منوی دسته بندی

کلمات جدید و گسترش دایره لغات

کلمات جدید و گسترش دایره لغات

دایره لغات چیست؟

دایره لغات مجموعه کلماتی هستند که شما تا کنون یاد گرفته و از آنها استفاده کرده اید. هر چقدر این دایره گسترده تر باشد، قطعاً فن بیان شما هم قوی تر خواهد بود و می‌توانید قدرتمندتر صحبت کنید. استفاده از کلمات به‌روز و جدید در صحبت‌هایمان بسیار اهمیت دارد که لازمه آن نیز مطالعه و یادگیری مداوم است. 

در این مقاله قصد داریم راه هایی را بررسی کنیم که کمک می کنند تا کلمات جدید بیشتری یاد بگیرید و دایره واژگانتان گسترده تر شود.

 

 

اهمیت گسترش دایره لغات

دایره لغات به مجموعه کلماتی می گویند که هر فردی تا کنون یاد گرفته و از آنها استفاده کرده است . در واقع تمامی کلماتی که شما از کودکی تا به الان یاد گرفته اید را دایره لغات می گویند.

هرچقدر که دایره لغات شما بزرگتر و زیادتر باشد، در بهتر کردن فن بیان شما تاثیر می گذارد و شما می توانید در جمع ها بهتر صحبت کنید. در واقع این قدرت کلمات هستند که می توانند مسیر زندگی افراد را تغییر دهند. پس دقت کنید که از چه لغاتی استفاده می کنید .

 

به قول جیم ران ، از قدیمی ترین اساتید موفقیت : 

’’وقتی دایره واژ‌گان محدود داشته باشید، سطحی‌نگر می‌شوید و آینده‌ای معمولی برای شما رقم می‌خورد!‘‘

 کلمات جدید و گسترش دایره لغات

چرا دایره لغات بیشتر افراد جامعه ضعیف است؟

 

  • ناآگاهی و عدم آموزش دیدن

  • سرانه مطالعه بسیار پایین 

  • شیوه تدریس نادرست در مدرسه و دانشگاه

 

 

 

هوش کلامی

 

از قدیم گفته شده که زبان نرم می تواند سنگ سخت را هم آب کند. دلیل بیان این جمله مفهومی به نام هوش کلامی است.

هوش کلامی بالا می تواند افراد را در هر زمینه ای موفق کند. در واقع علت شناخته شدن و محبوبیت بسیاری از افراد ، توانایی آنها در فن بیان و قدرتمند بودن واژگان آنها در هنگام صحبت کردن می باشد. افراد مشهور به افزایش هوش کلامی خود اهمیت داده و به دنبال راهکارهایی برای افزایش دایره لغات خود هستند. پس اهمیت این موضوع از همین جا مشخص می شود و هر فردی باید به دنبال بهبود آن باشد.

هوش کلامی در واقع همان نبوغ کلام است و منظور از آن، توانایی شعبده‌بازی با حروف و واژگان است؛ بنابراین ضریب هوش گفتاری افراد با گستره دایره لغاتشان اندازه‌گیری می‌شود. ارتباطی مستقیم بین شیوه به کارگیری کلمات توسط افراد، با موفقیت آن‌ها وجود دارد.

افراد دارای فن بیان عالی، فکری فعال و سرشار از ایده دارند. این افراد، قدرت کلام بالایی در درک مطلب داشته و با قدرت بیان خود، ذهن و قلب مخاطبان را با خود همراه می‌کنند.علاوه بر این در کسب‌وکار، هر حرفه‌ای واژگان و اصطلاحات مختص به خود را دارا است؛ بنابراین سخنوران خوب، در شغل خود نیز موفق‌ترند.

 کلمات جدید و گسترش دایره لغات

 

روش های تقویت دایره لغات

 

1. به صحبت های دیگران توجه کنید

اولین کار مهمی که برای افزایش دایره لغات خود باید انجام دهید، این است که به صحبت های دیگران به خوبی توجه کنید. حالا دیگران می‌توانند دوستان و اطرافیانتان باشند و یا حتی سخنرانان بزرگ دنیا و مجریان تلویزیونی. 

