منوی دسته بندی

قدرت سخنوری در ارتباطات جمعی 

قدرت سخنوری در ارتباطات جمعی

منظور از سخنوری چیست ؟

خوب صحبت کردن در حد اعلا را سخنوری می گویند . وقتی فردی فن بیان قوی داشته باشد به حدی که در هر جمع و هر شرایطی بتواند خوب حرف بزند و بر دیگران تاثیر بگذارد یعنی او سخنور قهاری است .  

نفوذ کلام داشتن برای هر کسی می تواند سودبخش باشد . فردی که سخنور خوبی است نسبت به بقیه پیشرفت بیشتری خواهد داشت . این توانایی در کار و زندگی هر کسی می تواند تغییرات چشمگیری ایجاد کند . چرا که درصد قابل توجهی از ارتباطات روزمره انسان ها را ارتباطات کلامی تشکیل می دهد . پس الزامی است که انسان ها مهارت های ارتباطی و فن بیان را به بهترین نحو فرا بگیرند .

فن بیان توانایی مهمی در برقراری ارتباط با دیگران است . این ارتباط می تواند گفتاری ، نوشتاری و یا حتی دیداری و شنیداری هم باشد . اما این که کدام نوع از ارتباط  را انتخاب کنید بستگی به هدف و منظور شما دارد .

 

اهمیت سخنوری

حتما شما هم تاکنون با این مسئله مواجه شده اید که در جمعی بودید و نمی دانستید که چطور باید سر صحبت را باز کنید ؟ چطور توجه دیگران را به حرف خودتان جلب کنید ؟  و یا چطور حرف خودتان را به کرسی بنشانید ؟ اینجاست که مهارت سخنوری به کمک شما می آید . 

اول از همه باید بدانید که فن بیان و سخنوری یک هنر است و به شما کمک می کند تا با محتوایی که می خواهید ارائه دهید مانوس و دوست شوید . نکاتی را که از نظر خودتان اهمیت دارد منتقل کرده و مخاطب را تحت تاثیر قرار دهید . با تحت تاثیر قرار دادن دیگران بر جذابیت شما نیز افزوده می شود . 

از آن جایی که به طور غریزی همه انسان ها جلب توجه را دوست دارند ، این مورد توجه قرار گرفتن اعتماد به نفس شما را بالا می برد و رضایت شما از زندگی را بیشتر می کند . 

 

مزایای فن بیان در روابط اجتماعی 

از آنجایی که نیاز به یادگیری مهارت فن بیان روز به روز بیشتر احساس می شود ، باید برای یادگیری آن تلاش کنید . این فکر که فن بیان فقط مختص سخنرانان و مدرسان هست را فراموش کنید . حتی دقت داشته باشید که اگر کسی خوب صحبت می کند لزوما گوینده و سخنران خوبی نیست ، فقط پیش زمینه اینکه گوینده خوبی باشد را دارد . 

این مهارت نه تنها در روابط اجتماعی تاثیرگذار است بلکه از لحاظ ذهنی نیز به شما ذهنیت بالاتری می دهد و تصویری که از خودتان دارید را ارتقا می بخشد . وقتی که ذهن مثبت باشد ، عملکرد شما در هر بخشی از زندگی چه شخصی ، چه اجتماعی و یا حتی شغلی بهتر و بهتر می شود . در واقع این ذهن مثبت است که پیش از هر اقدامی باعث بهبود عملکرد شما می گردد . 

 

 قدرت سخنوری در ارتباطات جمعی

با فن بیان خوب نوع نگاه دیگران به شما نیز تغییر می کند . احترامی که برای شما قائل می شوند بسیار بیشتر شده و در زندگی شما مسلما تاثیرگذار خواهد بود . اصولا اکثر کارهایی که انسان ها در زندگی انجام می دهند برای کسب احترام از جانب دیگران است . پس داشتن این مهارت نه تنها توجه دیگران را نسبت به شما جلب می کند که عزت نفس شما را نیز افزایش می دهد . فن بیان کمک می کند تا با اعتماد به نفس به نظر برسید و قدرتمند شوید . 

 

مزیت فن بیان در محیط کار 

 یکی از مزیت های رقابتی در محل کار ، داشتن فن بیان خوب است . پس یادگیری آن در این زمینه هم اهمیت دارد . فردی که در مهارت های ارتباطی و کلامی حرفه ای به حساب می آید ، در محل کار بسیار مورد توجه بوده و می تواند سریعا ارتقا شغلی پیدا کند .  وقتی بتوانید خوب صحبت کنید در عمل نیز عالی ظاهر می شوید . می توانید با همه اشخاص از بالادست تا پایین دست ارتباط خوبی بگیرید و این گونه دیگران به شما اعتماد کرده و مورد احترام واقع می شوید .

