منوی دسته بندی

مهارت گوش کردن و ارتباط چشمی

مهارت گوش کردن و ارتباط چشمی

منظور از مهارت گوش دادن چیست ؟ 

 

گوش دادن یک مهارت مهم در مدیریت زندگی است . اگر خوب گوش دادن را یاد بگیرید ، می توانید ارتباطات موثرتری برقرار کنید و با دیگران تعاملات مثبت داشته باشید . 

شنیدن فرآیندی غیرآگاهانه است یعنی شما ناخواسته صداهای اطرافتان را می شنوید اما گوش دادن فرآیندی آگاهانه و عمدی است . در زمان گوش دادن شما روی منبع صدا تمرکز دارید و تمام توجه تان درگیر شخصی است که در حال صحبت است .

برای اینکه گوش دادن فعال را در خود تقویت کنید به نکات زیر توجه فرمایید : 

 

  • به زبان بدن مخاطب گوش دهید 

به همان اندازه که صحبت ها مهم هستند ، لحن صدا و حالت چهره هم اهمیت دارند . زبان بدن می تواند به اندازه همان کلمات حرف برای گفتن داشته باشد . لبخند روی لب ، خستگی چشم ها یا حتی یک صدای شاد همه با شما حرف می زنند . 

 

  • صحبت فرد مقابل خود را قطع نکنید 

این کار باعث ناامیدی او می شود و تمایل خود برای ادامه صحبت را از دست می دهد . چرا که این رفتار نشان دهنده این است که او برای شما اهمیتی ندارد و یا زمانی برای گوش دادن به حرف هایش ندارید .

  •  بدون قضاوت گوش کنید 

به اینکه بعدا در آینده چه چیزهایی گفته خواهد شد توجه نکنید. تمرکز خود را بر روی گوش دادن حفظ کنید و سعی کنید واکنش احساسی نداشته باشید . 

 

  • نشان دهید که در حال گوش کردن هستید 

با تکان دادن جزئی سر ، لبخند های کوچک و صداهای آرامی مثل بله و اوهوم نشان دهید که صحبت های او را می شنوید . با این کار او را تشویق می کنید که به حرف هایش ادامه دهد . بر عکس اگر مدام به ساعت خود نگاه کنید و یا با موها و ناخن خود بازی کنید بی علاقگی خود به گوش دادن را نشان خواهید داد . 

مهارت گوش کردن و ارتباط چشمی

 

  • نظرات خود را تحمیل نکنید 

اگر سعی کنید دائم راه حل ارائه دهید و به دیگران بگویید 

چه کارهایی باید انجام دهند خیلی برای آنها خوشایند نیست . یک گوش شنوا و حمایت کننده باشید تا دیگران بتوانند به شما اعتماد کنند و حرف هایشان را بزنند . این کار خیلی اثرگذارتر است .

 

  • متمرکز باشید 

در برابر کسی که صحبت می کند متمرکز بمانید تا حرف هایش را بفهمید . اگر این کار سخت است سعی کنید مدام کلمات او را در ذهن تکرار کنید . همچنین از عوامل حواس پرتی مثل موبایل نیز دور باشید . 

 

  • سوال بپرسید 

سوالاتی در زمینه صحبت های مربوطه بپرسید تا نشان دهید که واقعا به حرف های او گوش داده اید . حتی اگر جایی متوجه حرفش نشدید از او بپرسید که منظورش چه بوده است ؟

 

  • حین گوش دادن تماس چشمی داشته باشید 

در حین گوش دادن به مخاطب نگاه کنید . این کار در نشان دادن میزان تمرکز شما بر صحبت های فرد مقابل بسیار موثر است . مخصوصا در گفتگوهای دونفره این تماس چشمی بسیار اهمیت دارد . تماس های چشمی پنج ثانیه ای داشته باشید و سپس قطع کنید . اگر بیشتر از آن طول بدهید تاثیر منفی خواهد داشت . 

 

مهارت گوش دادن قابل یادگیری است ؟

 

ترک عادت بسیار سخت است ؛ به همین خاطر هم باید تلاش کنید تا به مهارتی دست یابید . مهارت گوش دادن هم قابل یادگیری است و نیاز به تمرین و تلاش بسیار دارد . اگر چند هفته تمرین مداوم داشته باشید ، به نتیجه فوق العاده ای خواهید رسید .

این مهارت می تواند در ایجاد ارتباط موثر ، جلب اعتماد ، حل مسئله و موقعیت های بسیار دیگری کاربرد داشته باشد . 

 

ارتباط چشمی چیست ؟

 

ارتباط چشمی نوعی زبان بدن برای برقراری ارتباط است . وقتی  در حال صحبت کردن با شخصی هستید، تماس چشمی حتما داشته باشید . تماس چشمی نشان دهنده این است که شما به فرد مقابل اهمیت داده و واقعا به حرفهایش گوش می دهید . 

