منوی دسته بندی

مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی کیست؟

مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی کیست

مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی کیست؟

برای اینکه بدانید مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی کیست، بهتر است که با خصوصیات آنها آشنایی داشته باشید. لذا مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ، کسی است که میداند چه زمانی صحبت و چه زمانی سکوت کند.

 

چگونه یک مذاکره کننده حرفه ای شویم؟

ویژگی های بارز یک مذاکره کننده حرفه ای به شرح زیر می باشد:

 

1. نقش اعتمادبنفس در نتیجه ی مذاکره:

اعتماد به نفس، تاثیر زیادی در موفقیت روابط انسانی (مذاکره) دارد. برطبق برخی از شواهد، افراد دارای اعتماد به نفس بالا، بهتر میتوانند به فرآیند تعامل و جستجوی راه حل برای مشکل مشترک وارد شوند.

 

2. امانتداری در مذاکره:

امانتداری، یکی از بزرگ ترین خصلت های یک مذاکره کننده حرفه ای تلقی میشود. میزان توانایی مذاکره کننده در ایجاد و کسب اعتماد طرف باعث توافق طرف در مذاکره و متمایل کردن وی به توافق می شود. امانتداری از خصوصیاتی محسوب میشود که این اعتماد را ایجاد می کند. هر فردی در زندگی اش سه هویت مجزا نظیر هویت فردی، هویت سازمانی و هویت ملی دارد.

 

3. مشارکت فعال در جلسه مذاکره:

مشارکت داشتن در جلسه مذاکره، بسیار موثر است. گاهی اوقات فرد تنهایی در یک گوشه‌ نشسته است. فرد مذاکره کننده موظف است در تمام مراحل به عنوان عضو مهمی از تیم، صحبت کند و نظرش را در مواقع نیاز، بیان کند. همچنین باید بدون هیچ صحبت حاشیه‌ای، توانایی صحبت کردن در مسیر موضوع مذاکره را داشته باشد. فرد باید بتواند نظرش را کاملا مودبانه بیان کند و جلسه را مدیریت کند.

 

4. آمادگی و برنامه ریزی برای مذاکره:

یکی از عوامل موثر در نتیجه مذاکره، آماده سازی و برنامه ریزی برای مذاکره است. در نظر داشته باشید که آماده سازی و برنامه ریزی هم برای مذاکرات بین المللی و هم برای مذاکرات تجاری معمولی کوچکتر، ضروری است؛ به همین خاطر، مذاکره کننده باید از قبل برنامه ریزی داشته باشد و آمادگی سخنرانی داشته باشد  .

 

5. صبر و حفظ آرامش:

صبر و حفظ آرامش از دیگر ویژگی های مذاکره کننده ی حرفه ای به شمار می رود. مذاکره کنندگان حرفه ای به سادگی عصبانی نمیشوند. گاهی اوقات یکی از ترفندهای مذاکراتی اینست که طرف مقابل را عصبانی کنید و درصورت عدم نتیجه گیری، بهتر است که بازی را به حاشیه ببرید و در آنجا ادامه دهید.

 

6. تمرکز بالا در جلسه مذاکره:

از ویژگی های یک مذاکره حرفه‌ ای میتوان به تمرکز بالا اشاره کرد. فردی که تمرکز کافی برای صحبت و تصمیم گیری نداشته باشد، نمی‌تواند تصمیمات درستی بگیرد. برای رفع چنین مشکلی او باید تمام وسایل و مواردی را از اطرافش دور کند که تمرکزش را به هم میریزد. همچنین قبل از جلسه مذاکره، از روش‌های موثر در افزایش تمرکز استفاده کند.

 

7. پذیرش کار تیمی:

از مذاکره بعنوان یک کار تیمی یاد میشود. شاید فقط یک نفر در پایان این کار تیمی برای مذاکره جلو برود اما قبل از آن مراحلی دارد که فقط با استفاده از یک کار تیمی هماهنگ اجرا میشود. یکسری از افراد، قبل از برگزاری جلسه مذاکره اصلی، اطلاعاتی را در حوزه های مختلف جمع آوری می کنند تا در مذاکره، آمادگی کامل داشته باشند.

عکس مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی

8. داشتن اطلاعات کافی:

مذاکره کننده های حرفه ای، افرادی هستند که اطلاعات کافی دارند. یکی از ضعف های مذاکره کنندگان ایرانی اینست که با حداقل اطلاع در مورد موضوع مذاکره در جلسات مذاکره حاضر می شوند و امیدشان اینست که اطلاعات لازم را در لحظه، برای تصمیم گیری و صحبت کردن به دست می آورند درحالیکه هیچ چیزی در مذاکرات نمی تواند جای اطلاعات ناب و صحیح را بگیرد.

