منوی دسته بندی

کاربرد فن بیان در انواع مشاغل

کاربرد فن بیان در انواع مشاغل

تصور کنید که صاحب کسب و کاری هستید و قرار است که محصول خود را جلوی عده ای از افراد ارائه کنید و موفق شدن در این ارائه می تواند آینده شغلی شما را تضمین کند.

یا اینکه کارمند هستید و ایده های بسیار خوبی دارید اما نمی توانید آن را به درستی بیان و ارائه کنید؛ زیرا فن بیان خوبی ندارید و همین موضوع مانع از پیشرفت شغلی شما می شود. 

فن بیان فراتر از کلمات و صحبت کردن است و در واقع هنر ارتباط برقرار کردن است. در برقراری ارتباط ارتباط چشمی، زبان بدن، مکث کردن و لحن و بسیاری از عوامل دیگر نیز نقش دارند. بنابراین فن بیان در حقیقت ترکیبی از چندین مهارت است که برای تسلط بر آن باید هر کدام از این مهارتها را تقویت کرد. 

در این مقاله قصد داریم کاربرد فن بیان در انواع مشاغل را بررسی کنیم و میزان تاثیری که فن بیان بر موفقیت شغلی دارد را بسنجیم. 

 

تاثیر فن بیان در پیشرفت شغلی

 

امروزه مهارت فن بیان نقش قابل توجهی در پیشرفت شغلی افراد ایفا می کند. از زمان مصاحبه شغلی گرفته تا زمان حضور در جلسه کاری، این مهارت کمک می کند تا بهتر خودتان را نشان دهید. فن بیان کمک می کند بتوانید بر مطالب مورد نظر خود مسلط شده و مخاطب را متقاعد کنید. این مهارت به خصوص برای مذاکرات بسیار اهمیت دارد و به کمک آن می توانید در یک مذاکره به نتیجه دلخواه برسید. هر کس که شغلش به نوعی با برقراری ارتباط، آموزش و یا ترغیب و تحت تاثیر قرار دادن مخاطب مربوط باشد، به یادگیری این مهارت نیاز دارد.

در بسیاری از مشاغل ارتباط برقرار کردن با مشتری و یا صحبت کردن در جمع بخش جدایی ناپذیری از آن شغل است. مشاغلی مثل بازاریابی، مشاغل آموزشی، فروشندگی و غیره از این دسته مشاغل هستند که فن بیان خوب تاثیر قابل توجهی در پیشرفت آنها ایفا می کند. بنابراین اگر در سایت کاریابی به دنبال پیدا کردن شغل هستید مهارت های لازم برای آن شغل را نیز حتما در نظر داشته باشید. و اگر نیاز به تقویت و ارتقا آن مهارتها دارید قبل از ارسال رزومه کاری خود بهتر است که آنها را تقویت کنید. 

اگر شما در حال حاضر مشغول به کار هستید ، قطعا متوجه شده اید که داشتن فن بیان در شغل اهمیت بسیاری دارد . افرادی که از سخنوری و فن بیان بالایی برخوردار هستند به نسبت کسانی که توانایی کمتری در صحبت کردن دارند، از جایگاه شغلی بالاتری برخوردار هستند یا حداقل اینکه در همان جایگاهی که هستند بیشتر مورد توجه کارفرما قرار دارند و گاهی مزایای بیشتری را کسب می کنند.

فن بیان و فروش  رابطه بسیار گسترده و مهمی با یکدیگر دارند.  فرقی نمی کند که شغل شما نیاز به حضور فیزیکی داشته باشد یا اینکه در فضای مجازی مشغول به کار هستید. در هر صورت تنها داشتن یک محصول خوب و با کیفیت، تضمینی برای موفقیت در کسب و کارتان  نیست و شما باید توانایی این را داشته باشید که محصولتان را به بهترین شکل ممکن با بیان قدرتمند و گیرا به دیگران معرفی کنید. تکنیک های مشتری مداری و متقاعد کردن مشتری را به خوبی بلد باشید و بتوانید به موثرترین شکل ممکن با آنها ارتباط برقرار کنید.

به طور کلی در هر حیطه شغلی که باشید ، هر چقدر مهارت فن بیان قوی تری داشته باشید می توانید ارتباط موثرتری با دیگران برقرار کنید و در نتیجه موفقیت خود را تضمین کنید. به همین دلیل هم افرادی که به دنبال موفقیت در زندگی شخصی و شغلی هستند، ضرورت قدرت فن بیان را درک کرده‌اند و تقویت فن بیان را به یکی از مهم‌ترین برنامه‌های توسعه فردی خود تبدیل کرده اند.

