منوی دسته بندی

تکنیک های گفتگو با فرد مخالف

تکنیک های گفتگو با فرد مخالف

همیشه موافقت کردن با نظرها ، عقیده ها ، پیشنهادها و کارهای دیگران درست نمی باشد. موافقت کردن با چیزهایی که مخالفشان هستیم می‌تواند شرایط سختی را به وجود بیاورد و شخصیت انسان را زیر سوال ببرد. همه انسانها باید بتوانند مخالفت خود را در شرایطی که راضی نیستند بر زبان بیاورند و از نظر خود دفاع کنند. 

مخالفت کردن به معنای بی احترامی کردن یا توهین به دیگران نمی باشد. البته باید مخالفت خود را طوری بیان کنید که دیگران نیز ناراحت نشوند. به همین دلیل در این مقاله ما تکنیکهایی برای گفتگو با فرد مخالف را بررسی می کنیم که با استفاده از آنها بتوانید خیلی مودبانه مخالفت خود را با دیگران اعلام کنید.

 

 

مخالفت درست چگونه است؟

 

مخالفت نوعی تفکر است که شاید بتوان گفت بهترین شیوه‌ای است که در اختیار انسانها قرار گرفته است. برای حفظ سلامت سرمایه گذاری های مشترک، از ازدواج گرفته تا تجارت و دموکراسی، به کارگیری این شیوه حیاتی است. می‌توانید از مخالفت کردن استفاده کنید تا افکار مبهم خود را به اندیشه‌های عملیاتی تبدیل کرده و به جای آنکه تفاوت‌ها را نادیده بگیرید، آنها را در کار دخیل کنید.

درست ‌مخالفت کردن هم دشوار است و هم اضطراب‌آور؛ باید بدانید که درست مخالفت کردن یک مهارت است و نه امری که به صورت طبیعی اتفاق بیفتد. پس اگر آن را اصولی یاد بگیرید، رفته‌رفته راحت‌تر مخالفت می‌کنید. 

یکی از قدرتمندترین مهارت‌های اجتماعی اعتبار دادن به دیگران است؛ یعنی باید بتوانید تصویری را تایید کنید که فرد دوست دارد در میان مردم از خود به نمایش بگذارد. آن‌ها که در هنر مخالفت کردن تبحر دارند، فقط به تصویری که از خود به نمایش می‌گذارند، فکر نمی‌کنند؛ آن‌ها به راحتی تصویری را تشخیص می‌دهند که فرد مقابل هم می‌خواهد از خود به نمایش بگذارد.

در هر گفتگویی، وقتی فرد مقابل احساس می‌کند تصویر اجتماعی مد نظرش را پذیرفته‌اید و تأیید کرده‌اید، بسیار راحت‌تر با شما ارتباط برقرار می کند و احتمالاً به آنچه می گویید بیشتر گوش می‌دهد. وقتی با کسی بحث می‌کنید، باید به این موضوع هم فکر کنید که او چگونه می‌تواند همزمان هم ذهنش را تغییر دهد و هم تصویر اجتماعی خودش را حفظ کند؟ انجام این کار حین بحث و منازعه بسیار دشوار است. 

اگر در زمان بحث کردن به طرف مقابل نشان دهید که  به او گوش می‌دهید و به دیدگاهش احترام می‌گذارید، احتمال این که فرد بعداً تغییر موضع بدهد، افزایش می‌یابد. همچنین این را فراموش نکنید که هر زمان فرد مقابل تغییر موضع داد، نباید سرزنشش کنید. معمولا در بحث‌هایی که دو سر بحث کاملاً با یکدیگر مخالفند، سرزنش کردن طرف مقابل به کرات اتفاق می‌افتد. سرزنش کردن سبب می‌شود فرد مقابل به سختی نظرش را تغییر دهد. هر چند این تغییر نظر ممکن است تغییر ذهن و عقیده نیز به دنبال داشته باشد.

 

ترفندهای ابراز مخالفت : 

 

مخالفت کردن با نظر و دیدگاه دیگران برای اکثر افراد کار سختی است. به خصوص اگر قرار باشد با شخص مهمی مخالفت کنیم. این ترفندها به شما کمک می ‌کند تا مخالفت خود را راحت ‌تر ابراز کنید.

