منوی دسته بندی

آموزش تضمینی فن بیان و ارتباطات 

آموزش تضمینی فن بیان و ارتباطات

به نظر شما چرا بعضی از افراد می توانند خیلی خوب با دیگران ارتباط برقرار کنند و بعضی دیگر نه ؟

یا به عبارتی چطور می شود مهارت ارتباطی خوبی پیدا کرد ؟

چه ویژگی هایی باعث کسب چنین مهارتی می شود ؟

اصلا می دانید اصول آداب معاشرت صحیح چیست ؟

یا به چه دلایلی این مهارت اینقدر اهمیت دارد ؟ 

 

مهارتی به نام فن بیان 

به این مهارت که باعث برقراری یک ارتباط درست و اصولی می شود فن بیان می گویند . فن بیان یعنی توانایی سخن گفتن درست و اصولی در هر شرایط و موقعیتی . فن بیان تنها یک مهارت کاربردی در زندگی نیست بلکه باعث می شود از ترس های خود رها شده و زندگی جدیدی را تجربه کنید .

 

مهارت های برقراری ارتباط چه اهمیتی دارند ؟

درست است که امروزه داشتن دانش و تخصص برای موفقیت الزامی است ولی باید بدانید که اصلا کافی نیست . اگر نتوانید این تخصص و دانش خود را به دیگران ارائه دهید و توانمندی های خود را به درستی بیان کنید نتیجه مطلوبی به دست نخواهید آورد .

برای ارائه این توانمندی ها باید اصول فن بیان را یاد بگیرید . باید صحیح صحبت کردن و مهارت های سخنرانی را در خود پرورش دهید تا بتوانید با دیگران به درستی ارتباط بگیرید . مهمترین عامل موفقیت افراد موفق ، مهارت های ارتباطی و نحوه صحبت کردن آنهاست . به عبارتی هوش اجتماعی بالای این افراد تاثیر بسیار مهمی در موفقیت شان می گذارد .

این موضوع هم هیچ ربطی به شغل و جایگاه افراد ندارد . فرقی نمی کند معلم باشید یا یک فروشنده ، بازاریاب باشید یا مدیر شرکت . در هر حالت برای اینکه انسان اثرگذار تری باشید و حضور پر رنگ تری هم در جامعه داشته باشید نیاز دارید که این مهارت ضروری را یاد بگیرید .  

فن بیان نه تنها کمک می کند که صدای رسا و گیرایی داشته باشید بلکه به شما تکنیک های اعتماد به نفس و رفع خجالت ، مدیریت ترس از سخنرانی ، مهارت های برقراری ارتباط موثر و خوب در جامعه ، آداب معاشرت حرفه ای ، کسب شخصیت کاریزماتیک و اثربخشی را نیز آموزش می دهد . 

 

آموزش تضمینی فن بیان و ارتباطات

 

چرا یادگیری فن بیان ضروری است ؟

 

  • هر فردی در طول زندگی خود حداقل چندین بار در موقعیت هایی قرار می گیرد که باید برای افراد دیگر صحبت کند و یا مجبور شود که از عقایدش دفاع کند . پس در چنین شرایطی باید بتواند سخنانش را مدیریت کرده و به درستی آنها را بیان کند . 

 

  • در مشاغل مختلف به خصوص کارمندان باید مهارت های ارتباطی و سخنوری خوبی داشته باشند تا بتوانند ارتقا شغلی پیدا کنند .

 

  • افرادی مثل فروشندگان باید توانایی متقاعد کردن مشتری ها را داشته باشند تا بتوانند فروش بیشتری را تجربه کنند . نه فقط فروشندگان که هر فردی در هر موقعیت اجتماعی نیاز به کسب مهارت نفوذ کلام برای متقاعد سازی دیگران دارد . 

 

 

یادگیری این مهارت چه مزایایی دارد ؟

 

  1. می توانید منظور خود را به راحتی به دیگران برسانید 
  2. زبان بدن تاثیرگذاری خواهید داشت 
  3. ادبیات گسترده تری پیدا کرده و سازنده تر صحبت می کنید 
  4. کسب جایگاه ویژه در جامعه و مورد تحسین قرار گرفتن 
  5. کسب اعتماد به نفس بالا

 

 

راهکارهای بهبود فن بیان

 

  • واضح صحبت کنید 
  •  اعتماد به نفس داشته باشید 
  • به حرفی که می زنید اعتقاد داشته باشید 
  • فروتن باشید 
  • قدرت بیان خودتان را تقویت کنید 
  • درست بایستید 
  • لحن و تن صدای خود را کنترل کنید 
  • هر روز مستمر تمرین داشته باشید 
  • آمادگی قبل از اجرا 
  • استرس تان را مدیریت کنید و خونسرد باشید 
  • زبان بدن درستی داشته باشید 

 

برای اینکه اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید می توانید به مقاله افزایش قدرت ابزارهای گفتاری و بیانی رجوع کنید . در این  مقاله اطلاعات کامل و جامع تری در این خصوص ارائه شده است . 

