منوی دسته بندی

برقراری ارتباطات کلامی موثر

برقراری ارتباطات کلامی موثر

صحبت کردن با دیگران کار ساده‌ای است اما اینکه با هرکس چطور صحبت کنیم که موثر واقع شود نیاز به مهارتی دارد که به آن توانایی برقراری ارتباط کلامی می‌گویند. در این مقاله قصد داریم به نحوه برقراری ارتباطات کلامی موثر و بررسی تکنیک های تقویت آن بپردازیم.

برقراری ارتباط موثر چه اهمیتی دارد؟

 

اصلا چه اهمیتی دارد که برای افزایش کیفیت یک ارتباط تلاش کنید ؟ 

برخلاف تصور عموم برقراری ارتباط موثر با دیگران ساده نیست. انسان‌ها همواره نیاز به توجه و تایید شدن دارند که بخشی از این حس رضایت‌مندی از طریق ارتباط مؤثر منتقل می‌شود.

اگر به کیفیت یک رابطه اهمیتی داده نشود، به مرور زمان امکان طرد شدن فرد بالا می‌رود. فرض کنید شما هنگام صحبت با همکار خود بدون توجه به کیفیت کلامتان از واژگانی استفاده کنید که منظور شما را به خوبی منتقل نکند، در این صورت ممکن است ناخواسته باعث رنجش او شوید. در حالی که مفهوم پیام شما به هیچ وجه بار منفی نداشته است. پس به کارگیری کلمات در یک ارتباط موثر همواره با احساس و درک عمیقی همراه می‌باشد.

در محیط‌های کاری ، همواره تیم‌هایی موفق به رشد و سودآوری شده‌اند که در ارتباط با یکدیگر حس ارزش و احترام را القاء کرده‌اند. در چنین محیطی که مدیران به خوبی به ایده‌ها و نظرات کارمندان خود گوش می سپارند، در واقع بستری را برای حس امنیت و رضایت شغلی کارمندان خود فراهم نموده‌اند.

با کسب مهارت ارتباطی قدرتمند می‌توانید موفقیت‌های بسیاری را تجربه کنید و شبکه‌ای گسترده از ارتباطات با افراد مختلف را تشکیل دهید. فراموش نکنید که تجارت‌های بزرگ هم از همین نقطه یعنی به نام ارتباطات موثر شروع به رشد کرده‌اند. این بدان معنی است که برای شروع هر کسب و کاری دیگر به تنهایی سرمایه‌گذاری مالی کافی نیست. یک ارتباط موفق نقش مهمی در جلب اعتماد و کسب اعتبار اطرافیان ایفا می‌کند. 

 

ارتباط کلامی چیست؟

 

ارتباط کلامی یعنی از زبان برای انتقال اطلاعات، افکار و احساسات خود به دیگران استفاده کنید. توانایی صحبت کردن بخشی از مهارت ارتباط کلامی است. این که شما پیام‌ها را چطور به مخاطب انتقال می‌دهید و چه درکی از پیام آن‌ها دارید بخشهای دیگری از این مهارت است که بسیاری از افراد نیاز به پرورش آن دارند. 

 

 

انواع مهارت ارتباطی

 

  • کلامی: این مهارت توانایی ایجاد ارتباط با استفاده از کلمات است و شامل عبارت‌هایی است که در حین صحبت با دیگران یا هنگام نوشتن به کار می‌برید.

 

  • غیرکلامی: برخلاف مهارت قبلی این نوع ارتباط بدون استفاده از کلمه‌ها ایجاد می‌شود. زبان بدن، حالت‌های چهره و حرکات دست و پا همگی در این دسته قرار می‌گیرند.

 

  • تصویری: توانایی برقراری ارتباط با تصاویر است. به طور مثال اگر شکلی روی کاغذ یا صفحه کامپیوتر بکشید که منظور شما را به صورت واضح و روشن به دیگران انتقال دهد ارتباطی تصویری ایجاد کرده‌اید. نوشتن نیز گاهی در این دسته از مهارت‌های ارتباطی قرار می‌گیرد.

 

  • نوشتاری: ارتباط نوشتاری شامل نوشتن حروف، کلمات، عبارات و جمله‌ها روی کاغذ یا صفحه کامپیوتر است. این نوع از ارتباط معمولا زمانی شکل می‌گیرد که ارتباط کلامی امکان‌پذیر نیست.

