منوی دسته بندی

نحوه ی مذاکره در محل کار یکی از طرفین

مذاکره در محل کار یکی از طرفین

مذاکره در محل کار یکی از طرفین

مذاکره در محل کار یکی از طرفین، یعنی برای ارائه درخواست یا حل تعارض با مدیر، همکاران یا مشتری، ارتباط برقراری کنید. در زمان رد شدن درخواست‌های شما تعارض اتفاق می افتد؛ به طور مثال زمانی که میخواهید حقوقتان افزایش یابد اما مدیرتان نمیتواند چنین درخواستی را برآورده کند.

 

مهارت های اصلی مذاکره

مواردی همچون طرفین مذاکره ، محیط مذاکره و نتیجه دلخواه طرفین در مذاکره تاثیر دارد. از این رو با مهارت های اصلی مذاکره آشنا شوید:

 

  • مهارت ارتباط موثر:

شما باید برای برقراری ارتباط موثر، قادر به بیان افکار خلاقانه خود باشید و از نشانه های غیرکلامی بجا استفاده نمایید. فراموش نکنید که بازخورد مهم به صحبت های طرف مقابل و درک نیازها و نگرانی های او می باشد. شرط به موفقیت رسیدن یک مذاکره کننده زمانیست که شنونده فعالی باشد و با یک ارتباط واضح، نگذارد که سوء تفاهمی پیش بیاید.

 

  • ایجاد تعادل در ارتباطات:

مذاکره کننده حرفه ای، کسی است که روابط خود را مدیریت میکند. او باید بتواند پویایی رابطه را در روابط جدید حفظ کند تا دوام داشته باشد و همچنین قادر به برقراری تعادل بین روابط تجاری و روابط با دیگران باشد.

 

  • ترغیب کردن:

از مهم ترین مهارتهای مذاکره کننده میتوان به میزان اثرپذیری او بر دیگران اشاره کرد که فرد مقابل در اثر چنین خصلتی، صحبت ها و راه حل هایتان را بهتر قبول میکند و راحت تر ترغیب می شود که از دیدگاه شما حمایت کند.

 

  • برنامه ریزی:

برنامه ریزی داشتن، تاثیر بسزایی در زمان قبل از مذاکره ، حین مذاکره و بعد از مذاکره دارد و باعث میشود تا بین طرفین، توافق نامه ایجاد شود. برنامه ریزی در حین مذاکره ، باعث راحتتر شدن تصمیم گیری برای انجام شرایط در طرفین میشود و طرفین میتوانند جلسه را با آگاهی پشت سر بگذارند.

عکس مذاکره در محل کار یکی از طرفین

روش های بهبود مهارت مذاکره

به مجموعه مهارت‌هایی که طرفین با استفاده از آن میتوانند گفتگویی نتیجه‌بخش داشته باشند و به توافق برسند، مهارت مذاکره میگویند. مزیت یادگیری مهارت مذاکره اینست که مانع از بروز تنش بین طرفین میشود و اکثرا به هر دو طرف اجازه می‌دهد تا به یک توافق واحد برسند و مذاکره ی رضایت‌بخشی داشته باشند.

 

– تعیین هدف:

شما باید هدفتان را برای بهبود و تقویت مهارت مذاکره مشخص کنید؛ به این دلیل که مذاکره کردن بر روی هدف اصلی باعث میشود که نتیجه مشخص شود.

 

– ارتباط صمیمی:

برای داشتن مذاکره موفق، علاوه بر تعیین هدف باید به خواسته طرف مقابل هم احترام بگذارید و از استرس و اضطراب دوری کنید.

 

– اعمال محدودیت های زمانی:

تعیین جدول زمانی برای مذاکرات، این مزیت را دارد که هر دو طرف به توافق می رسند. درصورت عدم برآورده شدن شرایط در مدت زمان مقرر، طرفین می توانند مهلتی را برای ارزیابی مجدد نیازهایشان تعیین کنند و بعداً مذاکره کنند. استفاده از محدودیت های زمانی باعث بهبود مهارت های مذاکره میشود.

 

– به منصفانه‌بودن پیشنهادات توجه کنید:

توجه به منصفانه‌بودن پیشنهادات برای تقویت مهارت مذاکره، امری الزامیست. تلاش برای انجام هر معامله‌ قانونی و عادلانه‌ای، باعث شکل گیری تصمیمات ما در مذاکره میشود. اگر حس سوءاستفاده کردن طرف مقابل از خود را دارید، می‌توانید پیشنهادش را نپذیرید. شما باید پیشنهادهایی را برای موفقیت در مذاکره ارائه دهید که از نظر دیگران، قانونی و منصفانه باشد.

