منوی دسته بندی

انواع مذاکره از نظر نتیجه کدامند؟

انواع مذاکره از نظر نتیجه

انواع مذاکره از نظر نتیجه

به دلیل اینکه مذاکره باید منجر به حل تعارضات شود، همفکری در آن از اهمیت بسزایی برخوردار است. البته همیشه این همفکری منجر به نتیجه دلخواه طرفین نمیشود. در ادامه شما را با انواع انواع مذاکره از نظر نتیجه آشنا می کنیم.

 

>> مذاکره برد – برد:

به مذاکره‌ای که هیچ فرصت و امکانِ استفاده نشده ای در آن باقی نمانده است، مذاکره برد برد می گویند. لذا اگر بتوان وضعیتی را در یک مذاکره‌ تصور کرد که یکی از طرفین، دارای دستاورد بیشتری بدون آسیب‌زدن به دیگران یا کاستن از منافع آن‌ها باشد، به این معنیست که مذاکره هنوز به نقطه‌ی برنده – برنده نرسیده است.

 

>> مذاکره برد – باخت:

یک طرف مذاکره در مذاکره برد – باخت، برنده (سود بیشتر) میشود درحالیکه طرف دیگر، بازنده (سود کمتر) میشود. در چنین شرایطی یک طرف مذاکره پس از انجام گفت‌وگوهای مختلف و بررسی جوانب مختلف مذاکره، سود بیشتری بدست می آورد؛ با اینکه بازنده ی بازی در مذاکره برنده- بازنده، از پای میز مذاکره کنار نمی‌رود.

روند نتیجه یک مذاکره

البته بازنده‌بودن به این معنی نیست که طرف بازنده، هیچ سودی بدست نیاورده است بلکه ممکن است سود نسبی به دست آورده باشد؛ اما رضایت کافی از میزان سودش نداشته باشد و از نظر او چنین سودی نسبت به طرف دیگر مذاکره، عادلانه نباشد. از این رو به چنین مذاکره ای، مذاکره برد – باخت می‌گویند.

 

قدرت یکی از طرفین، تعیین کننده ی نتیجه مذاکره برد – باخت است. امتیازی که یکی از طرفین مذاکره در مذاکره برنده- بازنده از دست می‌دهد، بیشتر از دستاوردهایش است و به همین خاطر، احساس بازندگی می‌کند؛ در حالیکه عکس این موضوع برای طرف مقابل (طرف قوی‌تر)، صدق میکند.

 

>> مذاکره باخت – باخت:

مذاکره باخت – باخت  به مذاکراتی گفته میشود که هیچ یک از طرفین به نتیجه دلخواهشان نرسند. نتیجه ی چنین گفتگوهایی منفی میشود و هر دو طرف در پایان مذاکره راضی نیستند.

 

وقتی که میخواهید لباسی را بخرید، به فروشگاهی مراجعه کرده و با فروشنده در مورد خرید آن لباس، مذاکره می‌کنید. با توجه به گران بودن قیمت لباس، شما نمیتوانید آنرا بخرید؛ به همین دلیل برای پایین آوردن قیمت با فروشنده صحبت می‌کنید.

 

فروشنده باید قیمتش را به میزانی کم کند که شما توانایی خرید آن لباس را داشته باشید اما با انجام این کار، خودش هیچ سودی نمیبرد؛ به همین دلیل به شما تخفیف نمی‌دهد و شما آن لباس را نمی خرید و اصطلاحا هر دو طرف بازنده میشوید، چون نه شما لباس را خریده اید و نه فروشنده جنسی فروخته که سود کرده باشد.

 

>> مذاکرات چند حریفه:

به مذاکره ای میگویند که بین چند نفر در جریان باشد و یکی از نمونه های آن، مذاکرات سیاسی بین کشورها می باشد که ممکن است تا چندین سال‌ طول بکشد.

نتیجه مذاکره

>> مذاکرات خصمانه:

معمولاً در بین رقبا، مذاکرات خصمانه اتفاق می‌افتد که هرکدام از طرفین مذاکره میخواهند برنده‌ شوند. معمولاً مذاکراتی که یک سر یا هر دوسر باخت است، منجر به مذاکرات خصمانه میشود.

 

>> مذاکرات ریاکارانه:

مذاکرات ریاکارانه به نوعی از مذاکرات اطلاق میشود که وعده‌های پوشالی در آن رد و بدل میشود یا یکی از طرفین مذاکره به قول‌هایش پایبند نیست.

 

درواقع زمانیکه حریف، قراردادی می بندد ولی به قولش عمل نمیکند، این مذاکره رخ می دهد. مذاکراتی که همراه با بدقولی هستند بعنوان تکنیک انحرافی یا تاخیری استفاده می شوند.

 

به عنوان مثال، یک کشور، پس از بستن قراردادی مرتبط با حفظ محیط زیست نمیخواهد مردم را برای تلاش در حفظ محیط زیست تشویق کند. بنابراین درصورتی که تردید دارید که حریفتان قصد بدقولی در مذاکره دارد، باید اقدام به مجازات مناسبی در توافقنامه خود کنید.

آموزش انواع مذاکره از نظر نتیجه

نتیجه گیری

مذاکره معمولا تعارض میان افراد حاضر در دو سوی یک معامله را کاهش می‌دهد و باعث میشود که برای دستیابی به نتایج رضایت‌بخش، هم‌فکری کنند. بنابراین کلید دستیابی به یک زندگی آرام و بدون استرس اینست که با انواع مذاکره از نظر نتیجه و مهارت‌های مرتبط با آن‌ها آشنا شوید.

 

الهه باقری

دیدگاهتان را بنویسید