 

پرورش هر ۴ مهارت ارتباطی اهمیت دارد؛ زیرا در موقعیت‌های مختلف ممکن است به یک یا چند مورد از این مهارت‌ها نیاز داشته باشید و اگر آن‌ها را در خود پرورش ندهید ممکن است در راه رسیدن به هدف‌هایتان با مشکلاتی مواجه شوید.

 

تفاوت ارتباط کلامی و غیر کلامی

 

برخی افراد تنها تفاوت این دو ارتباط را در بیان کلمه‌ها در ارتباط کلامی و عدم بیان آن‌ها در ارتباط غیرکلامی می‌دانند. در حالی که از جنبه‌های مختلفی با یکدیگر تفاوت دارند. ارتباط غیرکلامی در واقع مکمل ارتباط کلامی است و پیام مطلب را به شکل واضح‌تری به مخاطب می‌رساند.

در شکل‌گیری یک ارتباط صحیح، ارتباط کلامی و غیر کلامی مکمل یکدیگر می‌شوند.

 

تکنیک های تقویت مهارت های کلامی

 

  • قبل از صحبت کردن بیندیشید

سعی کنید در پاسخ به سوال دیگران سرعت به خرج ندهید. قدری صبر کنید و پس از اندیشیدن به سوال، برای آن پاسخ مناسبی بیابید. اگر تحت فشار هستید و حتما باید پاسخگو باشید حتما کمی سکوت کنید. این سکوت شما نشان می‌دهد که قرار است به شنوندگان خود بهترین پاسخ را ارائه دهید و همین امر اعتبار شما را پیش آن‌ها افزایش می‌دهد.

اگر کسی در مقابل کلام شما سکوت کرد، او را مجبور به عجله برای پاسخگویی نکنید و اجازه دهید کمی فکر کند. این رفتار شما برای او بسیار قابل احترام خواهد بود. همچنین این کار بخشی از مهارت‌های شنیدن است و شما را فردی حرفه‌ای در ایجاد ارتباط موثر نشان می‌دهد.

 

  • از عبارت‌های کوتاه استفاده کنید

وقتی کوتاه و واضح صحبت می‌کنید، درک پیام شما برای دیگران ساده‌تر می‌شود و به سرعت منظور اصلی شما را درمی‌یابند. قبل از شروع مکالمه از خود بپرسید که در چه قالبی می‌توانید منظورتان را ساده‌تر و کوتاه‌تر بیان کنید. فرقی نمی‌کند که در حال صحبت کردن یا نوشتن باشید. در هر دو حالت بهتر است از جملات و کلمات پیچیده دوری کنید و عبارت‌های تکراری را حذف کنید. با استفاده از این روش مطمئن می‌شوید که دیگران منظورتان را درک کرده‌اند و بازخورد مناسبی می‌گیرید. 

این مهارت همچنین برای صحبت با اعضای تیم و همکاران مفید است زیرا پیچیده‌ترین مطالب را با استفاده از این روش به راحتی توضیح می‌دهید و هیچ نقطه مبهمی در ذهن آن‌ها باقی نمی‌گذارید.

 

  • مخاطبان را درک کنید

برای ایجاد ارتباط کلامی اثربخشی باید مخاطب را درک کنید و خود را جای او بگذارید. همه افراد اطلاعات و دانش مشابهی ندارند. بنابراین طوری منظورتان را بیان کنید که برای همه قابل درک باشد. این مورد مخصوصا در هنگام بیان موضوعات تخصصی اهمیت ویژه‌ای دارد. 

فراموش نکنید که علاوه بر میزان دانش افراد، باید به فرهنگ و عقایدشان نیز بیندیشید تا در میان صحبت‌ها آنها را دل‌آزرده نکنید. هر کسی ریشه‌های فرهنگی خاص خودش را دارد و نباید در حین صحبت به این زمینه‌های فکری عمدا یا سهوا توهین کنید.

بنابراین پیش از شروع صحبت از خودتان بپرسید که مخاطب شما چه می‌خواهد، چه نیازهایی دارد و در چه سطحی از آگاهی قرار دارد. 

