منوی دسته بندی

نحوه مذاکره برای افزایش حقوق

نحوه مذاکره برای افزایش حقوق

نحوه مذاکره برای افزایش حقوق

به بحث میان کارمند و کارفرما برای تعیین نرخ دستمزد ، مذاکره برای حقوق میگویند. گاهی اوقات با هدف بهبود سمت کنونی خود در یک شرکت، مذاکره بر سر حقوق را آغاز می کنید یا با کارفرمای آتی خود پیش از پذیرفتن یک فرصت شغلی، گفتگو می کنید. در ادامه با نحوه مذاکره برای افزایش حقوق آشنا میشوید.

 

درصورت تمایل به آمادگی برای مذاکره افزایش حقوق از قبل، می‌توانید از فرمول چند مرحله ای نحوه مذاکره با کارفرما استفاده کنید و یک سناریوی قوی را تهیه کنید. پس از جدی گرفتن بایدها و نبایدهای این سناریو، هرگز از جملات ممنوعه استفاده نکنید.

 

راهکارهای نحوه مذاکره برای افزایش حقوق

در ادامه با راهکارهای نحوه مذاکره برای افزایش حقوق آشنا شوید:

 

>> ارزش حقیقی خود را بدانید:

اگر میخواهید حقوق مدنظرتان را دریافت کنید، باید ارزش حقیقی خود را بدانید، به اینصورت که اطلاعات در زمینه میزان حقوق دریافتی کسب کنید. برای چنین کاری باید بدانید که حقوق سایر افراد در موقعیت مشابه شما چقدر است. اگر بدون داشتن هیچ اطلاعی وارد مذاکره افزایش حقوق شوید؛ طرف دیگر مذاکره، کنترل شما را به راحتی به دست می گیرد. سایت‌های زیادی دارای اطلاعات مربوط به نحوه دریافت دستمزد مناسب هستند.

آموزش نحوه مذاکره برای افزایش حقوق

>> به دستاوردهای خود در این موقعیت شغلی، فکر کنید:

برای اینکه بتوانید کارفرمایتان را برای افزایش حقوق، متقاعد کنید باید به بیان دستاوردهای خاصی که برای شرکت انجام داده اید، بپردازید. شما باید نشان دهید که دستاوردتان برای شرکت، ارزش افزایش حقوق را دارد. اگر از شما درخواست پذیرش مسئولیت یا نقش دیگری در شرکت شده، بهتر است که درخواست افزایش حقوق برای آن کار اضافی را بدهید.

 

>> زمان جلسه مذاکره افزایش حقوق را تنظیم کنید:

یکی از مسائل قابل توجه برای ارائه درخواست افزایش حقوق، زمان می باشد؛ یعنی چنین درخواستی را در چه زمانی از سال، چه روزی از هفته و چه ساعتی از روز می دهید.

 

>> بالاتر از حد وسط را در نظر بگیرید:

چنانچه برای مذاکره افزایش حقوق، اطلاعاتی را جمع‌آوری میکنید، قطعا درمورد ارزش بازار در این زمینه مطلع شده‌اید. وسوسه انگیز است عددی را انتخاب کنید که تاکنون شنیده‌اید ولی کار درستی نیست. شما باید عددی را به کارفرمایتان پیشنهاد دهید که رو به بالا نسبت به حد میانگین است. طبق گفته ی «ویکتوریا پینچون»، صحیح‌ترین نحوه مذاکره با کارفرما اینست که تصور کنید حقوق پرداختی شما بالا است. به خودتان اهمیت دهید و به ارقامی کمتر از ارزش حقیقی خود قانع نشوید.

 

>> هنگام دفاع از خود محکم و متقاعدکننده باشید:

از عوامل موثر در موفقیت در زمینه ی مذاکره برای افزایش حقوق میتوان به اعتماد به نفس و اقناع اشاره کرد.

 

>> مؤدبانه درخواست کنید:

اگر شما به تنهایی۵۰ درصد به فروش شرکت کمک کرده اید، نباید تقاضای افزایش حقوق داشته باشید؛ چون رئیستان عصبانی میشود که شما نشان دهید افزایش حقوق، حق مسلمتان است. عوامل موثری که رئیستان به درخواست شما فکر میکند، شامل فروتنی، نشان دادن ارزش خود و حق به جانب رفتار نکردن است.