 

 

 

10 شغل ایده‌آل برای افراد برخوردار از فن بیان قوی

 

1. راهنمای تور

راهنمای تور از آن دست مشاغلی محسوب می‌شود که به قول معروف هم فال است و هم تماشا! یک راهنمای تور، مسئول هدایت گروه‌های گردشگری در مناطق مختلف و نشان دادن اماکن دیدنی به آنها است. مهم‌ترین بخش کار، ارائه اطلاعات آموزشی به گردشگران است. کاری که فقط به شرط داشتن فن بیان قوی می‌توان از عهده انجام آن به خوبی برآمد. البته وظایف دیگری مثل برنامه‌ریزی مسیرها و هماهنگی با افراد نیز در حیطه کار یک راهنمای تور قرار می‌گیرد؛ وظایفی که انجام آن‌ها نیز تا حد زیادی به برخورداری از مهارت‌های کلامی وابسته است.

 

2. تدریس

از دیگر مشاغلی که فن بیان قوی، اهمیت خاصی در آن‌ها دارد، تدریس است. متاسفانه تأکید مفرط بر دانسته‌های یک مُدرس باعث شده که اهمیت سخنوری و فن بیان او تا حدی به حاشیه رانده شود. یک مُدرس علاوه بر برخورداری از دانش کافی، باید بتواند دانسته‌هایش را به شکلی اثربخش به مخاطبان (دانش آموزان یا دانشجویان) منتقل کند. هدفی که صرفا از طریق فن بیان خوب، محقق می‌شود.

 

3. اجرا

اجرا از جمله مشاغل بسیار خاص است که علاوه بر درآمد، شهرت زیادی را نیز نصیبتان می‌کند. اگر دارای فن بیان خیره کننده‌ای هستید، می‌توانید شانستان را برای ورود به این عرصه امتحان کنید. البته مجری‌گری صرفاً به تلویزیون و رسانه‌های تصویری محدود نمی‌شود و شامل اجرای رادیویی هم می‌تواند باشد، مخصوصاً اگر تُن صدای خاص یا دلنشینی داشته باشید. بسیاری از مُجریان و بازیگران مطرح امروز مثل شهاب حسینی ، مسیر حرفه‌ای خود را از رادیو آغاز کرده‌اند.

 

4. بازیگری

شما می توانید به پشتوانه فن بیان بالا، مستقیماً وارد عرصه بازیگری هم بشوید، هرچند که چالش های بیشتری دارد. برای تبدیل شدن به یک بازیگر شناخته‌شده، عوامل زیادی باید دست به دست یکدیگر بدهند. عوامل جانبی مثل تیپ، چهره، رابطه، شانس و … را هم نمی توان نادیده گرفت. البته اگر بتوانید در دو زمینه فن بیان و زبان بدن تسلط بالایی پیدا کنید تا جایی که در آن بدرخشید، بی شک شانس بالایی برای موفقیت پیدا می کنید. 

 

5. میانجیگری

میانجی به فردی گفته می‌شود که به عنوان یک شخص ثالث بی‌طرف به حل اختلافات طرفین دعوا کمک می‌کند. او ضمن ارزیابی مسئله، با طرفین دعوا به طور جداگانه حرف می‌زند تا نیازها و انگیزه‌های آن‌ها را درک کند. سپس سعی می‌کند طرفین را متقاعد کند تا روی راهکاری که منافع همه را به شکلی تأمین می‌کند، به توافق برسند.

میانجیگری در واقع شکلی از حل تعارض است و تنها کسانی در آن موفق هستند که از فن بیان قوی برخوردار باشند. برای فعالیت در چنین حوزه‌هایی، غیر از فن بیان به هوش هیجانی بالایی نیاز دارید. خوشبختانه این ویژگی هم درست مثل فن بیان، یک مهارت اکتسابی بوده که از طریق یادگیری می‌توانید آن را ارتقا دهید.

 

6. متخصص آموزش

اگر فن بیان خوب دارید و به حوزه منابع انسانی علاقه‌مند هستید، می‌توانید به عنوان یک متخصص آموزش مشغول به کار شوید. متخصص آموزش، مسئول آموزش کارکنان سازمان یا شرکت درباره موضوعات خاص است. این موضوعات می‌تواند در ارتباط با ارزش‌های شرکت، روش‌های کاری جدید، آموزش نرم‌افزار و … باشد. 

