منوی دسته بندی

مذاکره چندجانبه چیست؟

مذاکره چندجانبه چیست؟

مذاکره چندجانبه چیست؟

بیش از دو طرف در مذاکره چندجانبه وجود دارند. درواقع بین فروشنده، خریدار و شخصی دیگر مذاکره صورت می گیرد. مثلا مذاکره بین چند مدیر بخش‌های مختلف یک شرکت بزرگ بعنوان یک مذاکره چندجانبه محسوب میشود که هر یک در فکر منافعشان هستند. از این رو برای اینکه بدانید مذاکره چندجانبه چیست، با ما همراه باشید.

 

چالش های مذاکره چندجانبه

مذاکره چندجانبه با چندین چالش به شرح زیر، روبه‌رو است:

 

* نوسانات BATNA:

این روش یعنی پلن بی دارد. با اینکه چندین طرف در یک مذاکره حضور دارند، احتمال تغییر BATNA هر یک از طرفین وجود دارد و همین امر موجب دشوارتر شدن توافق طرفین می گردد.

مذاکره چندجانبه

* تشکیل ائتلاف:

امکان ایجاد ائتلاف بین طرف‌های مذاکره از دیگر چالش‌های مذاکره چندجانبه به شمار می رود. تشکیل ائتلاف‌های مختلف باعث پیچیدگی چانه‌زنی و دستیابی به توافق میشود.

 

* مدیریت فرایند:

نبود مدیریت صحیح فرایند در مذاکره چندجانبه، تبعاتی ازجمله ایجاد ارتباطات نادرست و نبود حاکمیت را به همراه دارد که انتخاب یک رهبر با توافق طرفین، از بروز چنین مسائلی پیشگیری میکند.

 

ویژگی های مذاکره چندجانبه

بهتر است بدانید که ذی‌نفعان متعددی در مذاکره چندجانبه درگیر هستند که منافع و خواسته‌هایشان با یکدیگر، هم‌سو نیست.

ویژگی های مذاکره چندجانبه

پس باید توانایی تامین منافع حداقلی هر یک از ذی‌نفعان را داشته باشید وگرنه، احتمالاً به توافق دست نمی یابید.

 

نتیجه گیری

یکی از اصولی ترین روش هایی که افراد برای حل اختلافاتشان یا پیشبرد یک فرایند در شغل و زندگی شخصی خود استفاده می کنند، مذاکره می باشد. اصول و فنون مذاکره بر این مسئله متمرکز است که به منظور پیشگیری از بحث و اختلاف، فن بیان قوی داشته باشید و فرایند را با یک توافق دوجانبه یا چندجانبه خاتمه دهید.

 

گاهی اوقات تمامی افراد به مهارت مذاکره چندجانبه نیازی ندارند اما لازمه ی  شرکت در چنین مذاکراتی اینست که دانش و تخصص مربوط به این مذاکره‌ها را بدست آورید.

آشنایی با مذاکره چندجانبه

فرایند مذاکره چند جانبه متشکل از سه یا چند طرف می باشد که استراتژی‌های مختلف مذاکره از آن به منظور برآوردن نقطه نظراتشان بهره می گیرند. مذاکره چندجانبه به مذاکره ای میگویند که شش دوست، پس از تعیین محل برگزاری مهمانی درباره جوانب مثبت و منفی آن بحث می‌کنند.

 

الهه باقری

دیدگاهتان را بنویسید