نحوه مذاکره و گفتگو برای افزایش حقوق

>> ارائه خود را آماده کنید:

در زمان ورود به جلسه مذاکره باید یک روایت قانع کننده در مورد علت شایستگی خود برای دریافت افزایش حقوق بیاورید. شما می توانید دستاوردهای خود را یکی از دلایل افزایش حقوق معرفی کنید. برای اینکه استدلال هایتان را سازماندهی کنید باید تمام نکات را در قالب یک ارائه ساختارمند کنید.

 

لذا در جلسه مذاکره، یادداشت هایی از موارد دلخواهتان را ببرید، اما سعی کنید که جلسه مشابه یک مکالمه باشد تا سخنرانی یا یک ارائه یک طرفه. صحبت هایتان را با یک مقدمه ی کوتاه شروع کنید و خواسته هایتان را در دو یا سه جمله توضیح دهید. سپس آمادگی داشته باشید تا به سؤالات و استدلال های طرف مقابل پاسخ دهید.

 

>> در زمان مناسب از ایمیل استفاده کنید:

برگزاری مذاکرات به دو صورت حضوری یا تلفنی می باشد اما اگر بیشتر، از طریق پلتفرم ایمیل با مدیر استخدامتان مکالمه داشته اید، نباید ترسی از مذاکره در این بستر داشته باشید. با استفاده از ایمیل میتوانید به صورت متنی، سخنانتان را به اشتراک بگذارید و تفکر بیشتر و احساس نگرانی کمتری داشته باشید.

 

اگر از طریق ایمیل، مذاکره می کنید باید تا جای ممکن به همدردی، گفتگوی دوستانه و شفافیت بپردازید و تقلیدگر یک مکالمه حضوری در دنیای واقعی باشید.

 

>> جواب منفی را بدون از کوره در رفتن بپذیرید:

گاهی اوقات شرکت به دلیل نبود پول کافی نمیتواند حقوق شما را تأمین کند. درصورت بی نتیجه بودن تلاش‌هایتان، خشمگین نشوید و مدیرتان را تهدید نکنید که دیگر به سراغ این شغل نمی روید؛ چون عدم افزایش حقوق، دلایلی داشته که رئیستان قادر به پرداخت حقوق درخواستی شما نیست اما این دلیل نمی‌شود که در آینده هم چنین درخواستی را اجرا نکند.

 

شما با پذیرفتن تصمیم رئیستان باید جدی‌تر از قبل کار کنید یا در پی شغلی متناسب با معیارهایتان باشید. فراموش نکنید که وقتی هنوز شاغل هستید، راحت‌تر میتوانید شغل جدیدی را پیدا کنید.

نحوه مذاکره برای افزایش حقوق و پاداش

نتیجه گیری

درخواست افزایش حقوق از کارفرما، یکی از راههای افزایش حقوق تلقی میشود که لازمه ی آن آمادگی کامل است. همچنین شما باید اطلاعاتی در مورد میزان حقوق و دستمزد معمول در جایگاه شغلیتان کسب کرده‌ باشید.

 

برای کسب موفقیت در یک مذاکره افزایش حقوق، باید نحوه مذاکره با کارفرما را بیاموزید؛ به اینصورت که ابتدا با لیست کردن توانایی‌های خود بررسی کنید که شما برای سازمان‌تان چه مزیت‌هایی ایجاد می‌کنید. توصیه میشود که درباره ی ویژگی‌های جایگاه شغلی مذکور و توانایی‌های خودتان مذاکره کنید و بعد از این صحبت‌ها به بحث حقوق خود بپردازید.

 

شما برای افزایش شایستگی خود باید مهارت‌های فنی یا ارتباطی خودتان را ارتقا دهید؛ افزایش شایستگی شما باعث میشود که حقوقتان بالاتر برود و یا موقعیت‌های شغلی بهتر با حقوق بالاتری را بدست آورید.

 

سرانجام ارائه یک پیشنهاد بدون خطر به مدیر،  بعنوان قدرتمندترین نوع مذاکره افزایش حقوق و دستمزد شناخته میشود: راهکاری را پیدا کنید که بتوانید سودآوری سازمان را با افزایش فروش یا کاهش هزینه‌ها بالا ببرید و از مدیرتان بخواهید تا حقوق ماهانه شما را در ازای این افزایش سودآوری، زیاد کند.

 

الهه باقری

دیدگاهتان را بنویسید