 

1. اهمیت قائل شدن: 

قبل از این که وارد بحث و جنگ شوید سعی کنید رابطه مستحکمی با یکدیگر ایجاد کنید. هر دو شما باید بدانید ارزش رابطه و دوستی شما مهم ‌‎تر از عقاید و نظرهای شخصی است. در واقع باید این حس ایجاد شود که مخالفت با نظر فرد مقابل به معنای بی ‌اهمیت بودن او نیست.

 

 

2. کنترل خود: 

برای اکثر آدمها آرام ماندن در مقابل افراد و نظراتی که به شدت با آن مخالف هستند کار دشواری است. ممکن است هنگام مخالفت کردن با دیگران به سرعت عصبانی شوید،‌ جوش بیاورید و یا حتی بخواهید جواب دندان شکنی بدهید. 

در مشاجره ها و موضوعات حساس که منجر به یک دعوای تمام عیار می ‌شود، همیشه دو نکته مهم را به خاطر بسپارید: 

 اول: حفظ رابطه و دوستی 

دوم: درک متقابل از یکدیگر

زمانی که از کوره در می ‌روید به خودتان یک تنفس کوتاه بدهید و موقعیت را ترک کنید. نفس عمیق بکشید و هر کاری که می ‌تواند هیجان منفی شما را پایین بیاورد، انجام دهید. حتی می توانید این موضوع را اعلام کنید که شما خیلی عصبانی هستید و نیاز به یک وقفه و سکوت دارید. یادتان باشد حفظ یک رابطه و دوستی اولویت دارد.

 

3. آگاهی از ترسها: 

نسبت به ترس ‌های خود و دیگران آگاه باشید. اغلب تعارضات و بحثها ریشه در ترسهای ما انسانها دارد. ترس ‌های بنیادی مانند ترس از مرگ، ترس از پوچی در زندگی، ترس از هرج و مرج و غیره. 

ترسها، باورهای افراد را زنده می کند. پس شناخت آنها باعث می ‌شود به علل و ریشه باورهای افراد پی ببرید. زمانی که بحث ‌های شما گیر کرده و به جایی نمی رسد حتما از ترس ‌های یکدیگر جویا شوید. زیرا ترس نقطه مشترکی بین شما است و توجه به آن، حس همدلی و نزدیکی در میان شما ایجاد می کند و بسیار کمک کننده است.

 

4. استفاده از منابع اطلاعاتی قابل اعتماد: 

اطلاعاتی که بر مبنای آنها دیدگاه و نظرات خود را بیان می ‌کنید بسیار مهم است. حتی منبع این اطلاعات به اندازه خود آنها مهم است. در دنیای دیجیتال اطلاعات غلط بسیار زیادی وجود دارد که باید مراقب آنها باشید. سعی کنید اگر نظری دارید بر مبنای اطلاعات صحیح و درستی بیان کنید. تا جایی که ممکن است مستند صحبت کنید. 

با این حال باز هم این احتمال وجود دارد دیگران آن را نقد کنند و آن را به مشروعیت نشناسند. این فرایند عادی و طبیعی است و در واقع روند یک مباحثه و ‌مناظره است. بهتر است بر منابع اطلاعاتی تاکید کنید که هر دو طرف بحث آن را قبول دارند.

 

 

5. قدرت کلمات: 

با صحبت های موثر و صلح آمیز همواره می توان مخالفتها را به حداقل ممکن رساند. البته در این میان بدانید که برخی کلمات ذاتا دارای بار عاطفی منفی هستند و مانع همکاری و هم ‌صحبتی شما با طرف مقابلتان می ‌شود. پس هرگز از آنها استفاده نکنید. مانند: لقب های منفی به یکدیگر دادن مثل خنگ، دیوونه و خل و چل، کلی گویی و استفاده از کلمات هیچ وقت و همیشه .

باید از لغاتی که باعث ناراحتی می شود جدا پرهیز کنید تا به روند روشن شدن موضوع کمک کنید. همچنین از صحبت های منفی و حرکات چشمی فیزیکی در مقابل شخص مخالف به طور کلی اجتناب نماید.

