منوی دسته بندی

تکنیک های مذاکره برای حقوق در مصاحبه

مذاکره برای حقوق در مصاحبه

مذاکره برای حقوق در مصاحبه

یکی از سخت ترین کارها، مذاکره برای حقوق در مصاحبه است. بسیاری از کارفرماها برای شناخت شخصیت شما از این طریق اقدام می کنند. پس بهتر است که ابتدا به یک توافق درباره ی شرح وظایف، شرایط و قوانین مجموعه برسید و بعد به صحبت درباره ی حقوق درخواستی بپردازید.

 

به مباحثه‌ی بین کارمند و کارفرما به منظور تعیین نرخ دستمزد، مذاکره برای حقوق در مصاحبه میگویند. گاهی اوقات با هدف بهبود سمت کنونی خود در یک شرکت، بر سر حقوق مذاکره می کنید یا پیش از پذیرفتن یک فرصت شغلی با کارفرمای آتی خود گفتگو می کنید. اگر باورتان چنین باشد که در محیط کار، عملکرد عالی دارید یا میتوانید برای تیم و شرکتتان ارزش‌سازی ‌کنید، آنگاه خواستار حقوق بالاتر یا دستمزد ساعتی بیشتر شوید.

 

وقتی که کارفرما به طرح پیشنهادی متقابل می‌پردازد شما مجوز پذیرش آن یا گزینه‌های جایگزین برای افزایش حقوق را دارید.

 

مذاکره برای حقوق در مصاحبه باعث میشود که وفاداری، زمان و تلاش شما، همراه با پاداش منصفانه ای باشد. این فرایند در مسیر شغلی موجب پیشرفت بیشتر شما میشود و همچنین فونداسیونی برای رشد درون سازمان‌ها و شرکت‌های گوناگون می باشد.

 

نکات آماده شدن برای مذاکره بر سر حقوق

به منظور داشتن اعتماد به نفس و آمادگی برای مذاکره بر سر دستمزد باید هشت نکته را رعایت کنید. در ابتدا میانگین درآمد صنعتتان را بدانید و سپس منطقتان را بسازید. علاوه بر این‌ همیشه صادق باشید و مبحث مذاکره ی شما درباره ی پاداش و مزایا باشد، تمرین مذاکره انجام دهید، نسبت به زمان جمع‌بندی سخنان مطلع باشید، قبل از مذاکره تمام نکات مهم را یادداشت برداری کنید و در نهایت، در هنگام گفتگو، ذهنیتتان مثبت باشد.

نحوه ی مذاکره برای حقوق در مصاحبه

فاکتور های مهم مذاکره حقوق و دستمزد

فاکتورهای مهمی برای مذاکره درباره ی حقوق و دستمزد وجود دارند که به شرح زیر می باشند:

 

– با ارزش گذاری روی خدماتی که ارائه میدهید شروع کنید:

به منظور موفقیت در مذاکره حقوق خود باید برای جایگاه شغلیتان در این صنعت و مکان جغرافیایی از نرخ متداول آگاه باشید. اگر وارد مذاکره ای شوید که اعداد صحیح را نمیدانید، مدیر کارآزموده‌ی مقابل شما، کنترل جلسه را به دست می‌گیرد و برنده میشود.
درصورت ندانستن اعداد صحیح می‌توانید اطلاعات لازم را با یک جستجوی ساده در اینترنت یا پرسش از افراد فعال در حوزه کاری خود جمع‌آوری کنید.

 

– بهتر است افکار خود را سازماندهی کنید:

موارد موثر در کسب حقوق و دستمزد، شامل سازماندهی افکار، ارتقاء کیفیت مذاکرات و افزایش امکان موفقیت در مذاکره می باشد.

 

– از کارشناسان استخدامی کمک بگیرید:

معمولا افراد استخدام ‌کننده‌ نسبت به حقوق فردی که تخصص و سابقه‌ ی شما را دارد؛ مطلع هستند. چنین افرادی به شما کمک میکنند تا محدوده ی نسبتاً دقیقی از حقوق خود را در مذاکرات بعدی بدانید. با اینکه به عدد خاصی در طی این گفت ‌و گوها نرسیده اید ولی با بدست آوردن یک محدوده قیمت می‌توانید محاسباتتان را بر اساس آن انجام دهید.

 

– عدد دقیقِ حقوق خود را بدانید:

سعی کنید که در مذاکره حقوق، به کارفرمایانتان عددی دقیق را اعلام کنید. مثلا میتوانید بگویید که حقوق درخواستی من ۴ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان است نه ۴ میلیون تومان!