 

 

آموزش های فن بیان در چه صورت کاربردی تر هستند ؟ 

 

صحبت کردن پلی است برای رسیدن به موفقیت . این پل به وسیله کلمات و جملاتی که شما استفاده می کنید ساخته می شود . پس در ساخت آن باید اصول درست و به جا را در نظر گرفت .

 

آموزش تضمینی فن بیان و ارتباطات

 

اصول اساسی در این راه صرفا آموزش چند نکته و حفظ کردن آنها نیست بلکه باید هر کدام از آنها را به طرز صحیحی تمرین کرد . تمرین مستمر و مداوم باعث تغییر مثبت و یادگیری این مهارت مهم می شود .

 

نکاتی که در مسیر آموزش فن بیان به شما کمک می کنند : 

 

  • گوش دادن به سخنرانی ها 

افرادی که خوب صحبت می کنند معمولا گوش شنوای خوبی هم دارند . شنونده خوب بودن باعث می شود با نحوه ارائه دادن دیگران آشنا شوید و ناخودآگاه به سمت خوب صحبت کردن سوق داده شوید . اگر الگوی سخنرانی خوب و متخصصی پیدا کردید از او پیروی کنید تا در مسیر گفتاری درستی قرار بگیرید . 

 

 

  • شرکت در دوره های آموزشی و تخصصی فن بیان

مهارت فن بیان نه ارثی است و نه به یکباره به دست می آید . همان طور که گفته شد با تمرین و ممارست زیاد می توان سخنور خوبی شد . به همین دلیل شرکت در کلاس های آموزشی و همراهی با افراد دیگری که آنها نیز خواهان رسیدن به این مهارت هستند می تواند بسیار کمک کننده باشد .چرا که در این دوره ها آموزش با تمرین و تلاش همراه است . 

 

 

  • تماشای اجرای دیگران 

در این مسیر نه تنها شنونده بودن بسیار مهم است که حتی بیننده خوبی بودن  نیز بسیار اثربخش است . شما باید یک بیننده و حتی یک تحلیل گر خوب باشید تا بتوانید نقاط ضعف و قوت اجراهای دیگران را بررسی کنید . 

فن بیان نه فقط زبان که سایر اعضای بدن شما را هم درگیر می کند . به همین خاطر اینجا زبان بدن هم اهمیت به سزایی پیدا می کند . برای انتقال یک مفهوم به مخاطب زبان ، چشم ها ، دست ها و تک تک اعضای بدن درگیر می شوند تا به نحو احسن این کار صورت بگیرد . 

 

آموزش تضمینی فن بیان و ارتباطات

 

به همین خاطر مشاهده و تحلیل اجراها به شما راهنمایی می کند تا ببینید چه کارهایی را باید در زمان صحبت کردن انجام داد و از انجام چه کارهایی پرهیز کرد ؟ 

 

 

  • تقویت اعتماد به نفس 

مهمترین عامل در یک اجرای خوب اعتماد به نفس بالاست . کمبود اعتماد به نفس مشکلی است که به سختی و با تمرین و اجراهای بسیار می توان آن را بهبود بخشید . سعی کنید مدام خودتان را در معرض صحبت با دیگران قرار دهید و در مورد مسائل مختلف صحبت کنید تا کم کم اعتماد به نفس خودتان را افزایش دهید .

 

  • تمرین مداوم 

همان طور که قبلا هم گفته شد ، فن بیان صرفا محدود به آموزش یک سری از تکنیکها نیست . بلکه هر کدام از این تکنیک ها باید بارها و بارها تمرین شوند تا تاثیرگذار باشند . پس تلاش کنید و از تمرین مستمر دست برندارید . 

 

 

سخن پایانی 

 

برای این که بتوانید به صورت اصولی فن بیان را آموزش ببینید می توانید در دوره های حضوری و یا خصوصی فن بیان ما شرکت کنید . 

 

زهرا نظری

دیدگاهتان را بنویسید