فن بیان خوب در محل کار امتیاز بزرگی محسوب می شود در حدی که بسیاری از مدیران شرکت ها نیز در جست و جوی این نیروهای به اصطلاح خوش سر و زبان هستند . کسانی که با لحن خوش خود مشتریان بیشتری را جذب می کنند و برای سازمان سود آور هستند . چنین افرادی نه تنها در سمت خود ارتقا می یابند بلکه باعث موفقیت سازمان یا شرکت نیز می شوند .

 

سخنوری مناسب چه افرادی است ؟

اول از همه باید بدانید که برای شرکت در دوره فن بیان هیچ وقت دیر نیست! فن بیان و سخنوری جزو مهارت هایی به شمار می رود که در هر سنی مورد نیاز است . چرا که خواسته ها و نیازهای افراد در گرو آن است . اگر بتوانید به خوبی خواسته خود را منتقل کنید مسلما به نتیجه مطلوب خواهید رسید و این دقیقا به میزان مهارت شما بستگی دارد . 

تصور خیلی ها این است که فقط افراد به خصوصی باید این مهارت را آموزش ببینند ، در صورتی که این طور نیست . اهمیت فن بیان در دنیای امروز به حدی زیاد شده است که یادگیری آن برای همه افراد جامعه الزامی می باشد . به همین دلیل هم بسیاری از موسسات و آموزشگاه ها ، قسمتی از وقت خود را به آموزش این مهارت اختصاص داده اند . کاری که باید در تمام دوران تحصیلی آموزش داده می شد ولی متاسفانه اصلا به آن پرداخته نشد . 

 

 

چه زمانی می توانید بگویید که کاملا این مهارت را یاد گرفته اید ؟ 

فن بیان مهارتی است که در آن اجزای ارتباطی مثل زبان و دهان و بدن ، ارتباطات کلامی را شکل می دهند . تقویت این مهارت کار یک روز و یک ماه نیست . در گام اول باید آموزش ها را به صورت تئوری یاد گرفته و بعد به مرور تمرین کنید . باید روز به روز تمرین کنید تا بهتر و بهتر شوید . در آخر هم این تمرین ها را در زندگی خود به کار بگیرید و به صورت واقعی از آنها استفاده کنید . 

 

 قدرت سخنوری در ارتباطات جمعی

 

به طور کلی برای یادگیری هر مهارتی اولین و مهمترین شرط تمرین است . بدون تمرین هیچ مهارتی کسب نمی شود . پس در طول روز سعی کنید زمان هایی را اختصاصا به انجام تمرین ها بپردازید . معمولا در یادگیری هر مهارتی پس از دو سال مداومت در تمرین آن می توان گفت به سطح ثابتی رسیده است و نیاز به تمرین اولیه کمتر می شود .

 

 

سخن پایانی 

احتمالا برای شما هم پیش آمده است که در جایی نتوانستید منظورتان را به خوبی منتقل کنید و یا به خاطر کمبود اعتماد به نفس و حرف نزدن حقی از شما ضایع شده است . نگران نباشید ! 

با یادگیری اصول فن بیان می توانید به دغدغه های خود در زمینه ارتباط گرفتن پایان دهید . همیشه به این موضوع دقت داشته باشید که اولین چیزی که پس از ظاهر، شما را به دیگران معرفی می کند ، طرز بیان و صحبت کردن شما است. شما می توانید با خوب حرف زدن جایگاه ویژه ای نزد افراد داشته باشید و با سخنرانی موثر خود را در دل اطرافیان جا کنید. 

خوب و روان حرف زدن در بسیاری از موقعیت ها می تواند یاری دهنده شما باشد . قدرت فن بیان حتی باعث می شود که تصویر ذهنی که از خودتان دارید ارتقاء پیدا کند و به دنبال آن عملکردتان در هر بخشی از زندگی کاری، اجتماعی و شخصی تان بهتر شود ؛ یا به نوعی حرفه ای تر می شوید. 

در دوره های آموزشی فن بیان به شما کمک خواهیم کرد تا صدا و لحن و همچنین طرز صحبت کردنتان را تقویت کنید و با اعتماد به نفس در جامعه ظاهر شوید .

 

زهرا نظری

دیدگاهتان را بنویسید