منوی دسته بندی

مهارت خوب صحبت کردن و ارتباط موثر

 ارتباط موثر 

در دنیای امروز اگر بخواهید به موفقیت برسید ، باید توانایی برقراری ارتباط با دیگران را داشته باشید . امروزه داشتن مهارت های ارتباطی فقط یک نکته مثبت نیست ، بلکه یادگیری آن برای همه افراد جامعه ضروری و الزامی است .

تمام افراد جامعه در هر جایگاه شغلی که باشند باید مهارت های ارتباطی از جمله اصول سخنوری و فن بیان را بلد باشند . آنها باید بتوانند با همدیگر به راحتی ارتباط برقرار کرده و مصاحبت و هم فکری کنند . در این صورت است که می توانند قابلیت های فردی خود را ابراز کنند و دیگران را تحت تاثیر قرار دهند .

چرا ارتباط موثر ؟

از آن جایی که انسان همیشه نیاز به توجه و دیده شدن دارد و بخشی از این رضایت از طریق ارتباط موثر تامین می شود ، پس لازم است که این ارتباط به خوبی مدیریت شود . اگر به کیفیت این ارتباط ها اهمیت داده نشود به مرور امکان طرد شدن افراد افزایش می یابد .

با  یادگیری مهارت های ارتباطی قدرتمند شبکه گسترده ای از افراد و ارتباطات را می توانید تشکیل دهید که در نهایت منتج به رشد تجارت و کسب و کار شما خواهند شد . و این یعنی برای شروع کسب و کار صرفا سرمایه گذاری های مالی کفایت نمی کند و نیازمند روابط حرفه ای و قدرتمند نیز هست . چرا که این ارتباطات هستند که نقش مهمی در جلب اعتماد و کسب اعتبار ایفا می کنند .

برای برقراری یک ارتباط موثر باید به این نکات توجه کنید :

 

  • هدف از ارتباط :   اینکه بدانید چرا می خواهید ارتباط برقرار کنید و چه هدفی دارید ؟ قصد دارید چه تاثیری بر جای بگذارید ؟ 

 

  • نحوه بیان :  پیامی که در نظر دارید را چگونه باید بیان کنید تا موثر واقع شود ؟ افکار و احساسات خودتان را صادقانه بیان کنید . هم چنین بیان قاطعانه به شما کمک می کند تا به درستی ابراز وجود کنید . 

 

 

  • خوب گوش دادن :  به فرد مقابل اجازه دهید حرف بزند و احساس کند که توسط شما کاملا درک می شود . خوب گوش دادن نه فقط به معنای درک کلمات و اطلاعات ، بلکه به معنای درک احساساتی است که گوینده قصد انتقال آن را دارد . در همان حین ایده ها و افکار جدیدی که به ذهنتان وارد می شود را نیز پردازش کنید . 

 

  • بازخورد گرفتن :  در انتها در مورد پیام رد و بدل شده به تبادل نظر بپردازید تا به یک جمع بندی کلی برسید . صرف نظر از این که نتیجه  این گفتگو با نظرات شما سازگاری دارد یا نه ؟

 

به طور کلی ایجاد ارتباط موثر یعنی درک کردن و درک شدن …. حتی اگر مخالف هم دیگر هم باشید باید به مخالفت طرف مقابل هم احترام بگذارید . برای ایجاد ارتباط موثر لازم نیست حتما فرد مقابل را دوست داشته باشید و یا با نظراتش موافق باشید فقط لازم است قضاوت را کنار بگذارید و او را درک کنید . همین …. شاید اگر همه انسانها نحوه درست برقراری ارتباط موثر با همدیگر را آموزش می دیدند ، الان شاهد این حجم از دادگاه های شلوغ و پرازدحام نبودیم ….. 

 

ارتباط کلامی 

مهارت های ارتباطی شامل طیف وسیعی از مهارتها است که از مهمترین شاخه های آن می توان ارتباط کلامی و مهارت خوب صحبت کردن را نام برد که اصطلاحا به آن فن بیان می گویند . داشتن فن بیان مناسب فقط برای گوینده ها ، مجری ها و صداپیشه ها و غیره مناسب نیست . بلکه همان طور که قبلا گفته شد برای همه افراد جامعه ضروری است . چرا که فن بیان خوب داشتن اعتماد به نفس و عزت نفس را بالا می برد . هم چنین نگرش و تصویر ذهنی هر کس نسبت به خودش را ارتقاء می دهد و در کل به رشد و پیشرفت افراد کمک می کند .

با درست صحبت کردن  می توانید افکار و اهداف خودتان را واضح و دقیق منتقل کنید . 

 

فن بیان مناسب چه مزایایی دارد ؟

هر چقدر بهتر صحبت کنید توجه دیگران را بیشتر به خودتان جلب می کنید و می توانید نظرات آنها را به نظر خودتان نزدیک تر کنید . هر چقدر بهتر صحبت کنید رابطه شما با دیگران زیباتر خواهد شد و حتی خودتان را هم بیشتر دوست خواهید داشت که در نتیجه باعث می شود کیفیت زندگی بالاتری را تجربه کنید و قدرتمند تر شوید . 

 

به عنوان مثال این افزایش کیفیت را می توانید در محیط کار هم حس کنید . کسی که در محیط کار حرفه ای صحبت می کند ، به سرعت جایگاه بالاتری را دریافت می کند . امتیازات بیشتری را هم کسب می کند .  حتی جالب است بدانید که جدیدا اکثر مدیران شرکتها به دنبال استخدام افرادی هستند که مهارت های کلامی و فن بیان قوی دارند ( به اصطلاح خوش سر و زبان هستند ) . چنین افرادی با قدرت سخنوری خودشان پروژه های زیادی را می توانند جذب کنند . همچنین مشتری ها را برای خرید متقاعد می کنند . در کل حضور افراد با فن بیان قوی در شرکت ها و سازمان ها معمولا باعث افزایش سودآوری آنها می شود . 

هم چنین فرض کنید در یک گردهمایی بزرگ که افراد شاخص و تاثیرگذاری در آن شرکت کردند حضور دارید . تصمیم می گیرید با جمعی از آنها گفتگو کنید . در چنین شرایطی باید به اصول فن بیان و مهارت های ظریف آن تسلط داشته باشید . در این صورت میتوانید به جمع افراد شاخص راه پیدا کنید و از هم صحبتی با آنها بهره ببرید .

البته در نظر داشته باشید که کسب چنین مهارتی نیازمند تمرین های بسیار زیادی است . تمرین هایی مثل رفع استرس ، ادای درست کلمات ، رعایت سرعت مناسب موقع صحبت کردن و ….  البته که یادگیری چنین مهارت هایی نیازمند پشتکار و تلاش فراوان است …

 

و در آخر …

داشتن مهارت های ارتباطی از رازهای اصلی موفقیت در زندگی ، کار و اجتماع  است . مهارت درست صحبت کردن نیز یک مهارت مهم فردی است که برای هر کس می تواند متفاوت باشد . البته اگر اصول و قواعد آن رعایت شود و زمان کافی برای تمرین به آن اختصاص دهید ، قطعا به نتایج خوبی خواهید رسید.  که به تقویت رشد فردی و عزت نفس شما کمک بسیار زیادی خواهد کرد . 

 

 

زهرا نظری

دیدگاهتان را بنویسید