همچنین مطالبی را عنوان کنید که او به شنیدن آن‌ها علاقه‌مند است. به طور مثال اگر مخاطب شما شخصی با مدرک دانشگاهی باشد صحبت درباره موضوعات علمی برای او شنیدنی خواهد بود اما برای فردی میانسال که تحصیلات دانشگاهی ندارد و از نوجوانی در بازار کار کرده است این صحبت‌ها حائز اهمیت نخواهد بود و ترجیح می‌دهد بحث را عوض کند یا به طور کلی مکالمه با شما را ادامه ندهد.

 

 

  • روی لحن و تن صدای خود کنترل داشته باشید

لحن و تن صدا نقش مهمی در شکل‌گیری ارتباط موثر دارد و اگر از آن به درستی استفاده کنید مخاطب را به خود جذب خواهید کرد. مثلا لحن صمیمی همراه با لبخند، تاثیر بسیار مثبتی خواهد گذاشت. برعکس لحن بی‌احساس با تن صدای ثابت مخاطبان را از شما دور می کند، به طوری که رغبتی برای شنیدن صدای شما نداشته باشند.

در حین صحبت باید با تن صدای خود بازی کنید و و در زمان‌هایی که مطلب مهمی را بیان می‌کنید یعنی اصلی‌ترین بخش صحبت‌هایتان، تن صدا را تغییر دهید. مثلا اگر با صدایی بلند حرف می‌زنید مسئله اصلی را قدری آرام‌تر بگویید و اگر جمله را به آرامی بیان می‌کنید کلمه اصلی را کمی بلندتر بگویید

فراموش نکنید که میزان انرژی کلامتان را باید با حال و هوای طرف مقابل تنظیم کنید. مثلا اگر مخاطب شما ناراحت است و در کل آرام صحبت می‌کند بهتر است شما هم لحنی با انرژی مشابه داشته باشید. با اگر هیجان زیادی دارد شما هم با او همراه شوید و حرف‌هایتان را با انرژی بزنید تا احساس بدی پیدا نکند و ارتباطش را با شما ادامه دهد.

 

  • به زبان بدن خود توجه کنید

زبان بدن به عنوان ارتباط غیر کلامی روی مخاطب شما تاثیر گذاشته و منظور شما را بهتر به او می‌رساند. برای این‌که از زبان بدن برای برقراری ارتباطی بهتر استفاده کنید باید به یک سری نکات از جمله ایجاد ارتباط چشمی متعادل با دیگران، استفاده از دست برای تفهیم مطالب و یا تغییراتی در حالت‌های چهره یا نحوه نشستن یا ایستادن خود و …. توجه کنید. 

 

  • فعالانه گوش دهید

گوش دادن به اندازه صحبت کردن در ارتباط کلامی اهمیت دارد زیرا مخاطب درمی‌یابد که شما به او گوش داده‌اید و نیازها و خواسته‌هایش را می‌دانید. در واقع با این کار روابط خود را بهتر می‌سازید. وقتی دیگران احساس شنیده شدن می‌کنند در مقابل به حرف‌های شما نیز بهتر گوش می‌دهند. 

در گوش دادن فعال به این نکات توجه نمایید:

  • از قضاوت کردن طرف مقابل خودداری کنید.

  • هر نوع عامل حواس پرتی احتمالی را حذف کنید. به طور مثال در حین مکالمه با دیگران زنگ گوشی خود را بی‌صدا کنید.

  • روی حرف‌ها متمرکز شوید و در حین صحبت او مدام به حرف‌های بعدی خود نیندیشید.

  • سوالاتی واضح بپرسید تا مطمئن شوید که کلام طرف مقابل را به درستی درک کرده‌اید.

  • صبر کنید تا صحبت‌های مخاطب تمام شود و بعد شروع به صحبت کنید.

 

  • با اعتماد به نفس صحبت کنید

داشتن اعتماد به نفس در حین صحبت اهمیت زیادی دارد؛ چرا که صحبت بدون لحن مطمئن منجر به این می شود که دیگران هم به حرف‌هایتان اعتماد نکنند. 

