منوی دسته بندی

چرا باید فن بیان مناسبی داشته باشیم ؟

چرا باید فن بیان مناسبی داشته باشیم ؟

فن بیان چیست 

فن بیان یعنی توانایی سخن گفتن در هر شرایط و موقعیتی به نحوی که بتوانید مخاطب را به درستی متوجه منظور خود نمایید . سخن گفتن وقتی کارساز است که یک سری اصول و قواعد خاص در آن رعایت شده باشد و اثرگذاری داشته باشد . 

این مهارت مهمترین مهارت ارتباطی بین انسانها است که بخش زیادی از کسب موفقیت افراد در گرو آن است . با فن بیان خوب  می توانید توانمندی های خود را به دیگران عرضه کنید و جایگاه بالاتر و قویتری در جامعه داشته باشید .

برای داشتن یک زندگی ایده آل احتیاج دارید ارتباطات مثبت و موثری در طول زندگی خود داشته باشید و بتوانید شادتر زندگی کنید . در ادامه بیشتر دلیل این که چرا باید فن بیان مناسبی داشته باشیم را می فهمیم .

 

 

ویژگی های افراد دارای فن بیان قوی 

کسانی که فن بیان خوبی دارند علاوه بر خوش صحبتی ، اعتماد به نفس زیاد ، صدای رسا و واضح و روابط عمومی بالایی دارند و به نوعی کاریزماتیک شناخته می شوند .  افراد سخنور ظاهر جسور و قدرتمندی دارند ، به راحتی روی دیگران تاثیر می گذارند و اغلب به عنوان فردی موثر و قابل احترام شناخته می شوند . یکی از دلایل محبوبیت افراد موفق نیز شیوه صحبت کردن آنهاست و این که به نحو تحسین برانگیزی با دیگران ارتباط برقرار می کنند . 

حتما شما هم با کسانی برخورد داشته اید که هنگام صحبت کردن آنها فقط دوست داشتید به صحبت هایشان گوش دهید؟ و یا در شرایطی قرار گرفته اید که نتوانسته اید  به آنها “نه” بگویید؟ افرادی که هنگام صحبت با آنها احساس می کنید کاملا شما را درک نموده اند و به وضوح احساس آنها را از طریق گفتارشان متوجه شده اید ؟ به نظر شما تفاوت این افراد با دیگران چیست؟

قطعا مهارت فوق العاده آنها در بیان کلمات و چیدمان جملات موجب می شود تا اطمینان بیشتری نسبت به آنها پیدا کنید. بنابراین این مهارت را می توان توانایی بیان جملات به صورت شفاف، واضح و تاثیرگذار نیز تعریف نمود.

با توجه به اهمیت این مهارت در زندگی شخصی، اجتماعی و کاری، افراد موفق شناخته شده و بزرگ توصیه می نمایند که اگر می خواهید به موفقیت دست پیدا کنید، حتما این مهارت را در خود تقویت نمایید.

 

 

چه کسانی باید فن بیان خوبی داشته باشند؟

تصور اشتباه خیلی از افراد این است که فن بیان فقط مختص سخنرانان و گویندگان است ، در حالی که اصلا این طور نیست . امروزه شرایط به نحوی پیچیده شده که یادگیری این مهارت برای همه افراد جامعه ضروری است .فرقی نمی‌کند چه جایگاه شغلی و فردی در جامعه داشته باشید . در هر سمتی شما باید بتوانید خوب صحبت کنید . 

به عنوان مثال اگر مدیر باشید باید توانایی برگزاری جلسات و سخنرانی در آن را داشته باشید به نحوی که از شنیدن حرف های شما لذت ببرند نه اینکه کسل و خسته شوند . اساتید و معلمان هم همین طور . برای آموزش دادن اگر فن بیان خوبی داشته باشند شاگردانشان را جذب درس و تحصیل می کنند . یا فروشندگان برای فروش بیشتر باید توانایی جذب مشتری داشته باشند . تاجرانی که می خواهند معاملات پرسودی انجام دهند باید بتوانند طرف مقابل را متقاعد کنند . و خیلی مثال های دیگر که در زمینه های مختلف و بسیاری وجود دارند . 

 

چرا باید فن بیان مناسبی داشته باشیم ؟

 

به طور کلی هر کس که می خواهد حرفش تاثیرگذارتر باشد باید فن بیان خوبی داشته باشد . چرا که همه انسانها یکدیگر را بر اساس سخنان و کلامشان می شناسند و قضاوتشان می کنند .

فن بیان خوب چه مشکلاتی را حل می کند ؟ 

در طول روز و در موقعیت های مختلفی انسانها با هم ارتباط دارند که 75 درصد آن را ارتباطات کلامی تشکیل می دهد . جالب است بدانید 43 درصد از این 75 درصد صرف شنیدن و 32 درصدش صرف صحبت کردن می شود . از همین نکته می شود فهمید چقدر فن بیان در زندگی تاثیر دارد و اگر کسی این مهارت را نداشته باشد ارتباطات ضعیفی خواهد داشت و نهایتا موفقیت چندانی نیز به دست نخواهد آورد .

 

فن بیان مهارت ضروری و لازم است که نه تنها در اجتماع مورد نیاز است بلکه کارکرد مهمی هم در خانواده دارد . این که بلد باشید چطور با پدر و مادر و سایر اعضای خانواده صحبت کنید ؟ و یا چطور منظورتان را به درستی برای آنها شرح دهید ؟ مهارت بسیار پر اهمیتی است که متاسفانه در دوران تحصیلی و مدرسه اصلا به آن توجهی نشده است …

مراحل یادگیری فن بیان :

 

  • یادگیری مطالب تئوری 

  • تمرین زیاد و مستمر 

  • به کار گیری آموزش ها در زندگی 

 

راه های تقویت فن بیان 

 

  • یادداشت برداری 

نکاتی را که قرار است بیان کنید از قبل یادداشت کرده باشید . این یادداشتها ذهن شما را آماده و فعال نگه می دارد . از طرفی اگر مشکلی در متن داشته باشید متوجه آن می شوید . 