از هر کسی که می‌توانید نکته یاد بگیرید و سعی کنید واژگان و لغات دیگران را به خوبی به یاد بسپارید تا در آینده حتماً از آنها استفاده کنید و دایره واژگانتان قوی تر شود.

 

 

2. همه کلماتی که می شنوید را مهم بدانید

اگر می‌خواهید دایره واژگان قدرتمندی داشته باشید، نباید به راحتی از کنار کلمات عبور کنید و فکر کنید که لغات ساده ای هستند. حتی ساده ترین و آسان ترین لغات را هم جدی بگیرید و مطمئن باشید که در آینده ای نزدیک به کمکتان خواهند آمد.

ممکن است گاهی به بهانه این که (خب این کلمه آسونه دیگه! حتماً یادم میمونه! نیاز نیست بهش دقت کنم که و…) به بعضی از لغات دقت و توجه نداشته باشید. ولی همین کلمات به ظاهر ساده هستند که در آینده بسیار به کمکتان می آیند و شما را حرفه ای نشان دهند. پس به همه کلمات دقت و توجه ویژه ای داشته باشید.

 

 

3. لغات مهم را یادداشت نمایید

یکی از بهترین راهکارهایی که می‌تواند دایره کلمات شما را بسیار افزایش دهد، این است که همیشه دفترچه ای برای یادداشت همراه خود داشته باشید و بلافاصله بعد از این که لغت جدیدی به گوشتان خورد، سریع آن را یادداشت کنید تا به خوبی به ذهنتان سپرده شود. چرا که نوشتن هم باعث می‌شود که آن کلمه بهتر به خاطرتان سپرده شود و هم اینکه معنای آن را به همراه داشته باشید و در صورت فراموشی به آن مراجعه کنید. 

البته لازم نیست حتماً روی کاغذ این کلمات را یادداشت کنید؛ قطعاً تلفن همراهتان همیشه کنار شما است و می‌توانید با یادداشت کردن کلمات در آن، به تقویت دایره لغات خود کمک کنید.

 

 

4. مطالعه داشته باشید

هرچه میزان مطالعه  شما بیشتر باشد، قطعا با تعداد کلمات بیشتری نیز آشنا می شوید. این کار به مرور واژه بندی و جمله سازی شما را آسان تر می کند و می فهمید که چطور باید از کلمات در قالب جمله استفاده کرد. پس هرچه میزان مطالعه شما افزایش یابد، دایره واژگان تان تقویت شده و ناخودآگاه اعتماد به نفستان نیز بیشتر می شود.   

از جمله بهترین کتاب هایی که می توانید برای افزایش دایره لغات استفاده کنید، کتاب های علمی-تخیلی هستند. در سطح لغات عمومی هم رمان های معاصر را می توانید مطالعه نمایید. چون در این کتابها معمولا از واژه ها و اصطلاحات جدیدی استفاده می شود.

 

 

5. از لغت نامه ها استفاده کنید

لغت نامه ها منبع اصلی کلمات و واژه ها هستند و می‌توانید از آن ها لغات جدید و درست و حسابی یاد بگیرید. سعی کنید روزی حداقل 10 کلمه (البته با توجه به توانایی های خودتان) از لغت نامه یاد بگیرید که هم برایتان زیاد سخت نباشد و هم بتوانید روز به روز کلمات بیشتر و بهتری را یاد بگیرید.

 

 کلمات جدید و گسترش دایره لغات

 

البته لازم نیست حتماً یک لغت نامه قطور و گران قیمت تهیه کنید؛ کافی است برنامه های لغت نامه را در گوشی خود نصب کنید. سپس این تمرین را انجام دهید و دایره لغات خود را به طرز عجیبی افزایش دهید.

 

 

6. مترادف و متضاد کلمات را پیدا کنید

یکی دیگر از تمرینات برای گسترش دایره واژگان که می توان به عنوان بازی هم آن را انجام داد، این است که مترادف و متضاد برخی لغات ( مخصوصاً واژه های سخت و یا جدید ) را پیدا کنید. با این روش احتمال به خاطر سپاری آن لغات بسیار بالا خواهد رفت.