یکی از راه‌های افزایش اعتماد به نفس در حین صحبت یا سخنرانی این است که فهرستی از نکات مهم حرف های خود ( تیتر موضوعات مهم ) تهیه کنید. این نوشته‌ها همان نقشه‌های ذهنی هستند که به شما در ایجاد ارتباط کلامی بهتر و اثربخش‌تر کمک می‌کنند. همچنین باعث می شوند که شما دقیقا روی بخش‌های اصلی صحبت متمرکز شوید.

 

  • اصالت خود را نشان دهید

برای پرورش مهارت ارتباط کلامی باید صداقت خود را حفظ کنید. مردم با کسانی که خود واقعی‌شان هستند بهتر ارتباط برقرار می‌کنند تا با افراد ظاهر ساز. به طور مثال اگر همکارتان از شما سوالی پرسید که جوابش را نمی‌دانید بدون احساس شرمندگی این عدم آگاهی را بیان کنید. در این حالت او برای شما احترام بیشتری قائل می شود. 

اگر در طول مکالمه صداقت و واقعیت خودتان را نشان دهید ارتباطی موثر و طولانی مدت شکل می‌گیرد و طرف مقابل شما را به عنوانی فردی صادق می‌پذیرد. ولی اگر دیگران احساس کنند که صداقت کافی ندارید یا مدام در حال نمایش قابلیت‌هایتان هستید به احتمال زیاد این رابطه ادامه نمی‌یابد.

 

 

  • مهارت‌هایتان را تمرین کنید

این را بدانید که صرفا فراگیری مهارت ارتباط کلامی کافی نیست و شما باید مدام تمرین کنید تا این مهارت‌ها را در خود پرورش دهید. با تمرین مداوم در محیط کار و زندگی و در مواجهه با افراد مختلف، اعتماد به نفستان هم بیشتر می شود.

 

 

  • بازخورد بگیرید

از دیگران برای تمرین بهتر ارتباط کلامی کمک بگیرید. مخصوصا از اعضای خانواده و دوستان صمیمی خود بخواهید که به شما در تمرینات کمک کنند و به شما نقاط ضعف و قوتتان را بگویند. این روش هم اعتماد به نفس شما را در صحبت با دیگران بالا می‌برد و هم از این طریق از دیگران بازخورد می‌گیرید.

 

  • به فرهنگ و عقاید دیگران احترام بگذارید

به یاد داشته باشید که در هر فرهنگ و اجتماعی متناسب با همان محیط ارتباط کلامی و مخصوصا غیرکلامی برقرار کنید تا دیگران از این رفتارها سوء برداشت نکنند. به طور مثال خیره نگاه کردن به دیگران رفتاری است که از نظر مردم کشور ما زیاد جالب نیست و آن را رفتاری بی‌پروا می‌دانند. در حالی که ممکن است در یک منطقه دیگر اگر نگاه خیره نداشته باشید رفتارتان را نشانه بی‌ادبی بدانند و از شما دلگیر شوند. 

 

 

  • هوشمندانه سکوت کنید

هنگامی که اتفاق پرتنشی بین شما با فرد یا افرادی رخ می‌دهد سکوت کردن را انتخاب کنید و منتظر باشید تا طرف مقابل حرف‌هایش را بزند. همیشه اثربخشی کلام آخر از کلام اول بیشتر است؛ زیرا صحبت‌هایی که پس از شنیدن نقطه نظرات دیگران بیان می‌کنید حاصل شنیدن افکار آن‌ها و مقایسه‌اش با تفکرات خودتان است و مسلما به نتایج بهتری خواهید رسید. همچنین این سکوت شما از میزان تنش موجود در فضا می‌کاهد و نمی‌گذارد که شرایط از کنترل خارج شود.

 

  • هدف از ارتباط را تشخیص دهید

شما با هر ارتباطی می‌خواهید به هدف مشخصی برسید و مهم است که این هدف را از قبل در ذهنتان روشن کرده باشید. وقتی انگیزه اصلی خود را از صحبت با یک فرد می‌یابید، در انتخاب کلمات و نحوه برقراری ارتباط خود بیشتر دقت می‌کنید. 

