منوی دسته بندی

انواع مذاکره از نظر ساختار کدامند؟

انواع مذاکره از نظر ساختار

انواع مذاکره از نظر ساختار

برای آشنایی با 4 دسته اصلی انواع مذاکره از نظر ساختار با ما همراه باشید:

 

  1. مذاکره تیمی:

معمولا مذاکرات به دو صورت انفرادی یا تیمی انجام میشوند. شما در زمان مذاکره با یک نفر می‌توانید تکنیک ها و اصول مذاکره گروهی ساده را رعایت کنید و از این طریق در مذاکره پیروز شوید و منافع لازم را به دست آورید اما چنین شرایطی در مذاکرات تیمی، دشوارتر است؛ به اینصورت که شما در مذاکرات گروهی باید چندین نفر را به غیر از یک نفر برای پذیرش درخواست‌ها و شرایط خود، متقاعد کنید.

 

همچنین باید با تفکر درمورد درخواست‌های چندین نفر، سعی کنید که تیم مقابل به شما ببازد. درواقع عملکردتان در مذاکرات گروهی باید به گونه‌ای باشد که هر دو طرف، توانایی دستیابی به منافع قابل قبول و یکسان را داشته باشند.

 

دقت کنید که حضور یکی از طرفین در مذاکرات به شکل انفرادی و طرف دیگر به شکل تیمی، اصلا منصفانه نیست مگر اینکه فرد حاضر در مذاکرات به شکل انفرادی، بسیار حرفه‌ای باشد.

انواع مذاکره از نظر ساختار کدامند؟

  1. مذاکره چندجانبه:

معمولا با مذاکرات چندجانبه بین کشورهای مختلف از طریق اخبار یا فضای رسانه آشنا شده اید که افراد حاضر در آن بیش از دو گروه می باشند. چنین مذاکره ای در سطح کلان میان کشورها و نهادهای مختلف بین‌المللی کاربرد دارد اما در روابط اجتماعی و خانوادگی نیز از آن استفاده میشود.

 

یکی از مزایای مذاکره چند جانبه اینست که اگر طرفین مذاکره به توافق برسند افراد زیادی به سود و منفعت می رسند. به خصوص اگر چندین کشور با هم به توافق برسند برای تمام مردم‌شان سودمند است. این مذاکره به غیر از مزایایی که دارد نیز دارای معایبی نظیر پیچیدگی اش می باشد که سبب سخت به توافق رسیدن و همچنین وجود چالش در مدیریت و رهبری مذاکره می‌شوُد.

 

  1. مذاکره اصولی:

اشخاص در مذاکره اصولی از مسئله اصلی جدا هستند و برخلاف روش سخت که احتمال حمله به فرد مقابل وجود دارد در این سبک، مسئله مدنظر بررسی میشود. مذاکره کننده ها در مذاکره اصولی میکوشند تا مسیر توافق را با ارائه بسته هایی از پیشنهادات، هموار کنند.

معرفی انواع مذاکره از نظر ساختار

  1. مذاکره:

تأکید و تمرکز مذاکره تهاجمی بر روی منفعت شخصی افراد میباشد و معمولا نتیجه ی برد-باخت دارد. هر یک از طرفین مذاکره برای تحمیل حرفشان از هر روشی استفاده می‌کنند.

 

شکل گیری ارتباط در روش اصولی بر اساس اعتماد می باشد درحالیکه هر یک طرفین در روش تهاجمی یا خصمانه به عنوان رقیب شناخته می‌شوند. در این روش، افراد از تهدید، فشار و انواع تکنیک‌های موثر در شکست حریف استفاده می‌کنند. این سبک از مذاکره، کاربردهایی دارد که عبارتند از:

 

– مذاکرات حقوقی

 

– مذاکرات تجاری

 

– قراردادهای اجاره یا لیزینگ

 

– مذاکرات میان‌دولتی

 

– مذاکرات کسب‌وکار

دسته بندی انواع مذاکره از نظر ساختار

نتیجه گیری

لازمه ی داشتن یک مذاکره خوب با مشتریان، آشنایی با انواع مذاکره است. لذا با توجه به زیاد بودن روش‌های مذاکره، شما می‌توانید پس از شناخت انواع مذاکره و یادگیری شیوه ی استفاده از آن‌ها موجب افزایش نرخ تبدیل سرنخ به مشتری خود شوید.

 

الهه باقری

دیدگاهتان را بنویسید