب صحبت کند و به دیگران احترام بگذارد. فرزندانی که در مواجهه با مشکلات،‌ بتوانند ارتباطات خوبی برقرار کنند و به راحتی و بدون خشونت از حق خود دفاع کنند. در کل فرزندانی که موفق و اثرگذار باشند.

برای داشتن چنین فرزندانی باید به آنها کمک کنید تا مهارتی به نام فن بیان و سخنوری را فرا بگیرند. فن بیان به خصوص برای کودکان و در سنین پایین بسیار اهمیت دارد . فن بیان کودکان یعنی همه چیز …..

کودکان اگر مهارت های بسیاری بلد باشند ولی نتوانند آنها را ارائه دهند قطعا در جامعه نادیده گرفته می شوند. نتیجه این نادیده گرفته شدن هم چیزی جز سرخوردگی و افسردگی و فرار از جمع نیست !!! 

بهترین معلمها و مهندسها و دکترها هم در صورتی که نتوانند توانایی ها و قابلیت های خود را ارائه دهند شک نداشته باشید که نادیده گرفته می شوند. در این صورت قطعا نمی توانند حس خوبی از زندگی را برای خود بدست آوردند.

 

 

فن بیان کودکان 

 

هر چقدر آموزش از سنین پایین تری شروع شود، به مراتب در بزرگسالی نتایج بهتر و قوی تری به دنبال خواهد داشت. پس تلاش کنید که مهارت های مختلف را از همان کودکی به فرزندان خود بیاموزید و آنها را در وجودشان تقویت کنید. 

 

اهمیت فن بیان برای کودکان و نوجوانان

 

فن بیان کودکان یعنی اینکه فرزند شما بتواند خوب صحبت کند. فرزند شما باید بتواند به خوبی و بدون استرس در مقابل جمع صحبت کند. به همین دلیل هم یادگیری مهارت سخنوری و فن بیان برای تمام افراد جامعه به خصوص برای کودکان و نوجوانان بسیار ضروری است.

مهارت سخنوری و فن بیان، مهارتی است که قابل یادگیری است و اصلا اینگونه نیست که ذاتی باشد و فقط عده ای خاصی آن را داشته باشند و بقیه از این موهبت برخوردار نباشند!  

البته که خصوصیات بچه ها را باید متوجه شد و پذیرفت که هر کدام خصوصیات و توانمندی های خاص خود را دارند و نمی توان از همه آنها توقع یکسانی داشت؛ ولی بهتر است که این مسیر را برای آنها هموار کنید تا توانایی هایشان تقویت شود. اگر آنها را با مهارت و با اعتماد به نفس تربیت کنید، در آینده کارهای بزرگی انجام می دهند و موفقیت را تجربه می کنند.

 

 

تقویت فن بیان در کودکان و نوجوانان

 

برای آموزش این مهارت به فرزندان خود ، در کنار آموزش آکادمیک و زیر نظر مدرس حرفه ای ، باید به یک سری نکات نیز توجه کنید. مثلا در هنگام سخن گفتن با آنها به عنوان یک هم صحبت مناسب در کنار آنها باشید. یعنی آنها را دقیقا به چشم یک بزرگسال نگاه کنید. زمانی که با فرزند خود صحبت می کنید تمام حواستان به او باشد، ارتباط چشمی برقرار کنید و به سوالاتش جواب دهید. 

باید فرزندان را انسانهایی منحصر به فرد با سلیقه ها ، احساسات و خواسته های متفاوت ببینید. باید اجازه دهید آنها نیز اشتباه کنند و از اشتباهاتشان درس بگیرند. 

کودکان و نوجوانان همان افرادی هستند که قرار است فردای جامعه به دست آنها رقم بخورد و به زودی به عنوان افرادی فعال در جامعه حضور پیدا می کنند. به همین دلیل هم والدین امروزه پیگیر این موضوع هستند که با روش های مختلف به فرزند خود خوب صحبت کردن و فن بیان را آموزش دهند.