 

 

  • ساده‌ گویی کنید

اگر می‌خواهید اثربخشی کلام خود را افزایش دهید باید از جملاتی ساده برای انتقال پیام استفاده کنید. هرگز خود را درگیر عبارت‌های پیچیده و سخت نکنید و اصطلاحات علمی را کنار بگذارید. حتی در مکانهایی که بحث علمی در جریان است و مجبور به علمی صحبت کردن هستید، می توانید بقیه صحبت هایتان را در قالب جملاتی ساده بیان کنید. در این حالت هم به جذابیت کلام شما افزوده می شود و هم اطرافیان به درک عمیقی از مفهوم کلامتان می رسند.

یکی از رازهای استیو جابز در برقراری ارتباط موثر با دیگران، شادابی کلام او بود. البته شادابی کلام به معنای حرف‌های شاد و خنده‌دار نیست. شادابی کلام یعنی ساده حرف زدن، عمومی حرف زدن و رعایت دستور زبان تا حد ممکن.

بنابراین از بیان کلماتی که تلفظ آنها برای خودتان هم سخت و پیچیده است، بپرهیزید. جملات سنگین نه به معنای سواد بالای شماست و نه کلاس کار شما را بالا می برد. 

  

 

  • هوشمندانه صحبت کنید

مهم‌ترین ابزار برقراری یک ارتباط مؤثر که احساسات مختلفی را منتقل می‌کند صحبت کردن است. پس در ابتدای شروع گفتگو، هوشمندانه به کلمات مورد استفاده خود فکر کنید. همچنین شما باید بدانید که هر کلمه و لحنی را در کجا به‌ کار بگیرید. به طور مثال نوع لحن شما هنگام صحبت کردن در محیط کار با زمانی که در کنار دوستان و خانواده هستید باید متفاوت باشد.

اکثر افراد معتقدند که استفاده از هر کلمه هنگام گفتگو برگرفته از تفکر و روحیات یک فرد می‌باشد. پس قدرت کلمات را دست کم نگیرید و مطمئن باشید که همین کلمات و گفتگوهای کوتاه مبدا روابط مستحکم آینده می‌باشند.

 

  •  به استرس نه بگویید

در زمان بروز استرس و فشار روحی بر روی یک فرد، ارسال هرگونه پیامی ممکن است منجر به برداشت غلطی از سوی فرد مقابل شود. چرا که استرس مانع ارسال مفهوم صحیح یک پیام خواهد بود.

 تصور کنید برای شرکت در جلسه مصاحبه ای از شما دعوت شده است. با حضور در جلسه، در صورتی که بر استرس خود غلبه نکنید،‌ کنترل شرایط از دست شما خارج خواهد شد. احتمالا این نقص، شما را فردی با اعتماد به نفس پایین جلوه خواهد داد. پس برخوردهای اول را جدی بگیرید. هنگام ایجاد ارتباط مؤثر در برخورد اول می‌توانید تاثیر عمیقی بر روی فرد مقابل بگذارید.

 

 

  •  کنترل احساسات را جدی بگیرید

در ارتباطات، احساسات نقش مهمی دارند. احساسات خود را تربیت کنید. با هدایت عواطف خود، تاثیرگذارتر خواهید بود. اگر احساسات خود را نشناسید پس امکان انتقال صحیح آن را نیز نخواهید داشت. گاهی ممکن است با بروز نابه‌جای یک احساس، پیام اشتباهی را به فرد مقابل ارسال کرده و موجب برهم‌زدن یک رابطه شوید. تنها به این دلیل که به احساسات خود مسلط نبودید.

 

 

  •  آگاهی، آگاهی، آگاهی

مگر می‌شود بدون آگاهی و شناخت افراد، ماندگاری رابطه‌ای را تضمین کرد؟ اگر شما شناخت خوبی از خود و اطرافیان خود نداشته باشید بی‌شک با مشکل مواجه خواهید شد. پس بیشتر مطالعه کنید، با کیفیت بیشتری به رفتار اطرافیان خود دقت کنید و از یادگیری و رشد دست برندارید.

 

 

مزایای برقراری ارتباط کلامی چیست؟

 

  • صرفه‌جویی در زمان

  • بازخورد سریع

  • دوری از تنش

  • آماده‌سازی آسان

 

 

معایب برقراری ارتباط کلامی چیست؟

 

  • گاهی در حین توضیح دادن یک موضوع از کلمات درستی استفاده نمی‌کنید و شنونده یا شنوندگان درک کاملی از منظور شما نخواهند داشت. از این رو پیام شما به شکل صحیح منتقل نمی‌شود و اصطلاحا منجر به کج فهمی می شود. 

