منوی دسته بندی

چگونه در مذاکره پیروز شویم؟

چگونه در مذاکره پیروز شویم؟

چگونه در مذاکره پیروز شویم؟

افراد در یک مذاکره موفق میتوانند با استفاده از رفتارهایی همچون موافقت، مخالفت، کشمکش و… به راه‌ حل قابل قبولی برای هر دو طرف برسند و اقداماتی را انجام دهند که روی آن‌ها توافق کرده‌اند. گاهی‌ اوقات نیز باید برخی از شرایط ناخواسته را برای صلح بپذیرند. دراین مقاله به شما یاد می دهیم که چگونه در مذاکره پیروز شویم؟

 

تمرکز یک مذاکره‌ کننده موفق به غیر از تصمیم‌گیری‌های بزرگ، بر روی جزئیات نیز می باشد. او گاهی اوقات روزهای زیادی را برای کوچکترین تا بزرگترین تصمیم‌ها مذاکره میکند تا به نتیجه برسد.

 

مدت زمان مذاکرات، بسته به موقعیت تعیین میشود؛ به اینصورت که برای موقعیت های پیچیده از چند دقیقه تا چندین روز زمان میبرند. به عنوان مثال، گاهی اوقات یک خریدار و فروشنده برای معامله کردن یک ماشین با یکدیگر بین چند دقیقه تا چند ساعت مذاکره میکنند درحالیکه مدت زمان مذاکره میان دولت های دو یا چند کشور، ماه ها یا سال ها طول میکشد تا توافقی حاصل شود.

 

نکات قبل از شروع مذاکره

شما باید قبل از شروع مذاکره، از آمادگی کامل برخوردار باشید. تاثیرگذاری‌های اولیه برای مذاکره در موفقیت شما نقش مهمی دارد؛ همیشه برخوردهای اول در ذهن افراد ثبت می‌شوند و مذاکرات را در مراحل بعدی بهبود می‌دهند. یک مذاکره‌کننده موفق، ابتدا باید طرف مقابلش را بشناسد؛ به این دلیل که با داشتن درک درست از علایق و انگیزه‌های طرف مقابل می‌توانید نقاط ضعف و قوتش را بشناسید و برای او پیشنهادات بهتری بدهید.

پیروزی در مذاکره

راهکارهای پیروزی در مذاکره

راهکارهای زیر برای اینست که چگونه در مذاکره پیروز شویم:

 

>> سرعت عمل داشته باشید:

معنی کلمه ی سرعت عمل، انجام سریع و کم زمان کار می باشد  اما سرعت عمل باعث می‌شود که شما بر مخاطبتان سریعتر تاثیر بگذارید. به عبارتی یک از مزایای سرعت عمل، درک نظر مخاطب و سرعت عمل در پاسخ مناسب می باشد.

 

تمرکز و خوب گوش دادن، یکی از تمرینات سرعت عمل می باشد. بنابراین شما باید یاد بگیرید که با سرعت و دقت در شرایط عادی زندگی بشنوید و پاسخ دهید تا به یکی از ویژگی هایتان در مذاکرات حرفه‌ای تبدیل شود. این تمرینات سرعت عمل به شخصیت شما ابعاد جدیدی می دهد و همچنین موجب افزایش توانمندی شما در مذاکره در بحران مرگبار میشود.

 

سرعت عمل در تغییر نتیجه مذاکره تاثیر دارد و حتی موجب افزایش قدرت تلقین کردن شما میشود.

 

>> یادداشت برداری کنید:

شما باید درباره موضوع مورد نظرتان قبل از شروع مذاکره تحقیق کنید و تمرکزتان روی راه حل­ های خودتان باشد.

 

>> به مسائل از زوایای مختلف نگاه کنید:

سعی کنید که اطلاعات مورد نیاز را از آنها بخواهید و همچنین نگرانی­ های اصلی خود را مطرح کنند.

 

>> به اهمیت متقاعدسازی در مذاکره توجه کنید:

مهارت متقاعدسازی، لازمه ی موفقیت و پیروزی در مذاکرات است. این سوالات را به عنوان مذاکره کننده­ موفق از خودتان بپرسید: چگونه طرفین مذاکره را متقاعد کنیم؟ شما باید نحوه ی ترغیب کردن طرفین مذاکره را برای تغییر دیدگاه ­هایشان بدانید. ترغیب یعنی از تکنیک ­هایی برای تغییر عقاید، نگرش ­ها یا طرز فکر دیگران و تأیید دیدگاه­ های ‏خود استفاده کنید.‏

 

شما با داشتن مهارت متقاعد‌سازی در مذاکرات می­ توانید علاوه بر حل مشکلاتتان، به پیروزی در مذاکره برسید. کسب مهارت متقاعدسازی در مذاکره باعث دریافت بهترین نتیجه در هنگام معامله با مشتریان میشود.

 

>> مشارکت و همکاری کنید:

مذاکره، یک کار فردی نیست. برای کسب پیروزی در مذاکره باید آمادگی کار گروهی را داشته باشید و در طول مذاکره از مهارتهایی همچون کارکردن در گروه و مشارکت با دیگران برخوردار باشید. دو طرف مذاکره برای موفقیت در مذاکره باید با مشارکت یکدیگر به اهدافشان دست یابند.

آشنایی با چگونگی پیروزی در مذاکره

>> فن بیان خوب داشته باشید:

معنی کلمه ی فن بیان، بیان صحیح کلمات و کنترل صدا و لحن متناسب با محتوای کلامی شما می باشد.

فن بیان، تمرینات زیادی دارد اما یکی از اصول طلائی مذاکره اینست که شما توانایی قدرتمند کردن کلامتان را با استفاده از اصول فن بیان داشته باشید.

 

صدای خود را در زمان مذاکره ضبط کنید و بعد از مذاکره به آن گوش دهید، آیا تصورتان با بیاناتتان یکی است! لذا می‌توانید به سوءتفاهم‌های بین خود و مخاطبانتان فکر کنید و با همان افراد، شرایط مشابهی را به وجود آورید.

 

صدایتان را ضبط کنید و سپس به آن گوش کنید. شما می‌توانید از یک مربی حرفه‌ای برای انجام چنین کاری کمک بگیرید تا در بیان و لحنتان نکات تعیین‌کننده‌ای به وجود آورد اما مزیت ضبط کردن صدای خود اینست که به شفافیت تکنیک های بیانی شما بپردازد.

 

>> حاشیه پردازی نکنید:

سعی کنید که در مذاکرات، حاشیه‌پردازی نکنید؛ این کار موجب تمرکز شما روی موضوع میشود و دیگر هدف­ خود را از مذاکره فراموش نمی کنید.

 

>> در مورد هرچه می­خواهید سوال کنید:

سوالات موجود در ذهن­تان را بپرسید و با آرامش و لحنی غیرتعارضانه به بحث و گفتگو در مورد نتیجه­ مذاکره بپردازید.ترفندهای پیروزی در مذاکره

نتیجه گیری

اگر هر دو طرفین در هنگام مذاکره، راضی باشند و مذاکره بُرد بُرد باشد، احتمال موفقیت مذاکره افزایش می یابد. مسلماً، هدف طرفین مذاکره از همان ابتدا رسیدن به موفقیت در مذاکره می باشد. درصورت شرکت در مذاکرات مختلف باید در زمینه­ پیروزی در مذاکره و متقاعدسازی، مهارت هایتان را افزایش دهید.

 

 

الهه باقری

دیدگاهتان را بنویسید