انجام این تمرین نه وقت زیادی از شما خواهد گرفت و نه انرژی زیادی. حتی یک سرگرمی هم هست و می‌تواند در کنار آموزش، لحظات خوشی را برایتان به ارمغان بیاورد.

 

 

7. بدون وقفه صحبت کنید

یکی دیگر از تمرینات که باز می توان به شکل بازی آن را انجام داد این است که چند دقیقه بدون وقفه صحبت کنید. فرقی نمی‌کند این صحبت های شما درباره چه موضوعی باشد. حتی می‌تواند بی ربطترین موضوع جهان نسبت به شما باشد! مهم فقط این است که بتوانید چند دقیقه (حتی در حد دو یا سه دقیقه) پشت سر هم درباره موضوعی صحبت کند.

برای انجام تکنیک تند گویی نگاهی به محیط اطراف بیندازید و یکی از وسایل اطرافتان را انتخاب کنید و بدون برنامه ریزی در موردش صحبت کنید. این که تند و پشت سر هم حرف بزنید خیلی مهم است. این کار مغز شما را ورزیده می کند و کمک می کند که در حین صحبت کلمات جدید را به خاطر آورید و از آنها استفاده کنید. 

 کلمات جدید و گسترش دایره لغات

 

زمانی که این تمرین را انجام می‌دهید، برای این که وقفه ای در صحبت هایتان ایجاد نشود، مجبور هستید که خیلی سریع به دنبال واژگان مختلف در ذهن خود بگردید و به این صورت سرعت یافتن کلمه در ذهن خود را افزایش می دهید. در زمانهایی که مقابل جمع یا در برابر هر فرد دیگری صحبت می کنید، ذهنتان راحت تر کلمات را پیدا می‌کند و می‌تواند از لغات بیشتر و بهتری هم استفاده کند.

 

 

 

8. با کلمات بی ربط جمله بسازید

ابتدا چند کلمه بی ربط به هم را پیدا کنید و سپس شروع به جمله سازی با آنها نمایید.  شاید در ابتدا سخت باشد و جملات معنادار و درستی نتوانید بسازید ؛ ولی با تمرین و تکرار در این کار پیشرفت خواهید کرد.

این تمرین نه تنها تاثیر فوق العاده ای بر گسترش دایره لغات شما دارد، بلکه به تقویت بداهه گویی شما نیز کمک می کند.

 

 

9. استفاده کاربردی از لغات جدید

تا اینجا تکنیک های زیادی برای گسترش دایره لغات گفته شد؛ ولی نکته مهم اینجاست که شما باید تلاش کنید تا کلماتی را که یاد گرفته اید را به کار ببرید. هرچقدر که این لغات را زیادتر استفاده کنید بیشتر در ذهن شما ثبت می شوند.

شما اگر دایره لغات بسیار گسترده ای ایجاد کنید ولی از آنها استفاده نکنید، هیچ تاثیری در بهبود فن بیان شما نخواهد گذاشت.

 

 

10. بازی با کلمات

انجام یک سری از بازیها که در آن مجبور باشید از کلمات استفاده کنید بسیار کمک کننده است. مثل حل جدول، بازی حدس کلمه و پانتومیم بازی و … . البته می توانید از فلش کارت هایی با معنی و کلمات مترادف نیز استفاده نمایید.

 

 کلمات جدید و گسترش دایره لغات

 

فلش کارتها در همه جا قابلیت استفاده دارند؛ مخصوصا اینکه به صورت اپلیکیشن هم موجود است و همواره در دسترس قرار دارند.

 

 

11. تصویر سازی

برای به خاطر سپردن بهتر کلمات از این تکنیک استفاده می کنند ؛ هرچند بیشتر در مورد یادگیری زبان مورد استفاده قرار می گیرد. 

در این روش یک کلمه جدید را با یک تصویر ذهنی تصور کنید ( آن کلمه را به صورت تصویری مجسم کنید). با این روش راحت تر کلمه را به خاطر می سپارید.