به طور کلی آموزش هر مهارتی باشد که کارکنان برای انجام امور به آن نیاز دارند، در حیطه شغلی متخصص آموزش قرار می‌گیرد. متخصص آموزش مثل معلم، به عنوان یک مُدرس ایفای نقش می‌کند و کارایی او همبستگی تنگاتنگی با مهارتش در بیان مطالب دارد.

 

7. مدیر خرید

احتمالاً می‌دانید که تأمین کالاها، خدمات و به طور کلی ملزومات یک شرکت یا سازمان بر عهده مدیر خرید است. او تلاش می‌کند تا نیازمندی‌های مجموعه را با مناسب‌ترین قیمت و کیفیت تهیه کند. انجام این کار، مستلزم گفتگوی سازنده با فروشندگان است. مدیران خرید، باید مذاکره کنندگان زیرکی باشند تا در زمینه قیمت‌گذاری و شرایط تحویل، منافع سازمان را به خوبی تامین کنند. متقاعد کردن فروشندگان، یک چالش دشوار است که فقط افراد برخوردار از فن بیان قوی با موفقیت از آن عبور می‌کنند.

 

8. ویزیتور دارویی

ویزیتوری شاید در نگاه اول، شغل چندان مطلوبی به نظر نرسد؛ اما ویزیتور دارویی حکایت متفاوتی دارد. در این شغل علاوه بر درآمد بالا، غالباً با اقشار تحصیل‌کرده جامعه (پزشکان و کادر) سروکار دارید.

وظایف یک ویزیتور دارویی صرفاً به مراجعه به داروخانه‌ها خلاصه نمی‌شود. او مسئول برگزاری جلسات کاری با پزشکان است. این جلسات می‌تواند به طور انفرادی با یک پزشک در مطب شخصی‌اش انجام شود یا در قالب میزبانی از همه پزشکان یک بیمارستان در یک کنفرانس عمومی برگزار گردد. ویزیتور در این جلسات، داروهای جدیدی را که در درمان بیماری‌ها مفید واقع می‌شوند به پزشکان معرفی و پیشنهاد می‌کند. تشریح ترکیب شیمیایی داروها، نحوه استفاده و عوارض جانبی آن‌ها از جمله موضوعات مورد بحث در این جلسات هستند. برای ایفای چنین نقش حساسی، هیچ چیز مهم‌تر از دانش و داشتن فن بیان قوی نیست.

 

9. وکالت

فن بیان قوی شاید در هیچ شغلی به اندازه شغل وکالت، جلوه نداشته باشد. یک وکیل، مسئول صیانت از حقوق موکلین است. او باید ضمن برخورداری از دانش حقوقی بالا، در صحنه دادگاه عملکرد درخشانی داشته باشد. وکالت صرفاً به دانستن قوانین، بندها و تبصره‌های قانونی محدود نیست. یک وکیل زمانی قادر به دفاع موفقیت‌آمیز از موکل خود خواهد بود که بتواند تشریح خوبی از دانسته‌هایش داشته باشد. او باید با بیانی هوشمندانه و گیرا، قاضی یا رئیس دادگاه را به صدور رأی دلخواه متقاعد کند. پس اگر فکر می‌کنید سخنور خوبی هستید، وکالت می‌تواند یکی از مسیرهای موفقیت باشد.

 

 

سخن پایانی 

 

دیدیم که برخورداری از فن بیان قوی، چطور می‌تواند راه ورود به مشاغل خاص و موفقیت در آن‌ها را برایتان هموار کند. جالب است بدانید در مورد ارتباط بین موفقیت در کسب و کار و میزان مهارت در فن بیان تحقیقات مختلفی انجام شده است. در یکی از این تحقیقات رابطه معناداری بین مهارت فن بیان و میزان موفقیت در کسب و کار پیدا شده است. این تحقیق نشان می دهد هر چه میزان این مهارت در افرادی که شغل آنها با فن بیان در ارتباط است بیشتر باشد میزان موفقیت آنها هم به همان نسبت بیشتر است. بنابراین نمی توان تاثیر این مهارت را در کسب و کار نادیده گرفت.

البته فن بیان قوی علاوه بر شغل، زندگی شخصی را نیز تحت تأثیر  قرار می‌دهد. این قابلیت، برقراری ارتباط با دیگران را آسان می‌کند. در دنیایی که بسیاری از مشکلات، از سوء تفاهم‌ها نشات می‌گیرند، توانایی انتقال درست افکار و ایده‌ها یا به عبارت بهتر، «درست فهمیده شدن» یک موهبت است.

 

زهرا نظری

دیدگاهتان را بنویسید