 

مهارت گوش کردن و ارتباط چشمی

 

اهمیت ارتباط چشمی : 

  1. با ارتباط چشمی به طرف مقابل نشان می دهید که به او احترام می گذارید . از طرف دیگر احترام او را نیز کسب می کنید .
  2. برقراری تماس چشمی برای هر دو طرف مکالمه مهم است و نشان از درک موضوع توسط آنها می باشد . این درک شدن کیفیت ارتباط را ارتقا داده و نشان می دهد که شما شنونده خوبی هستید .
  3. اگر ارتباط چشمی قوی باشد به صورت ناخودآگاه احساسات و افکار شما را نشان می دهد .
  4. در موقعیت های استرس زا تماس چشمی می تواند اعتماد به نفس شما را بالا برده و حالتان را بهتر کند .
  5. با برقراری ارتباط چشمی می توان دیگران را تشویق به انجام کاری کرد و یا از انجام کاری منع کرد.
  6. با تماس چشمی احتمال اینکه دیگران شما و سخنانتان را به یاد بیاورند بیشتر می شود .
  7. برای نشان دادن صداقت خود ارتباط چشمی داشته باشید . البته نه افراط کنید و نه تفریط …
  8. ارتباط چشمی به شما جذابیت می بخشد .
  9. و …..

 

 

ارتباط چشمی مناسب چه فوایدی برای شما خواهد داشت ؟ 

 

  • ارتباط با مخاطب را تثبیت می کند 

ابن کار پیوندی بین شما و مخاطب ایجاد کرده که باعث می شود توجه و تمرکز آنها نسبت به شما بیشتر شود .

 

  • تمرکز شما را بالا می برد

در حین سخنرانی عوامل زیادی وجود دارند که حواس شما را پرت می کنند . اگر عامدانه تماس چشمی با مخاطبانتان برقرار کنید تمرکزتان بیشتر شده و ذهنتان هم آرام تر می شود . 

  • اعتماد به نفس شما را به رخ دیگران می کشد 

تماس چشمی متمرکز به شما اعتبار و اعتماد به نفس می بخشد . اگر نتوانید درست به چشمان دیگران نگاه کنید نمی توانید انتظار داشته باشید که حرف هایتان را باور کنند .

 

مهارت گوش کردن و ارتباط چشمی

 

  • مشارکت مخاطب را دریافت خواهید کرد 

اگر مخاطبان ببینند که شما با همه ارتباط چشمی برقرار می کنید تمایل بیشتری برای شرکت در گفتگو پیدا می کنند و از شنوندگانی منفعل به شنوندگانی فعال تبدیل می شوند . برعکس اگر فقط به زمین و اسلایدها نگاه کنید ، مخاطبان کمتر درگیر شده و شما آنها را از دست خواهید داد . 

 

 

مهارت برقراری ارتباط چشمی نه تنها بر ارتباط شما با دیگران تاثیر بسزایی دارد بلکه در بهبود مهارت های فردی نیز موثر است .مهارت هایی مثل : رشد و توسعه فردی ، انتقال احساسات ، اعتماد سازی و افزایش جذابیت و …

البته در این بین یک سری اشتباهات نیز ممکن است رخ بدهد که تاثیر منفی دارند .

 

اشتباهات ارتباط چشمی چه هستند ؟

 

  • بیش از حد نگاه کردن به اطراف

  • خیره شدن

  • به سرعت دزدیدن نگاه

  • تماس چشمی از بالا به پایین

  • پلک نزدن یا زیاد پلک زدن

  • خجالت کشیدن

 

 

قانون 70/50 چیست ؟ 

 

نوع برقراری ارتباط چشمی و مدت زمان آن بستگی به فرد مقابل و شرایطی که در آن هستید دارد . مثلا در حال مباحثه باید نگاه مصمم و جدی داشته باشید یا برای جذاب به نظر رسیدن باید نگاه دقیق و متناسبی داشته باشید .

در کل نگاه شما باید کاملا کنترل شود . یعنی نه خیلی طولانی باشد که حس منفی به شخص مقابل بدهد و نه آن قدر کم باشد که شخص مقابل حس کند شما به ادامه گفتگو تمایلی ندارید . 

مدت زمان مناسب برای این ارتباط کاملا بستگی به میزان صمیمیت شما و مخاطب دارد . برای کنترل این موضوع می توان از قانون 50-70 استفاده کرد . در این قانون اگر شما صحبت می کنید باید 50 درصد از زمانتان را به برقراری ارتباط چشمی اختصاص دهید . ولی اگر شما شنونده هستید و فرد دیگری صحبت می کند باید 70 درصد از زمان را به ارتباط چشمی مشغول باشید . 

زهرا نظری

دیدگاهتان را بنویسید