منوی دسته بندی

فن بیان هنگام تبریک یا تسلیت گفتن

فن بیان هنگام تبریک یا تسلیت گفتن

فرهنگ تسلیت گفتن

یکی از آدابی که می توان تقریبا در تمام فرهنگ های جهان یافت ، آداب تسلیت گفتن و دلداری دادن به افرادی است که عزیزی را از دست داده اند . این فرهنگ تقریبا در همه جای دنیا وجود دارد که وقتی فردی فوت می کند ، اطرافیان برای دلداری دادن به نزد خانواده اش رفته و با آنها همدردی می کنند . 

اما تسلیت گفتن و ابراز همدردی به این راحتی ها هم نیست و آداب مخصوصی دارد . این آداب با توجه به اینکه متوفی از دوستان و آشنایان دور یا نزدیک باشد می تواند متفاوت باشد . مثلا تسلیت به یک نفر آشنا یا دوست صمیمی بسیار سخت تر است و همدردی بیشتری می طلبد . 

مخصوصا باید دقت داشته باشید که در هنگام تسلیت گفتن هر چیزی نگویید و درد  آنها را اضافه تر نکنید . بسیاری از کلمات و جملات به جای اینکه تسلی بخش باشند ، اطرافیان متوفی را بیشتر ناراحت می کنند . 

عرض تسلیت به صورت غیر حضوری 

همیشه نمی توان به صورت حضوری نزد اطرافیان متوفی رفت و تسلیت گفت . در دنیای امروز اکثر آدم ها دور از هم زندگی می کنند و یا به خاطر شرایط خاصی نمی توانند به همدیگر سر بزنند . شرایطی مثل دوران کرونا که اخیرا چنین تجربه ای را برای تمام مردم جهان رقم زد . دورانی که مردم از هم دور نگه داشته شدند و ارتباط آنها محدود به تماس تلفنی و ارسال ایمیل شد . 

 

فن بیان هنگام تبریک یا تسلیت گفتن

 

در شرایط غیر حضوری نیز باید فن بیان خوبی داشته باشید تا از راه دور هم تسلی بخش باشید . باید از جملات و عباراتی استفاده کنید که حمایت عاطفی شما از آنها را نشان دهد . در انتخاب واژه ها و عبارات بسیار دقت کنید . از کلماتی استفاده کنید که بار عاطفی دارند و موجب التیام بخشی و تسلی در شخص مقابل شوند . 

اما تسلیت گفتن چه به صورت حضوری باشد و چه غیرحضوری ، آداب و نکاتی دارد که باید رعایت کنید .  

نکاتی که باید برای عرض تسلیت رعایت کنید : 

  • به محض باخبر شدن از فوت کسی ، از طریق تلفن و یا ایمیل به خانواده وی تسلیت بگویید . صبر نکنید تا حتما در مراسم شرکت کرده و آنجا تسلیت بگویید .

 

  • در هنگام عرض تسلیت نام متوفی را به زبان بیاورید . شاید خیلی مهم به نظر نرسد و یا حتی بسیاری از افراد این کار را ناراحت کننده  بدانند ، ولی بهتر است بدانید که که اگر نام متوفی را به زبان بیاورید برای خانواده او ارزشمند تر است . با این کار فرد او را حقیقی تلقی کرده و با اطرافیان همدلی بیشتری خواهید داشت . خودداری از به زبان آوردن نام متوفی نوعی انکار وجود اوست و این برای نزدیکان بسیار ناراحت کننده خواهد بود .  

اصولا دلیل اینکه شما به کسی تسلیت می گویید این است که ناراحتی و غم آنها را تایید کنید نه اینکه آن را کم کنید . البته بادتان باشد که افراط نکنید . اگر مدام روند فوت را یادآوری کنید موجب عذاب کشیدن آنها خواهید شد . همین که نبود شخص را تایید کنید و درباره اش کمی صحبت کنید کافی است . به این شکل همدردی خود را ابراز کرده و خود را متاثر نشان دهید. 

  • روش صحیح تسلیت گفتن را یاد بگیرید . از کلمات و عباراتی استفاده کنید که همدردی و همبستگی شما را نشان دهد . به آنها اجازه دهید ناراحت باشند و گریه کنند . 