 

 

6. تحقیر نکنید:  

تحقیر کردن دیگران و عقاید شان چیزی است که به راحتی می‌تواند شخصیت شما را بی ارزش نشان دهد. بنابراین داشتن رفتار و کلام درست در بیان مخالفت‌هایتان بسیار مهم است . کلمات و عباراتی را برای بیان مخالفت خود انتخاب کنید که نهایت ادب در آن رعایت شده باشد.

 

7. شنونده خوبی باشید: 

یکی از راه هایی که می تواند نظر دیگران را نسبت به شما مثبت کند خوب گوش کردن به عقاید و نظرهای آنها است. حتی اگر با عقیده و نظر شخصی که در مقابلتان است مخالف هستید ، باز هم با دقت به حرفهایش گوش کنید. بعد از اینکه صحبتهایش تمام شد، در مورد نظر و ایده هایش حرف بزنید و سوال کنید. سپس عقیده و نظر خود را به صورت کامل و مودبانه بیان کنید. با این کار او هم متقابلاً تلاش می‌کند با دقت نظر های شما را گوش کند و محترمانه نظرش را بیان کند.

گوش سپردن به نظرات مخالف، یکی از موارد بسیار مهم است.

 

 

8. از کلمه های تو و شما استفاده نکنید:

هرگاه خواستید مخالفت خود را بیان کنید در اول صحبت هایتان از کلمه من استفاده کنید. در واقع از خودتان شروع کنید و نظر و ایده هایتان را بیان کنید. اگر اول صحبت های خود از کلماتی چون تو و شما استفاده کنید و نظرات دیگران را مورد بررسی قرار دهید ، در حقیقت نوعی جدال و بحث را شروع کرده اید. بنابراین این نوع مخالفت کردن مودبانه نمی باشد.

 

9. حفظ آرامش: 

در شرایطی که با چیزی مخالف هستید و عصبی شده اید، حفظ آرامش کار بسیار سختی است. اما برای اینکه مخالفت خود را مودبانه بیان کنید، لازم است آرامش خود را حفظ کنید. با آرامش فکر کردن و صحبت کردن می تواند شرایط را به خوبی کنترل کند و شخص مقابل را نیز آرام کند. بنابراین وقتی در چنین شرایطی قرار گرفتید و طرف مقابل تان شما را به شدت عصبی کرده ، با آرامش فکر کنید و با منطق مخالفت خود را بیان کنید.

 

10.  قدرت و درک ذهنی: 

درک کردن همواره می تواند بر هر دو طرف شنونده و انتقاد کننده اثر بسیاری داشته باشد. همواره روی قدرت و درک ذهنی خود کار کنید تا در برخوردهای عقیدتی و اجتماعی خود حداقل مخالفت را داشته باشید.

 

سخن پایانی 

 

به طور معمول وقتی ما انسانها با مسئله ای مواجه می شویم، در پی آن با مخالفت های زیادی هم روبرو گشته ایم. در این زمان ها باید به یاد داشته باشیم که حل مسائل از راه منطقی و اخلاقی، یکی از اساسی ترین و مهمترین روش های جلوگیری از هر گونه مخالفت جدی است . همیشه باید برای حل مسائل و مشکلات روزانه اجتماعی ، فرهنگی، سیاسی و هرگونه مشکل موجود در جامعه آماده و هوشیار باشیم. 

 

در جامعه مخالفت با ایده ها و عقاید دیگران اجتناب ناپذیر است. اما برای آن که مخالفت با یک عقیده، تبدیل به دشمنی نگردد، روش هایی وجود دارد که با استفاده از آنها بتوانید مخالفت خود را به صورت اصولی بیان کنید؛ بدون اینکه ذره‌ای دیگران را ناراحت کرده و شرایط را خراب کرده باشید. 

در این مقاله تلاش کردیم تعدادی از این تکنیک ها را بررسی کنیم تا شما بتوانید با استفاده از آنها نحوه مخالفت درست با دیگران را یاد بگیرید و 

 

زهرا نظری

دیدگاهتان را بنویسید