  • وقتی در مکالمه از جمله بلندی استفاده می‌کنید معمولا نکته اصلی مطلب در میان عبارت‌های مختلف گم می‌شود. یا اگر در عبارتی کوتاه آن را بیان کنید جزئیات نادیده گرفته می شوند. به همین علت گاهی صحبت کردن درباره یک موضوع آن‌طور که باید اثربخش نیست. در این مواقع افراد به نوشتن آن مطلب رو می‌آورند تا متن نوشته شده در عین سادگی تمامی نکات و جزئیات مهم را شامل شود.

  • اگر مهارت شما در ارتباط کلامی قوی نباشد ممکن است دیگران مفهوم کلام شما را متوجه نشوند. این اتفاق مخصوصا در زمان‌های اعلام ایده یا نکته‌ای جدید اتفاق می‌افتد.

 

عوامل موثر بر ارتباطات موثر 

 

  • ارتباط چشمی

تماس چشمی ملایم به هنگام ارتباط کلامی اعتماد را افزایش داده و منجر به ایجاد همکاری‌های آینده را می گردد. نگاه شاد نیز، اعتماد عاطفی را بیش‌تر می‌کند. 

 

  • حالت چهره‌ی مهربان

ارتباط موثر بر اساس اعتماد است و اگر به گوینده اعتماد نداشته باشید به حرف‌هایش گوش نمی‌دهید. یا حتی اگر کمی خشم یا ترس در چهره‌ی گوینده هنگام ارتباط کلامی ببینید، احتمالا اعتمادتان به او کم می‌شود. 

 

  • صدای گرم

صدای گرم به هنگام ارتباط کلامی در درک حرف‌های گوینده بسیار مهم است. اگر حالت چهره احساس خاصی را نشان دهد و صدا احساس متفاوتی را منتقل کند، در مغز ناهماهنگی عصبی اتفاق می‌افتد و شنونده گیج می‌شود؛ در نتیجه اعتماد از بین می‌رود، تردید ایجاد می‌شود و احتمال همکاری کاهش می‌یابد.

 

  • آهسته حرف زدن

اگر کمی آهسته صحبت کنید به آسانی می‌توانید از طریق صدا اعتماد بیشتری به افراد منتقل کنید. رعایت این نکته بر ارتباط کلامی تاثیر مثبتی دارد.

آرام صحبت کردن، باعث می‌شوند شنونده آنچه را که می‌گویید درک کند. همچنین آهسته صحبت کردن، احترام شنونده را نسبت به شما بیشتر می‌کند. صدای آرام، استرس را در شنونده کاهش می دهد ولی برعکس بلند و تند صحبت کردن، هیجان، خشم و ترس را در مخاطب تحریک می‌کنند.

 

  • حالت بدن و دست‌ها

حالت بدن و به ویژه حرکات دست در ارتباط کلامی بسیار مهم هستند. زیرا به هماهنگی مراکز درک زبانی در مغز کمک می‌کنند. اگر حرف‌ها و حالات بدنتان ناهماهنگ باشند، شنونده گیج می‌شود. برای تمرین هماهنگی حرکات بدن با گفتار می‌توانید جلوی آینه صحبت کنید و آگاهانه در حین صحبت دست‌هایتان را برای انتقال مفاهیم تکان دهید. 

 

  • راحت بودن

میزان راحتی شما در هنگام ارتباط کلامی از طریق زبان بدن، حالت چهره و صدا منعکس ‌شده و هر گونه استرسی هم باعث انتقال بی‌اعتمادی می‌شود. استرس در گفتار شما، این پیام را به مغز شنونده منتقل می‌کند که مشکلی وجود دارد و حالت دفاعی را در شنونده تحریک می‌کند. استرس باعث می‌شود زیاد صحبت کنید و در نتیجه پیام‌ها نیز به روشنی منتقل نشوند.

