منوی دسته بندی

روش مذاکره مبتنی بر اصول چیست؟

روش مذاکره مبتنی بر اصول

روش مذاکره مبتنی بر اصول

رایج ترین وسیله ای که انسان ها از طریق آن با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند، مذاکره می باشد. انسان میتواند برای اولین بار در خانواده، مذاکره را تجربه کند و این مذاکره نیز به جامعه جهانی ختم می شود. انسان ها برای تامین نیازها و منافع مشروع خود با هم مذاکره می کنند. در ادامه شما را با روش مذاکره مبتنی بر اصول آشنا میکنیم.

 

مذاکرات انسان ها با ورود سازمان هایی نظیر شرکت ها، بانک ها، مؤسسات دولتی، شهرداری ها و … سرنوشت سازتر شده است. انسان ها با داشتن آشنایی و سلطه به فنون و اصول مذاکره میتوانند به توافقی معقول، منطقی، منصفانه، قابل دوام و سریع در جریان ارتباطات با دیگران دست یابند.

 

مذاکره کنندگان در مذاکره مبتنی بر اصول، اختلافات خود را بر معیارهای عینی، یک استاندارد منصفانه و مستقل، حل و فصل می کنند. برای مثال، آنها ممکن است که برای رعایت استانداردهایی مانند ارزش بازار، نظر متخصص، پروتکل صنعت یا قانون موافقت کنند.

 

انواع مذاکره کننده ها

انواع مذاکره کننده ها عبارتند از:

آشنایی با روش مذاکره مبتنی بر اصول

>> مذاکره کننده ملایم:

این نوع مذاکره کننده به دور از تنش و برخورد است و مسیر را برای توافق با راه حل های دوستانه هموار می کند.

 

>> مذاکره کننده سخت:

به کسی می گویند که هر خواسته ای را جدال تلقی می کند و در تلاش است تا پیروز شود.

 

>> مذاکره کننده اصولی:

چنین مذاکره کننده ای، خواهان منافع متقابل تا حد ممکن است و همچنین دنبال راه حل هایی است که نتیجه مبتنی بر میانگینی از خواسته های هر دو طرف مذاکره را بدست آورد.

معمولاً افراد، مواضع اولیه را صرف نظر از مذاکره ی مربوط به یک قرارداد یا حل یک اختلاف، برای خود اعلام می کنند و اصطلاحا روی مواضعشان چانه زنی می کنند. معمولاً طرفین مذاکره امتیازهایی را برای سازش به طرف مقابل می دهند. مثل مذاکره مشتری و فروشنده.

 

مراحل مذاکره مبتنی بر اصول

فرآیند مذاکره برای حل تعارض یا کمک به طرف های متعدد از پنج مرحله خاص استفاده می کند تا به یک تصمیم موثر برسد. پنج مرحله مذاکره در زمینه های تجاری عبارتند از:

– آماده سازی و برنامه ریزی

– تعریف قوانین پایه

– توضیح و توجیه

– چانه زنی و حل مسئله

– بسته شدن و اجرا

تکنیک های مذاکره مبتنی بر اصول

نتیجه گیری

فرآیند مذاکره با هدف حل مسالمت آمیز تعارض بین دو یا چند طرف و بازگشت عملیات به وضعیت رضایت بخش به وجود آمد. هر یک از طرفین در طول مذاکره برای حمایت از ادعاهای خود، شواهدی را جمع‌آوری می‌کند و پس از تعیین محل ملاقات و بحث کردن با طرف‌های دیگر درباره ی جزئیات کوچک و استفاده از مزایای آن برای ایجاد یک قرارداد بادوام، بر سر شرایط خاص برای اجرا توافق می‌کند.

 

 

الهه باقری

دیدگاهتان را بنویسید