 

اشتباهات والدین در تربیت فرزندان 

 

خیلی از کودکانی که از همان سنین کودکی شروع به صحبت کردن در جمع می کنند، با افراد هم سن خود تفاوت های بسیاری پیدا می کنند. بعضی از کودکان به شکل ذاتی استعداد خوب حرف زدن را دارند. 

جالب است بدانید که اکثر کودکان این توانایی را دارند ولی به دلیل رفتار نامناسب والدین و امر و نهی های همیشگی ، اعتماد به نفس شان از بین رفته و این مهارت را از دست می دهند. پس بسیاری از بچه ها که نمی توانند در جمع سخن بگویند، دلیل آن بی استعدادی شان نیست بلکه به خاطر رفتار اشتباه والدین آنها است.

این باور غلط که انسانها برای موفق شدن در هر کاری نیاز به استعداد دارند باعث جلوگیری از رشد و پیشرفت می شود. باید باور داشته باشیم که استعداد تعیین کننده نیست! بلکه این تلاش و پشتکار انسانها است که باعث رشد و موفقیت می شود.  افرادی که استعداد کمتری دارند، برای رسیدن به موفقیت صرفا نیاز به تلاش بیشتری دارند.

بنابراین اگر کودک شما فن بیان بالایی ندارد، به این معنی نیست که قرار است تا آخر عمرش به این شکل باقی بماند. بلکه او هم با شرکت در کلاس‌های آموزشی و تمرین کردن بسیار می‌تواند مثل یک فرد زبده و به شکل قدرتمندی در جمع صحبت کند. 

بنابراین اولین قدم برای یادگیری فن بیان کودکان، تغییر این باور غلط است که موفقیت به استعداد گره خورده است. این جمله را فراموش نکنید : موفقیت با تلاش رابطه مستقیم دارد!

 

اهمیت مهارت های ارتباطی در کودکان و نوجوانان

 

مهارتهای ارتباطی و فن بیان جزو  مهارتهای ضروری است؛ هر چه ارتباطات بهتری برقرار کنید ، کیفیت زندگی شخصی و اجتماعی که دارید نیز بالاتر خواهد بود. به خصوص اگر از کودکی و نوجوانی روی مهارتهای فرزند خود کار کنید، نتیجه آن نه تنها پیشرفت فرزندان خواهد بود، بلکه خود آنها نیز به دلیل داشتن اعتماد به نفس و روابط خوب از زندگی شان لذت بیشتری خواهند برد. 

 

اهمیت فن بیان برای کودکان و نوجوانان

 

دلایلی که باعث می شوند این مهارت اهمیت زیادی در دوران نوجوانی پیدا کند از این قرار هستند : 

 

  • احساس نیاز آموزش از دوران کودکی 

  • ضعف آنها در موضوع فن بیان و سخنوری  

  • کمبود اعتماد به نفس در آنها

  • افسردگی و گوشه گیری نوجوانان به دلیل ناتوانی در برقراری ارتباطات موثر

  • تاثیرگذاری بسیار در آینده شخصی و حرفه ای آنها

 

سخن پایانی 

 

قطعا زمانی که فرزند شما بتواند خوب صحبت کند، در زمینه شغلی، تحصیلی، زندگی شخصی و… خوب پیش می رود و به موفقیت های زیادی دست پیدا می کند. یکی از راه های تقویت فن بیان کودکان شرکت در دوره فن بیان کودکان است. در این دوره ها کودک شما ضمن یادگیری مهارت های ارتباطی و کلامی به بازی های فن بیان کودکان هم می پردازد و به این ترتیب پیشرفت بیشتری خواهد داشت.

تقویت مهارت فن بیان در کودکان نیز باعث افزایش اعتماد به نفس آن‌ها خواهد شد. پس این مسئله را جدی بگیرید و از کنار آن به راحتی نگذرید. فرزندان شما می توانند با شرکت در کلاس آنلاین فن بیان کودکان و همچنین با کمک کتاب فن بیان کودکان به راحتی به یک سخنران قوی تبدیل شوند و با اعتماد به نفس و شیوا صحبت کنند. 

زهرا نظری

دیدگاهتان را بنویسید