منوی دسته بندی

فن بیان چه کمکی به ما می کند ؟

فن بیان چه کمکی به ما می کند ؟

زمانی که صحبت از فن بیان به میان می‌آید، منظور توانایی برقراری ارتباط با دیگران است؛ صرف نظر از این که شما چه کسی هستید؟ چه کاری دارید؟ و یا با چه کسی صحبت می‌کنید؟ 

اگر می‌خواهید با دوستان خود ارتباط خوبی برقرار کنید، روابط عمومی خوبی داشته باشید، منظور خود را به خوبی به مخاطبانتان منتقل کنید و همچنین کاری کنید که بقیه از همنشینی و هم صحبتی با شما لذت ببرند باید فن بیان خوبی داشته باشید.

از طرفی ما انسان‌ها مدام با یکدیگر در ارتباطیم؛ ارتباطی که معمولا از طریق کلام و گفت‌وگو شکل می‌گیرد. به همین جهت می توان گفت فن بیان نقش مهمی را در زندگی ما بازی می‌کند.

در این مقاله قصد داریم درباره فن بیان و اهمیت آن به بحث بپردازیم. می خواهیم بفهمیم فن بیان چه کمکی به ما می کند ؟ 

 

 

فن بیان، مهارتی ضروری برای همه

 

فن بیان یعنی توانایی سخن گفتن در هر شرایط و موقعیتی. اینکه چه چیزی را در چه زمانی و به چه شکلی بگویید؟

فن بیان موثر نه تنها بر روابط  شما تاثیرگذار است بلکه بر تفکر انتقادی شما نیز تاثیر به سزایی می گذارد. چرا که از این طریق راحت تر می توانید نظرات مخالف خود را بیان کرده و دیگران را متقاعد کنید که به حرف و عقیده شما احترام بگذارند. با مجهز شدن به فن بیان خوب می توانید افکار و عقاید خود را با بیانی واضح و روشن با دیگران به اشتراک گذاشته ، از آنها دفاع کنید و دیگران را با خود همراه کنید.

فن بیان خوب مهارتی لازم و ضروری بوده که کاربرد آن نه فقط محدود به تعاملات اجتماعی و کسب موفقیت های حرفه ای و کاری بوده بلکه مهمترین کارکرد آن در خانواده است. این مهم است که در ابتدا با خود و پدر و مادر و یا فرزندان و خانواده خود درست حرف بزنید و منظورتان را به درستی بیان کنید. فن بیان در زندگی تمام اعضای خانواده  به شدت تاثیر دارد؛ به طوری که کودکان از همان سنین پایین نیاز دارند که بتوانند به درستی صحبت کنند. در این صورت می توانند هم در جامعه به خوبی دیده شوند و هم در صورت لزوم از حق خود دفاع کنند. 

ولی متاسفانه در کشور ما جای خالی آموزش این مهارت در دوران تحصیل و مدرسه به شدت به چشم می خورد.

 

 

تاثیر فن بیان در زندگی

 

از مزایای یادگیری فن بیان در زندگی حذف بسیاری از استرس ها است. استرس ناشی از صحبت مقابل دیگران یا استرس در جلسات کاری و مصاحبه ها و … . هر چقدر که فن بیان را در خود تقویت کنید، توانایی صحبت کردن نیز در شما افزایش می یابد. به این ترتیب ارتباط با اطرافیان در زندگی برای شما آسان تر خواهد شد.

شاید بسیاری از افراد از صحبت کردن در جمع هراسی نداشته باشند و بگویند که فن بیان به درد آنها نمی خورد؛ ولی بهتر است بدانید که در آموزش فن بیان به شما یاد داده می شود که زمانی که عصبانی هستید، زمانی که خوشحال هستید، ناراحت هستید یا حتی زمانی که خواسته ای دارید چگونه صحبت کنید؟ شاید در ابتدا این موضوع برای شما بی اهمیت باشد، اما نحوه صحبت کردن و بیان خواسته ها و احساسات در تمام جنبه های زندگی تاثیر می گذارند. 

یکی دیگر از اهداف آموزش فن بیان، مقابله با ترس و کسب موفقیت در زندگی شخصی و اجتماعی است. با یادگیری فن بیان می توانید با ترس های خود مقابله کرده و قدم های بزرگی برای رشد شخصیتی خود بردارید.

 

 

نقش فن بیان در موفقیت

 

آیا می دانید که فن بیان به چه اندازه در کسب جایگاه شغلی تاثیر دارد؟ اگر در محل کار با افرادی که فن بیان و سخنوری بالایی دارند، مواجه شده باشید متوجه شده اید که این افراد معمولا جایگاه شغلی بالاتر و بهتری دارند. این جایگاه شغلی یکی از مزایای یادگیری فن بیان است.

هر چه تاثیر و نفوذ کلام شما بیشتر باشد، روابط شما نیز سمت و سوی بهتری پیدا خواهد کرد. تقویت این مهارت به اندازه ای تاثیرگذار است که افراد بسیاری را برای ارتباط با شما تشویق می کند. اگر مهارت فن بیان را در خود تقویت کنید، به مرور زمان شاهد بهبود روابط اجتماعی خود خواهید بود. 

 

فن بیان چه کمکی به ما می کند ؟

 

پس مزایای یادگیری فن بیان را جدی بگیرید. هر چه مهارت های فن بیان بهتری داشته باشید ارتباط شما با دیگران نیز بهتر خواهد شد. ارتباطات موثر از شما یک انسان قدرتمند در ذهن افراد دیگر می سازد که زمینه ساز موفقیت در زندگی اجتماعی و حرفه ای شما است. 

البته فن بیان همه آن چیزی که برای موفقیت نیاز دارید نیست؛ ولی ابزار مهمی برای حرفه ای دیده شدن است.