 

  • راحت و مودبانه نه بگو

برخی بر این تصورند که اگر بخواهند با دیگران رابطه پایدار داشته باشند حتما باید به  درخواست های آنان جواب مثبت بدهند. ولی توجه کنید که گاهی نه گفتن باعث می شود مخاطب به شخصیت و خصوصیات اخلاقی شما بیشتر آشنا شود و این رابطه موثرتر و پایدارتر بماند.

  • سوالات ممنوعه نپرسید

برای داشتن یک ارتباط خوب و موثر سوال‌هایی هست که بهتر است پرسیده نشود، چه در معاشرت‌های اجتماعی و چه در روابط شخصی. خواه دوستانه باشد و خواه عاطفی. سوال‌هایی که یا وجهه ما را تحت تاثیر منفی خود قرار می‌دهد، یا در غیر این صورت طرف مقابل را آزرده و معذب می‌کند.

جالب است که اکثر این سوال‌ها هم بدون اینکه پرسیده شوند، جواب داده خواهند ‌شد، ولی با گذشت زمان و البته خواست و میل اشخاص.

 

اما این سوالات ، چه سوالاتی هستند؟ 

  • هیچ‌گاه درباره حقوق دریافتی افراد از آنها سوال نکنید.

  • پرسش درباره قیمت کالاها را صرفا مختص فروشندگان بدانید نه افرادی که آن اجناس را خریده اند.

  • در مورد اعتقادات مذهبی یا باورهای سیاسی اطرافیانتان کنجکاوی نکنید.

  • چرا هنوز مجردی؟ یا چرا ازدواج کردی؟ چرا بچه دار نمی شی ؟

  • کجایی؟ یکی از بدترین سوالاتی که می‌شود در ابتدای مکالمه‌های تلفنی از کسی پرسید، همین پرسش است. 

  • سوال کردن درباره سن، وزن یا قد افراد هم جزو خطوط قرمز به حساب می‌آید.

  • اگر یک سوال بپرسم، قول می‌دهی که راستش را به من بگویی؟ 

  • هر گونه سوال از افراد در مورد جراحی‌های پلاستیکی آنها

  • سوال‌هایی هست که پرسیده می‌شود صرفا برای اینکه تایید بگیرند. مانند به نظر تو من زیبا هستم؟ این‌گونه پرسش‌ها وجهه شما را در هر جایگاهی که باشید، خدشه‌دار می‌کند.

 

سخن پایانی

  

ارتباطات موثر ، مجموعه‌ای از اعمال و رفتار ما در قالب یک پیام می‌باشند که به افراد دیگر منتقل می‌کنیم. حال این پیام ممکن است کلامی یا غیرکلامی باشد. به عبارتی ارتباط موثر آن بخش از رابطه می‌باشد که با درگیری احساسات و عواطف فرد مقابل همراه می‌شود. هر یک از ما در طول روز ارتباط‌های کوتاه و موقتی زیادی را تجربه می‌کنیم. حضور در یک فروشگاه، قدم زدن در خیابان و عبور کردن از کنار افراد ناشناس از این دسته می‌باشند. 

اما در اکثر مواقع جنس این روابط، عمیق‌تر و طولانی مدت می‌شود. ما لحظاتی از روز با افرادی در ارتباط هستیم که بعد از ارسال پیام خود، نیاز به دریافت توجه از آنان داریم. این پیام ممکن است در قالب گفتگوی حضوری، تماس تلفنی، ارسال ایمیل و حتی نظر دادن در شبکه‌های اجتماعی باشد. پس برقراری ارتباط به این شکل عمیق‌تر بوده و  با احساسات طرف مقابل، درگیری بیشتری دارد.

در یک ارتباط موثر علاوه بر کلام، احساسات طرفین به یکدیگر منتقل شده و واکنش‌های بسیاری پدید می‌آید. با نگاهی بر روابط خانوادگی و محیط‌های کاری در می‌یابیم مهم‌ترین اصل موفقیت در یک رابطه خودشناسی، کنترل احساسات و هیجانات می‌باشد. علاوه بر آن آگاهی و آموزش در این حوزه نقش مهمی در رشد و توسعه هر فرد خواهد داشت. 

پس تلاش کنیم که با به کارگیری تکنیک های گفته شده روابط بهتر و موثرتری بسازیم.

 

زهرا نظری

دیدگاهتان را بنویسید