 

9. مذاکره و مثبت اندیشی:

اغلب مردم و خریداران، یقیناً به مزیت مثبت (انرژی بیشتر)، گرایش دارند و در نگاه اول، قانع کننده تر هستند. از این رو ظاهر بهترین مذاکره کنندگان در مذاکراتشان، مثبت و خندان است.

 

10. مدیریت زمان در طول جلسه مذاکره:

مدیریت زمان در مذاکره از مهم‌ترین ویژگی‌های مذاکره کنندگان حرفه‌ ای به شمار می رود. گاهی اوقات افراد، قادر به مدیریت زمان جلسه نیستند و وقتی که مذاکره تمام میشود، متوجه می‌شوند که نتوانسته اند به درستی، صحبت‌ها و نظراتشان را ارائه دهند و یا اینکه زمان کافی اختصاص نداده اند تا طرف مقابل با آنها صحبت کند.

 

اعضای مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی کیست؟

در ادامه با اعضای مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی و زندگینامه ی آنها آشنا شوید:

 

1. علی باقری کنی، عضو مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی

  • زندگینامه علی باقری کنی

علی باقری کنی، متولد سال 1346 می باشد. نام پدرش محمدباقر باقری کنی است که قبلا در مجلس خبرگان رهبری و هیات امنای موسسه جامعه الصادق، فعالیت داشته است. علی باقری کنی، برادرزاده مرحوم آیت الله محمدرضا مهدوی کنی است.

 

  • تحصیلات علی باقری کنی

علی باقری کنی به تحصیل در دانشگاه امام صادق علیه السلام در رشته معارف اسلامی و اقتصاد  پرداخته است. او قبلا در دانشگاه در زمینه ی اقتصاد، تدریس کرده است.

 

  • فعالیت های سیاسی علی باقری کنی

علی باقری کنی در راس هیئتی وارد وین پایتخت اتریش شد تا در دور جدید نشست کمیسیون مشترک برجام شرکت کند.او بعنوان معاون سیاسی وزیر امورخارجه کشور، معاون سابق امور بین‌الملل قوه قضائیه ایران، دبیر سابق ستاد حقوق بشر و مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی شناخته میشود.

علی باقری کنی عضو مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی

علی باقری‌کنی بهمراه سعید جلیلی از سال ۱۳۸۶ تا سال ۱۳۹۲ خورشیدی در تیم هسته‌ای بودند اما این تیم برای پیشبرد مذاکرات هسته‌ای سودی نداشت و سریعا از تیم هسته‌ای در دولت روحانی کنار رفت و در شبکه افق سیما و وب‌سایت مدرسه کالک وابسته به بسیج دانشجویی و مرکز رشد دانشگاه امام صادق، نقدهایش را درباره برجام منتشر کرد و در نسخه فارسی کتاب خاطرات وندی‌شرمن، مذاکره‌کننده تیم هسته‌ای، مقدمه‌ای اضافه کرد.

 

2. مهدی صفری از اعضای مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی

  • زندگینامه مهدی صفری

از دیگر اعضای تیم مذاکره‌ کننده ایران در وین میتوان به مهدی صفری اشاره کرد. وی نیز معاون دیپلماسی اقتصادی می باشد.

 

  • تحصیلات مهدی صفری

مدرک تحصیلی مهدی صفری، دکترای برق و مخابرات می باشد.

 

  • فعالیت های سیاسی مهدی صفری

مهدی صفری بعنوان سفیر در کشورهای اتریش، روسیه و چین بوده است. از دیگر سمت های وی میتوان به معاون اسبق آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه و معاون اسبق اروپا و آمریکا اشاره کرد.

 

3. رضا نجفی در تیم مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی

  • زندگینامه رضا نجفی

رضا نجفی یکی از ایثارگران دفاع مقدس می باشد.

 

  • تحصیلات رضا نجفی

از سوابق تحصیلی او میتوان به کارشناسی روابط بین الملل از دانشکده وزارت خارجه، کارشناسی ارشد علوم سیاسی از دانشگاه تهران و دکتری حقوق بین الملل عمومی از دانشگاه تهران اشاره کرد.

 

  • فعالیت های سیاسی رضا نجفی

رضا نجفی در امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه ایران بعنوان معاون فعالیت میکند. وی در سمت نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از سال های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۷ فعالیت میکرد و اینک در تیم مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی قرار دارد.

رضا نجفی یکی از اعضای مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی

4. ابراهیم شیبانی یکی از اعضای تیم مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران

  • زندگینامه ابراهیم شیبانی

شیبانی متولد سال ۱۳۲۷ در روستای گرمه شهرستان خور و بیابانک اصفهان می باشد.