 

– مایل به سازش باشید:

دستیابی به توافق، بدون هیچ سازشی غیرممکن است؛ به همین خاطر، شما باید قبل از مذاکره، از مواردی آگاه باشید که می‌توانید درباره آنها سازش کنید و یا حتی مواردی که حاضر به سازش درموردشان نیستید.

 

– پیشنهادات چندگانه‌ای‌ ارائه دهید:

برای صرفه‌جویی در زمان مذاکره می‌توانید چندین پیشنهاد را به‌طور هم‌زمان ارائه دهید. چنین کاری احتمال به توافق رسیدن حداقل یکی از خواسته‌هایتان، را بالا میبرد. درصورت عدم پذیرش یکی از پیشنهاداتتان توسط طرف مقابل، می‌توانید از او بازخورد بگیرید و با بازنگری شرایط به توافقی برسید که خواسته‌های همه را برآورده کند.آموزش مذاکره در محل کار یکی از طرفین

– داشتن اعتماد به نفس:

گاهی اوقات درخواست شرایط مورد نظرتان چالش برانگیز است اما لازمه ی هر مذاکره موفقی، اعتماد می باشد. با داشتن اعتماد به نفس میتوانید شانس اعتماد کردن طرف های دیگر به شایستگی مذاکره با خود را افزایش دهید.

 

– اگر پاسخ منفی شنیدید ناراحت نشوید:

گاهی اوقات اهداف و نیازهای طرفین برای رسیدن به سازش، بسیار متفاوت است. در چنین شرایطی باید علاوه بر ارزیابی روند مذاکره، دلایل خوب پیش نرفتن نکات برنامه ریزی شده را پیدا کنید و همچنین به دنبال راهکاری باشید تا در مذاکره بعدی موفق شوید. این کار، تاثیر بسزایی در تقویت مهارت های مذاکره شما دارد.

 

– اولویت ها، تعهدات و ایرادات خود را مشخص کنید:

تعیین اولویت هایتان از قبل، به شما کمک میکند تا ارزیابی کنید که در کجا نمی خواهید سازش کنید. تعهد که توسط یک یا چند طرف انجام می شود، شامل یک توافق، تقاضا، پیشنهاد یا قول است.

 

شما باید در مذاکره، مخالفت های احتمالیتان را در نظر بگیرید و با یادداشت همه ی ایرادات احتمالی، اطلاعاتی را جمع آوری کنید که برای پشتیبانی از آنها نیاز دارید .

 

چطور در محیط کار مذاکره کنیم؟

برای داشتن یک مذاکره موفق باید درک روشنی از نقطه‌نظرهای خود و طرف مقابلتان داشته باشید. مذاکراتی که هر دو طرف از آن نتیجه بگیرند، بعنوان بهترین مذاکرات محسوب میشوند. یک مذاکره ی عادلانه و موثر می‌تواند روابط بلندمدت و سودبخشی را به وجود آورد. انجام مراحل آماده‌سازی، یکی از مهم‌ترین اقدامات برای مذاکره در محل کار یکی از طرفین به شمار می رود. آماده‌سازی یعنی درک واضحی از خواسته های خود و دیدگاه طرف مقابلتان داشته باشید تا بدانید از کجا شروع کنید و چه واکنشی در مقابل هر نظر و پیشنهادی از خود نشان دهید.

 

چالش‌های مذاکره در محیط کار

شرایط محل کار، دائما تغییر میکند اما نیاز به انجام مذاکره همیشه ثابت است. باید بدانید که تغییر شیوه‌های تجارت، موجب ایجاد چالش‌های جدیدی میشود. پس از اینکه مهارت‌های مذاکره را یاد گرفتید، باید نحوه ی تطبیق دادن آنها با هر موقعیت خاصی را بدانید.

 

امروزه برگزاری بسیاری از جلسات کاری با استفاده از تلفن، اینترنت یا حتی ایمیل می باشد. این روش‌های جدید ارتباطی، تاثیر بسزایی در افزایش توانایی شما در درک ارتباطات غیرکلامی دارد. از مزایای مذاکره می‌توان به مواردی نظیر پیشرفت در شغل، تأمین حقوق بالاتر و رفع نیازهای مهم تجاری اشاره کرد. لذا تمرین مداوم، توانایی مذاکره را بهبود می دهد.

چگونگی مذاکره در محل کار یکی از طرفین

نتیجه گیری

داشتن مهارت های مذاکره باعث پیشرفت شما در کسب و کار و مذاکره موفق میشود. اگر مذاکرات شما در مشتریانتان تاثیر خوبی داشته باشد، آنها به شما اعتماد می کنند. از این رو مشتریان وفاداری دارید.

 

شما با داشتن یک برند خاص برای خود و یک سبک خاص در مذاکره میتوانید دیگران را تحت تاثیر قرار دهید و شرایط تیم و سازمانتان را بهبود دهید.

 

الهه باقری

دیدگاهتان را بنویسید