 

 کلمات جدید و گسترش دایره لغات

12. ریشه یابی کلمات

برای به خاطر سپاری کلمات می توانید ریشه آنها را پیدا کنید. این کار ممکن است کمی سخت و خسته کننده باشد ولی بسیار کمک کننده است و نتیجه خوبی خواهد داشت. با این روش اول از همه یاد می گیرید که از کلمات در بهترین جای ممکن استفاده کنید. در ثانی درک شما از کلمات نیز بالا رفته و راحت تر کلمات را یاد می گیرید. 

به عنوان مثال کلمه شلوار را اگر بخواهیم بررسی کنیم به این صورت است که در فارسی شل به معنای ران است و وار هم معنی مثل و مانند می دهد. پس شلوار به معنی چیزی مانند ران است.  

مثال دیگری بخواهم بزنم مثلا کلمه جوان ریشه اش به جن برمی گردد. جن به معنای جنبندگی و پر جنب و جوشی است. در واقع  یعنی کسی جوان است که فعال و پر جنب و جوش است. 

با خواندن ریشه کلمات، هم به دایره لغاتتان اضافه می شود و هم اینکه می توانید با دانستن ریشه کلمات عمق معنی هر کلمه را درک کردید. خواندن ریشه کلمات کاری بسیار لذت بخش است که ذهن شما را باز نگه می دارد.

 

 

13. تماشای فیلم 

زمانی که کتاب می خوانید دایره لغات شما افزایش می یابد ولی زمانی که فیلم تماشا می کنید می توانید تلفظ کلمات را نیز بیاموزید. وجود صدا و تصویر در فیلم ها باعث می شود که بتوانید بهتر کلمات را بخاطر بسپارید.

حتی می توانید به مردمی که در اطراف شما در حال صحبت هستند نیز توجه کنید. آنها در مورد چه چیزی صحبت می کنند؟ از چه کلماتی استفاده می کنند؟ گوش دادن زنده به سخنان مردم و بخصوص کسانی که دایره واژگان وسیعی دارد به شما کمک می کند تا دایره لغات خود را افزایش دهید.

 

 

14. استفاده از اصطلاحات

اصطلاحات کلماتی هستند که به صورت استعاری به مسئله ای اشاره می کنند. هر زبانی اصطلاحات مخصوص به خود را دارد که می توانید آنها را بیاموزید. یادگیری اصطلاحات و به خاطر سپردن آنها به شما کمک می کند تا دایره لغات وسیعی داشته باشید و برای هر موقعیتی یک اصطلاح بکار ببرید.

اصطلاحاتی مثل : اتوکشیده که معنی مرتب و منظم می دهد یا خط کسی را خواندن که به معنی پیروی کردن و حرف شنوی از کسی است. 

 

 

15. تیز حسی نسبت به کلمات جدید

سعی کنید در زمان مطالعه همیشه یک ماژیک هایلایت به همراه داشته باشید و کلمات ناآشنا را برجسته کنید و در یک زمان مناسب معنی و مفهوم واژه را در فرهنگ لغت جست و جو کنید. 

 

 کلمات جدید و گسترش دایره لغات

 

پس کلمات جدید را پیدا کنید و آن‌ها را به ذهن خود انتقال دهید. 

 

 

 بهترین راه تقویت فن بیان و گسترش دایره لغات

 

یکی دیگر از راه های فوق العاده خوبی که برای تقویت فن بیان و دایره واژگان معمولاً پیشنهاد می‌شود، شرکت در کلاس های مرتبط با فن بیان است. اگر در این کلاسها به صورت حضوری شرکت کنید که چه بهتر! اما اگر وقت یا حوصله این کلاس ها را ندارید، پیشنهادی که برایتان دارم این است که در کلاس های غیرحضوری فن بیان شرکت کنید. 

در این کلاسها علاوه بر این که مطالب فوق العاده درجه یکی یاد می‌گیرید، تمرین های عملی نیز به شما داده می‌شود که با انجام دادن آنها، شک نکنید بهترین اتفاقات برایتان رقم خواهد خورد.

زهرا نظری

دیدگاهتان را بنویسید