منوی دسته بندی

مذاکره برای توسعه روابط (+ بهترین تکنیک ها)

مذاکره برای توسعه روابط

مذاکره برای توسعه روابط

به مهارت‌های نرمی که باعث سازش طرفین می‌شوند و از توانایی‌هایی نظیر برقراری ارتباط موثر، استراتژی‌سازی، ترغیب، برنامه‌ریزی و همکاری برخوردارند، مهارت های مذاکره میگویند. شناخت چنین مهارتی تاثیر بسزایی در تقویت مهارت مذاکره برای توسعه روابط دارد.

 

از مهارت های ارتباطی لازم میتوان به شناسایی نشانه‌های غیرکلامی و بیان افکار خود به روشی جذاب‌کننده اشاره کرد. مهارت گوش دادن فعال، امری بسیار ضروری  برای درک طرف مقابل تلقی میشود. برای پیشگیری از بروز سوءتفاهم‌های مانع سازش‌ باید بتوانید ارتباط روشن و واضحی برقرار کنید.

 

مدیریت روابط خود به‌طور مؤثر، از دیگر مهارت های مذاکره به شمار می رود. وقتی پیوسته روابط کاری جدیدی را برقرار می کنید، پویایی روابط مهم‌تر می‌شود؛ یعنی باید توانایی برقراری تعادل بین روابط تجاری، سابقه کاری و روابطتان با دیگران داشته باشید.

 

مهم‌ترین تکنیک‌های برقراری ارتباط موثر در مذاکره

برقراری ارتباط اصولی، تاثیر بسیاری در موفقیت مذاکره دارد. از این رو، شما را با چند نکته کاربردی درباره ی ارتباط موثر در مذاکره آشنا می‌کنیم:

تکنیک های ارتباط موثر در مذاکره

 

>> آموزش و تمرین مذاکره:

یکی از بهترین راه‌های افزایش مهارت فردی یا مذاکره‌ای، آموزش و تمرین می باشد. لازمه ی انجام چنین کاری اینست که با یک دوست یا همکار، تمرین مذاکره ساختگی را امتحان کنید یا سعی کنید در مذاکرات زندگی روزمره‌ خود، تخصصی‌تر عمل کنید. شما باید در چنین مذاکراتی مطمئن باشید که چیز زیادی برای از دست دادن ندارید و هدفتان دستیابی به پیروزی و برد نیست بلکه صرفا آموزش است.

 

>> مشخص نمودن هدف از برقراری ارتباط در طول مذاکره:

اولین قدم برای برقراری ارتباط در مذاکره اینست که هدف مشخصی از انجام آن داشته باشید. همچنین به تعیین حاشیه امن خود و تمام نکات غیر قابل مذاکره بپردازید. با کسب اطلاعات کامل از مخاطب خود میتوانید بفهمید که او تا چه میزان قابل اعتماد است.

 

دقت کنید که درصورت حضور در جلسه مذاکره بدون هیچ هدفی، طرف مقابل میتواند به راحتی وارد مواضعتان شود. شما با تعیین دقیق هدفتان از مذاکره، باعث میشوید که شناخت طرفین از شما بیشتر شود و احترام و تعامل هوشمندانه‌تری داشته باشید.

 

>> بر روی پیام رسانی تمرکز کنید:

مذاکره کننده موفق با شناخت پیام های کلامی و زبان بدن می داند که چه زمانی از کدام استفاده کند. بنابراین شما با داشتن مهارت در این دو فرایند میتوانید ارتباطات موثرتری را با افراد برقرار کنید.

 

از مهمترین نشانه های زبان بدن انسان میتوان به لبخند اشاره کرد؛ به این دلیل که سینگالی را به طرف مقابل می دهد. با ابزار لبخند به نمایش می گذارند که به گفته ها، باور و اعتماد دارند و چنین کاری باعث ایجاد ارتباط قوی بین دو طرف می شود.

بهترین روش مذاکره برای توسعه روابط

>> به احساسات دیگران اهمیت دهید:

احساسات هر فردی شامل خشم، خوشحالی، غم و گاهی شوخ طبعی می باشد. درواقع منشا حس افراد در موقعیت های مختلف، تمام ارتباطات کلامی و غیر کلامی آنها می باشد. شما با احترام گذاشتن به آنها اجازه ی بیان حالت هایشان را می دهید.

 

پنهان کردن احساسات خود در گفتگوهای رسمی و کسب و کار، اهمیت بسزایی دارد ولی دقت کنید که اگر فردی بیش از حد خشک و سرد باشید ارتباط موثری در مذاکره ندارید و افراد برای برقراری ارتباط با شما از سیاست های خاص استفاده می کنند.

 

>> ترغیب کردن دیگران:

یکی از مهم‌ترین مهارت های مذاکره اینست که بتوانید بر دیگران، تأثیر بگذارید. چنین توانایی به شما کمک میکند تا دلیلتان را برای ارائه راه‌حل پیشنهادی‌ بیان کنید و موجب ترغیب دیگران به حمایت از دیدگاهتان شوید.

 

>> شرایط مذاکره را کنترل کنید:

شما باید بتوانید شرایط مذاکره را برای برقراری ارتباط موثر، کنترل کنید. برخی از عوامل موثر در شرایط مختلف، شامل کنترل افراد، محیط مذاکره، اتمسفر مذاکره و …  می باشد. اگر افراد حاضر در روند مذاکره ، رضایت کافی از شرایط موجود نداشته باشند، به صحبت‌ها توجهی نمی‌کنند و صرفا درگیر شرایط هستند.

 

در زمان ناآرام شدن شرایط مذاکره می‌توانید مذاکره را متوقف کنید و از آن محل بروید. زمانی که شرایط، آرام شد میتوانید مجددا روند مذاکره را ادامه دهید و یا کلا در زمان دیگری مذاکره کنید. درصورتی برقراری ارتباط میان طرفین، بهتر میشود که شرایط مذاکره در حالت طبیعی‌تری باشد.

چگونگی توسعه روابط در مذاکره

 نتیجه گیری

با توجه به راهبردی بودن تکنیک ‌های مذاکره، نباید از منافع مذاکره غافل شوید. موارد مذکور در این مقاله به شما کمک میکند تا بهترین نتیجه را در تکنیک های مذاکره برای توسعه روابط بدست آورید اما باید بدانید که تکنیک‌های مذاکره صرفا اجرا کردنشان نیست بلکه اینست که توانایی اجرای آنها با تجربه ی زیاد را داشته باشید تا بهترین بازده را بگیرید.

 

الهه باقری

دیدگاهتان را بنویسید