عکس مذاکره برای حقوق در مصاحبه

عقیده و باور محققان اینست که وقتی کارمندان در مذاکرات ابتداییشان از عدد دقیقی استفاده می کنند، علاوه بر اینکه در نظر کارفرمایان میماند، احتمال اینکه عدد نهایی مورد تایید کارفرما به این عدد، نزدیک باشد، بسیار زیاد است؛ چون تصور کارفرما اینست که شما ارزش دقیقتان را می‌دانید و این عدد دقیق را با تحقیق فراوان به عنوان حقوق درخواستی خود در نظر گرفته‌اید.

 

– همواره آماده رد کردن پیشنهادات باشید:

گاهی اوقات با درنظر گرفتن اعداد مد نظرتان باید بدانید نقطه حداقلیتان چقدر است. اگر عدد پیشنهادی در مذاکره حقوق و دستمزد نسبت به اعداد مد نظرتان پایین‌تر باشد، باید خداحافظی کنید.

 

البته با اینکه نپذیرفتن پیشنهاد کاری، دشوار است شما باید بتوانید قدرت نه گفتن را بیاموزید.

 

– در جلسه مذاکره حقوق اعتماد به نفس داشته باشید:

داشتن اعتماد به نفس در هنگام ورود به جلسه مذاکره حقوق، امری الزامیست؛ به اینصورت که شما باید با سری بالا و شانه‌هایی صاف به اتاق مذاکره بروید. دقت کنید که شروع هر کاری باید همراه با نگرش مثبت و اعتماد به نفس باشد، حتی اگر آن کار کوچک باشد.

 

– مشکلات شخصی خود را پیش نکشید:

هرگز درباره ی مشکلات شخصیتان برای رسیدن به دستمزد مد نظرتان صحبت نکنید؛ چون موجب آسیب زدن به شخصیت و وقار شما میشود. برای اینکه بتوانید درباره‌ی دستمزد موردنظرتان صحبت کنید باید تمرکزتان روی توانایی‌هایتان باشد. شما باید به گفتگو درباره‌ی طرح‌های موجود در ذهنتان و آینده‌ی شغلی خود بپردازید.

 

– از دیگر موقعیت‌های شغلی حرفی نزنید:

درصورت داشتن رزومه‌ی خوب، قابلیت بررسی چند موقعیت شغلی به صورت همزمان را دارید. گاهی اوقات برای دو مصاحبه در یک روز به دو مجموعه‌ سر بزنید.

 

شما نباید در جلسه‌های دیگر درباره‌ی این موقعیت‌ها صحبت کنید. «بازار گرمی» فقط درصورتی تاثیر مثبت دارد که درباره ی توانایی‌ها و قدرتتان صحبت کنید وگرنه جایگاهتان در نزد مسئول استخدام متزلزل می‌شود.

 

– بیشتر از آنچه می‌خواهید درخواست کنید:

یکی از نکات قابل توجه در مذاکرات حقوق و دستمزد اینست که همیشه باید بیشتر از خواسته هایتان درخواست کنید؛ به این دلیل که طبق علم روانشناسی، تصور مسئولان استخدامی اینست که می‌توانند مبلغ پیشنهادی را با کمی چانه‌زنی کاهش دهند.

تکنیک های مذاکره برای حقوق در مصاحبه

نتیجه گیری

با توجه به اینکه از مهم ترین ملاک ها و معیارهای انتخاب شغل میتوان به حقوق و مزایا اشاره کرد، رفتار شما به عنوان یک داوطلب استخدام باید هوشمندانه باشد و با تحلیل و درک متقابل، جلو بروید. حداکثر میزان حقوق برای استخدام افراد توسط تمامی سازمان ها و شرکت ها تعیین شده است. البته این میزان براساس توانایی های خاص شما قابل تغییر است.

 

شما باید آمادگی شنیدن هرچیزی را در جریان مذاکره حقوق و دستمزد خود در یک مصاحبه‌ی کاری داشته باشید و همچنین توانایی تغییر بسیاری از نظرات را با استفاده از قدرت کلامتان داشته باشید.

 

نباید با شنیدن کلمه ی نه، اعتماد به نفستان را از دست بدهید؛ به این دلیل که نه پایان مذاکره نیست بلکه بخشی از روند آن است.

 

اگر دستمزد موردنظرتان از مبلغ پیشنهادی کارفرما بیشتر بود باید جو را با قدرت کلامتان آرام کنید و بحث را ادامه دهید. فراموش نکنید که از «فن مذاکره» بعنوان یکی از فنون حیاتی برای عبور از مرحله‌ی مصاحبه یاد میشود. بهتر است که علاوه بر توانایی‌های کاری خود ، بر روی فن مذاکره نیز کار کنید.

 

 

الهه باقری

دیدگاهتان را بنویسید