 

  • تحصیلات ابراهیم شیبانی

ابراهیم شیبانی از مؤسسه مطالعات اجتماعی لاهه در هلند، مدرک دیپلم عالی آمار را اخذ کرد و سپس از دانشگاه ایندیانای آمریکا، مدرک کارشناسی ارشد و دکترای اقتصاد خود را گرفت.  وی بعنوان کارشناس سازمان برنامه و بودجه ایران تا پیش از انقلاب فعالیت میکرد. زمانیکه شیبانی در رشته اقتصاد، فارغ التحصیل شد به ایران بازگشت و در دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران تدریس کرد.

 

  • فعالیت های سیاسی ابراهیم شیبانی

ابراهیم شیبانی در مشاغل اجرایی دیگری مشغول بود که از آنها میتوان به معاونت مرکز آمار ایران، کارشناس ارشد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، معاونت اقتصادی، دبیرکل و ریاست کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد. ابراهیم شیبانی یکی از اعضای مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران در وین می باشد و قبلا سفیر اسبق جمهوری اسلامی ایران در وین (اتریش) بوده است.

 

5. عباس عراقچی، مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی

  • زندگینامه عباس عراقچی

سید عباس عراقچی زاده ی سال ۱۳۴۱ در شهر تهران می باشد. پدر او سید حسین، نام داشت.

 

  • تحصیلات عباس عراقچی

عباس عراقچی در رشته روابط بین‌الملل، مدرک لیسانس خود را از دانشگاه تهران گرفت و مقطع فوق لیسانس رشته علوم سیاسی را در همین دانشگاه گذراند. عراقچی، پس از سفر به انگلستان، در رشته اندیشه‌های سیاسی، مدرک دکترای خود را از دانشگاه کنت گرفت.

 

  • فعالیت های سیاسی عباس عراقچی

عباس عراقچی، مسلط به زبان‌های انگلیسی و عربی می باشد. وی قبلا به عنوان سفیر ایران در توکیو شناخته میشد و در ۱۱ مارس ۲۰۰۸ استوارنامه خود را از امپراتور ژاپن دریافت کرده است. او پس از بازگشت از توکیو در نیمه دوم سال ۲۰۱۱ در سمت معاون وزارت امور خارجه در امور آسیا و اقیانوسیه مشغول به فعالیت شد و در سال ۱۳۹۲ به عنوان سخنگوی وزارت امور خارجه در دولت دهم بود. عباس عراقچی نیز سمت معاونت حقوقی و بین‌الملل وزیر امور خارجه را از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ برعهده داشت که وقتی ساختار این وزارتخانه، تغییر کرد از ۱ بهمن ۱۳۹۶ به سمت معاون سیاسی وزیر امور خارجه منصوب شد.

عباس عراقچی در تیم مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی

6. علی فکری در تیم مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی کیست

  • زندگینامه علی فکری

علی فکری در سال ۱۳۶۰ در شهرری تهران دیده به جهان گشود.

 

  • تحصیلات علی فکری

این مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی در دانشگاه اصفهان، موفق به دریافت مدرک دکتری اقتصاد شد و در دانشگاه امام صادق، مدرک کارشناسی ارشد معارف اسلامی و اقتصاد را اخذ کرد.

 

  • فعالیت های سیاسی علی فکری

علی فکری از اقتصاددانان و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه امام صادق و اعضای مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی به شمار می رود و قبلا رئیس اداره مقابله با تحریم‌ها و رئیس اداره برنامه‌های اقتصادی وزارت امور خارجه بوده است.

 

7. غلامرضا پناهی، عضو تیم مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران

  • زندگینامه غلامرضا پناهی

یکی از سیاستمداران و اقتصاددانان ایرانی، غلامرضا پناهی نام دارد که قبلا  در حوزه ارزی، معاون بانک ملی بود.

 

  • تحصیلات غلامرضا پناهی

غلامرضا پناهی فارغ التحصیل رشته مدیریت بانکی در مقطع کارشناسی ارشد می باشد.

 

  • فعالیت های سیاسی غلامرضا پناهی

برخی از فعالیت های سیاسی غلامرضا پناهی، شامل عضو مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران در وین، عضو هیئت عامل و معاون امور ارزی و بین‌الملل بانک مرکزی ایران می باشد.

اعضای مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی

نتیجه گیری

یک مذاکره کننده حرفه ای برای اینکه بتواند راهنمای شما در فرآیند حل تعارضات یا مسائل تجاری و دستیابی به یک راه حل تجاری قابل قبول با سهامداران خود باشد، مهارت های مذاکره را میداند. از این رو برای اینکه یک مذاکره کننده ی موفق باشید باید نکات گفته شده را رعایت کنید.

 

الهه باقری

نظرات بسته شده است.