 

  • ضبط صدای خود 

وقتی به صورت تمرینی اجرا می کنید صدای خود را نیز ضبط کنید . بعد از تمام شدن اجرا آن را گوش دهید تا متوجه اشتباهات خود شوید . اشکالاتی از قبیل : تپق زدن ، تکه کلام ، مکث های زیاد و بی جا و بسیاری از نقاط ضعف را به این روش می توان اصلاح کرد .

 

  • تمرین مکالمات کوتاه 

روزانه در جمع های کوچک و دوستانه خود و یا جمع های خانوادگی سعی کنید مکالمه های کوتاه انجام دهید . البته جهت دهی بحث باید به دست شما صورت بگیرد . این مکالمات کوتاه کمک می کنند تا سر بحث را باز کنید و سپس به سراغ موضوع اصلی بروید . 

 

  • ارتباط چشمی 

در حین سخنرانی باید بتوانید ارتباط چشمی مناسب و به جایی با مخاطبان برقرار کنید . این ارتباط چشمی باعث می شود مخاطب به شما اعتماد کرده و حرف هایتان را قبول کند . از طرفی شما را بر متن سخنرانی مسلط تر نشان می دهد . 

معمولا در میان مخاطبان افرادی هستند که مشتاقانه به سخنان شما گوش داده و یادداشت برداری می کنند . سعی کنید بیشتر با این افراد ارتباط چشمی برقرار کنید چرا که آنها با نگاه و حتی تائید های سرشان به شما اطمینان و قوت قلب می دهند . همچنین تمرکز شما بر روی سخنرانی را نیز بالا می برند . به این مخاطبان ، مخاطبان طلایی می گویند . 

 

  • محکم و با اعتماد به نفس صحبت کنید 

اگر کلماتی را که ادا می کنید واضح و پر قدرت باشند ، شنونده نسبت به سخنرانی شما ترغیب می شود . این تکنیک ، هم شما را آرام و مسلط بر سخنرانی نشان می دهد و هم فهم شنونده از صحبت هایتان را تقویت می کند . پس با تمام وجود و با اعتماد به نفس صحبت کنید . 

 

  • درست بایستید 

طرز ایستادن و یا حتی نشستن شما در زمان اجرا بسیار مهم است . اگر قوز کرده باشید و شانه هایتان نزدیک به هم باشند ، این کار نه تنها باعث کاهش قدرت صدایتان می شود ، بلکه شما را بی اعتماد به نفس و ضعیف هم نشان می دهد . 

 

  • لبخند بزنید

به خودتان اعتماد داشته باشید . نفس عمیقی بکشید و لبخند بر لب داشته باشید . لبخند های گاه و بیگاه به مخاطبان حس صمیمیت ایجاد می کند و به آنها جرات مشارکت در بحث را می دهد . 

 

 

  • ارتباط با مخاطب 

برای اینکه با مخاطب ارتباط بگیرید در میان بحث از آنها سوال بپرسید و بخواهید که با شما مشارکت کنند . این سوال و جوابها بین شما و مخاطب ارتباط برقرار می کند و آنها را نیز درگیر بحث و گفتگو می کند . در این صورت هم محتوا را بهتر متوجه می شوند ، هم خسته نمی شوند .

 

  • مفرح کردن جو

کمی شوخی چاشنی صحبت هایتان کنید . این کار توجه مخاطب را جلب می کند . البته منظور از شوخی ، کمدین بودن نیست ، بلکه منظور ایجاد یک محیط مفرح و آرام است که در آن مخاطب احساس راحتی داشته باشد و بتواند بدون ترس یا خجالت در صحبتها مشارکت نماید . هرچه سخنرانی شما خشک تر باشد ، مخاطب نسبت به آن بی توجه تر می شود .

 

 

 

سخن پایانی 

اگر می خواهید با اهمیت فن بیان در قسمت های مختلف زندگی آشنا شوید به مقاله نقش فن بیان در موفقیت و کیفیت زندگی مراجعه نمایید . با مطالعه آن متوجه خواهید شد که این مهارت فوق العاده مهم در هر موقعیتی چه کاربردهایی دارد ؟ و چطور به ما کمک می کند ؟ 

هر چقدر مهارت های فن بیان بهتری داشته باشید و بتوانید ارتباط موثرتری را با دیگران برقرار کنید ، از نظر آنها انسان قدرتمندتری هستید و در نتیجه بیشتر موفقیت خود را تضمین می کنید . نکته خوب ماجرا اینحاست که شما در هر سنی و هر جایگاهی که باشید می توانید این مهارت را آموزش ببینید . با توسعه و پرورش آن سطح تعاملات خود را در جامعه بالا برده و شانس موفقیت در زندگی شخصی و شغلی تان را افزایش دهید .

یکی از بهترین راهها برای تقویت فن بیان شرکت در دوره های آموزشی است . اگر در این کلاس ها به صورت حضوری شرکت کنید که چه بهتر! اما اگر وقت یا حوصله آن را ندارید، پیشنهاد ما شرکت در کلاس های غیرحضوری فن بیان است . در این کلاس ها علاوه بر این که مطالب فوق العاده درجه یکی را یاد می‌گیرید، تمرین های عملی نیز به شما داده می‌شود که با انجام دادن آنها، شک نکنید بهترین اتفاقات برایتان رقم خواهد خورد.

 

زهرا نظری

دیدگاهتان را بنویسید