با گفتن جملاتی مثل : ( هیچ کس درک نمی کنه چه حسی داری … حق داری ناراحت باشی این کاملا طبیعیه …  من در کنارت هستم و … ) به آنها اجازه دهید که سوگوار باشند و از طرفی احساس تنهایی هم نداشته باشند . یادتان باشد که آنها حق دارند ناراحت باشند و گریه کنند ؛ چرا که غمی عمیق و واقعی را تجربه می کنند . 

 

  • خلاصه و مختصر تسلیت بگویید . جملات ساده تر بیشتر به دل می نشینند .  

  •  از بیان کلمات نامناسب پرهیز کنید . خیلی وقت ها گریه کردن در سکوت بهتر از گفتن جملات اشتباه است . بیان جملاتی مثل 🙁 حداقل دیگه رنج نمی کشه ، راحت شد … جاش الان توی بهشته و …  ) فاجعه است . 

هیچ وقت اطرافیان متوفی نمی توانند به خاطر از دست دادن عزیزشان خوشحال باشند صرفا به خاطر اینکه دیگر رنجی را تحمل نمی کند . تنها چیزی که در آن زمان اهمیت دارد این است که آنها عزیزشان را از دست داده اند و جای خالی او کاملا حس می شود .  هر چند ممکن است شما منظور بدی  از حرفتان نداشته باشید ولی الان وقت آن نیست … حواستان باشد که هر سخن جایی و هر نکته مقامی دارد …

نمونه جملات برای عرض تسلیت :

  • بابت فوتِ [نام متوفا] خیلی متأسفم. انسان فوق‌العاده‌ای بود. واقعا دلمون براش تنگ می‌شه.

  • از ته دل بهتون تسلیت می‌گم. همه ما شما رو دوست داریم و به فکرتون هستیم. برای آرامش‌تون دعا می‌کنیم.

  • ما هم همراه شما برای ازدست‌دادنِ [نام متوفا] ناراحت و سوگواریم. فکرمون پیش شماست و برای آرامش‌تون دعا می‌کنیم. واقعا انسان خوبی بود. خوبی‌هاش رو فراموش نمی‌کنیم.

 

فن بیان هنگام تبریک یا تسلیت گفتن

 

اما اگر بخواهید به صورت نامه یا ایمیل تسلیت بفرستید بهتر است این جملات را به کار ببرید : 

 

  • ما هم همراه شما سوگوارِ [نام متوفا] عزیزتان هستیم. ایشان بسیار مهربان و دوست‌داشتنی بودند. لطفا تسلیت ما را بپذیرید.

  • از غمی که به شما وارد آمده عمیقا ناراحت هستیم و قلبمان به‌خاطر ناراحتی شما به درد آمده است. لطفا عمیق‌ترین همدردی ما را بپذیرید.

  • همدردی مرا بابت فقدانِ [نام متوفا] عزیزتان بپذیرید.

  • خاطرۀ [نام متوفا] همیشه در قلب ما زنده است، حتی حالا که با شما سوگواریم. لطفا تسلیت صمیمانه ما را پذیرا باشید.

  • کلمات نمی‌توانند بیانگر اندوه و همدردی ما در فوتِ [نام متوفا] عزیزتان باشند. تسلیت ما را بپذیرید.

  • درگذشتِ [نام متوفا] عزیزتان را تسلیت می‌گوییم. باشد که خاطرات آن عزیز مایه آرامش قلبی و روحی شما شود.

  • صمیمانه‌ترین همدردی ما را بپذیرید. شما تنها نیستید و در این شرایط سخت در کنارتان هستیم.

 

 

سخن پایانی 

 

در این مقاله تلاش کردیم آداب و نکاتی را در مورد ابراز همدردی و تسلیت برای شما بیان کنیم . ولی بهتر است بدانید که این آداب فقط مختص تسلیت گویی نیست .

در زمانی که کسی به موفقیت می رسد نیز باید بلد باشید چطور به او تبریک بگویید تا شما هم در شادی او شریک شوید . اینکه از چه جملاتی استفاده می کنید در روحیه آنها فوق العاده تاثیرگذار خواهد بود .

فن بیان هنگام تبریک یا تسلیت گفتن

 

زهرا نظری

دیدگاهتان را بنویسید