 

 

اهمیت فن بیان در مدیریت زمان

مدیریت زمان برای رسیدن به موفقیت بسیار حائز اهمیت است. برای زمان خود و دیگران ارزش قائل باشید. با استفاده از تکنیک های موثر برای برقراری ارتباط تمرکزتان را  بر روی پیامی که می خواهید به دیگران انتقال دهید بگذارید. 

کسی که مهارت بالایی در فن بیان دارد می تواند یک پیام 30 دقیقه ای را در کمتر از 5 دقیقه به مخاطب منتقل کند. بدون اینکه ذره ای از کیفیت پیام کاسته شود.

فن بیان چه کمکی به ما می کند ؟

 

کاربردهای فن بیان

 

  • فن بیان در موقع سخنرانی و صحبت در جمع به کار می‌رود

  • برای گویندگی و مجری‌گری ضروری و لازم است.

  • مشاوران و روان‌شناسان به داشتن آن حسابی نیازمندند.

  • وکیل‌ها برای دفاع ارائه دلایل (و البته قاضی) باید فن بیان قدرتمندی داشته باشند.

 

فن بیان چه کمکی به ما می کند ؟

 

  • همه افراد باید در هنگام مصاحبه یا معرفی خود در برنامه‌های مختلف، از فن بیان خوبی برخوردار باشند.

  • در جلسات مصاحبه استخدام ، می‌تواند شانس موفقیت‌ را بیشتر کند. 

  • هنگام انجام کارهای روزمره و صحبت کردن با دوستان، می‌تواند ابزاری قدرتمند باشد.

  • فن بیان برای گرفتن حق خود و جلوگیری از مورد ظلم واقع شدن، اهمیت دارد.

  • فن بیان برای بیان احساسات خود به طور صحیح در زندگی مشترک کاربرد دارد.

  • باعث غلبه بر اضطراب اجتماعی می شود.

  • اعتماد به نفس و عزت نفس را افزایش می دهد.

  • منجر به ایجاد ارتباطات اجتماعی جدید و موثرتری می گردد.

نکاتی در مورد فن بیان 

 

  • فن بیان پر حرفی نیست

خیلی اوقات افراد فن بیان را با پرحرفی اشتباه می‌گیرند. پر حرفی نه تنها فن بیان به حساب نمی آید بلکه خیلی اوقات می‌تواند به فن بیان شما نیز آسیب بزند. پس باید مراقب باشید که حین گفت‌وگو حد را نگه دارید و با پرحرفی مخاطب را اذیت نکنید. 

 

  •  فن بیان چرب‌زبانی نیست

خیلی اوقات افراد به اشتباه گمان می‌کنند که فن بیان به معنی چرب‌زبانی و دروغ و فریب‌‌دادن دیگران است. ولی باید بدانید که هدف اصلی در فن بیان، استفاده از بیان برای داشتن یک رابطه سالم‌تر و کارآمدتر است نه فریب دیگران. 

 

  • فن بیان حاضر جوابی نیست

فن بیان حاضر جوابی نیز نیست. اینکه شما مدام به دیگران جواب دهید یا به اصطلاح (اره بدهید و تیشه بگیرید) اصلا درست نیست. این کار نه تنها فن بیان نیست بلکه می‌تواند به مکالمات شما نیز آسیب برساند. در واقع فرد حاضر جواب صرفاً به دنبال پاسخ به دیگران است و این می‌تواند مکالمه‌هایش را با مشکل مواجه کند.

 

  •  فن بیان داشتنِ یک صدای خوب نیست

داشتن صدای خوب نیز هم‌معنی با ماهر بودن در بیان نیست. البته که یک صدای خوب ابزاری جذاب و دوست‌داشتنی‌ است ولی این صدای خوب فقط می‌تواند در بخش کوچکی از بیان موثر باشد و کلمات و لحن و همچنین زمان و مکانی که  برای گفت‌وگو انتخاب می‌شود، بسیار اهمیت بیشتری دارند.

 


آموزش فن بیان مناسب چه افرادی است؟


کلاس فن بیان برای هر کسی که می خواهد مهارت های ارتباطی خود را بهبود ببخشد، مناسب است. ترس هنگام صحبت کردن یک ترس عادی است و بسیاری از مردم ترس از صحبت کردن یا اضطراب اجتماعی دارند. 

آموزش فن بیان به این افراد کمک می کند تا ترس های خود را کنترل کرده و به گوینده هایی با اعتماد به نفس تبدیل شوند. هر چقدر مهارت های فن بیان آنها تقویت شود، ارتباطات موثرتری ساخته و انسانهای قدرتمند تری خواهند شد.

 

سخن پایانی 


تقریبا 75٪ از ما از اضطراب گفتاری یا ترس از صحبت کردن در جمع رنج می بریم که روی کیفیت زندگی و کار ما تاثیر می گذارد. از آنجایی که ارتباط کلامی بخش عمده ای از زمان روزانه انسانها را به خود اختصاص می دهد، تسلط به فنون بیان و نحوه صحبت در جمع برای همه ما امری ضروری و حیاتی است.

اگر می خواهید ترس خود را از صحبت کردن در مقابل دیگران کنترل کنید راه های بسیاری وجود دارد که می توانید برای بهبود مهارت های ارتباطی خود از آنها استفاده کنید. آموزش فن بیان یکی از این راه ها است که می توان گفت تاثیرگذاری بسیار زیادی دارد. این مهارت قابل یادگیری است و شما می توانید با توسعه و پرورش آن سطح بالاتری از تعاملات و ارتباطات را در زندگی تجربه کنید. 

 

زهرا نظری

دیدگاهتان را بنویسید